Gå til innhold
  • Bli medlem

Konsekvensene av å bli tatt for tyvfiske


NN

Anbefalte innlegg

Jeg vil først presissere at jeg kjøper fiskekort viss det er mulig å oppdrive. Ofte går disse pengene til kultiveringsarbeid (tror jeg ?), noe jeg med glede støtter.

Desverre er det ikke alltid like lett å få kjøpt fiskekort ( les dersom kortet ikke selges på inatur eller i lokale butikker)

Hva er Worst-case ?

Kanskje noen på forumet har blitt tatt på "fersken" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, har et par ganger blitt huket uten kort.

Også jeg kjøper vanligvis kort om det kan oppdrives, noe som ikke alltid er tilfelle.

Reaksjonene fra fiskeoppsyn kan variere mye, alt fra forsiktige pekefingere til anmeldelse.

En vanlig og fornuftig reaksjon om du har en god unnskyldning er at du kjøper SESONGKORT i etterkant og sender kopi til oppsyn.

En anmeldelse vil normalt føre til en bot på 1500,- til statskassen og da får grunneiger/fiskekortselger ingenting.

Ved bruk av ulovlige fiskemetoder/grove overtramp er høyere bøter aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerpings. OFA er en non-profit organisasjon som driver med viktig arbeid i forhold til kultivering, tilrettelegging av forholdene og gjøre folk kjent med mulighetene for å fiske i Oslo og omegn. 80% av deres inntekter kommer fra salg av fiskekort. Mye av deres viktige arbeid blir utført av folk på dugnad som ikke tar en krone for jobben.

Det å fiske uten å kjøpe fiskekort i et OFA-vann er å snylte på en gode som andre betaler for. I mine øyne er det i samme gate som skattesnylting og trygdejuks.

Stor beklagelse til trådstarter for at jeg gikk off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerpings.

Mitt innlegg var ment som en spøk og skulle opplyse om at det mulig å kjøpe kort via SMS slik at unnskyldningen om at "det ikke alltid er lett å få kjøpt" ikke er gyldig. Enig med Seven.

Jeg skal fiske for første gang på 15 år til helgen og ser postitiv på denne muligheten for å kjøpe kort på en enkelt måte. 100kr for to dager var billigere enn forventet.

Er SMS-tjenesten vanlig landet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Da beklager jeg mitt noe krasse innlegg. Er tomt for kaffe på jobben. :D

Vet ikke hvor vanlig det er rundt omkring i Norge, men jeg vet at RFA som administrerer fisket i Romerikeåsene også selger fiskekort gjennom sms. Genialt med salg av fiskekort over sms.

Det er mange steder i landet hvor det er både vanskelig å finne ut hvem selger fiskekort, og få tak i denne personen. Fiskekort til vannene som svigerfamilien har sammen med resten av grunneierlaget selges av svigerfar. Det finnes kun et skilt ved en parkeringsplass som opplyser om det. Kommer man til vannene fra andre siden av fjellet er det ingen skilt å se. Det å få tak i svigerfar som er landbruker kan være en utfordring i høysesongen.

Det at det tidvis er vanskelig å få kjøpt fiskekort gjør at de fleste i grunneierlaget ikke reagerer så voldsomt når noen tyvfisker der. Unntaket var den gangen noen østeuropeere hadde satt ut garn og fylte halve bagasjerommet på en Audi A4 med ørreter. :D Husker at det ble stor ståhei hvor de blokkerte veien med en traktor og politiet ble tilkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns det er klønete med mange fiskekort som dekker mindre områder (ref hardangervidda).

Jeg har IKKE dårlig samvittighet om jeg tilfeldigvvis skulle tjuvfiske i ett vann jeg paserer om jeg har både fiskekort i OFA, og i de vannene på hardangervidda jeg sikter mot (med mindre det er helt spesielle vann med garanterte kilosørretter, spesielt reservert for noen enkelte som har puttet vanvittig mye penger i ett enkelt vann :D).

Når de ikke klarer å samordne seg, så går det litt den veien. Kan jo ikke betale til alle. Dette må gå litt i alles favør eller? Jeg føler i alle fall at jeg bidrar, og det letter samvittigheten. All respekt til OFA og lignende engasjerte organisasjoner!

Det hører med til historien at jeg så og si aldri får fisk :D!

Jeg var så dum å kaste ut en sluk litt lenger nedi Numedalslågen ved en rastestopp en gang, da ble det bråk :D.. Det ble med bråket... Har dog større forståelse for at de er litt sintere i elver o.l., enn om jeg skulle finne på å kaste ut en sluk i romeriksåsen uten fiskekort, når jeg tross alt bidrar godt der hvor jeg vanligvis ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT i forhold til konsekvenser, men jeg må bare nevne en dum tabbe fra i sommer: Vi skulle på en ukelang tur i et heiområde i Telemark, og jeg hadde på forhånd funnet ut hvor de solgte det fiskekortet jeg på daværende tidspunkt trodde var det riktige (navnet på fiskeforeningen stemte med navnet på området). På veien får vi drosjen til å stoppe ved et hotell, der jeg fyker inn og kjøper et ukeskort (forøvrig til en svært hyggelig pris). Jeg tar en titt på det medfølgende lille kartet framme i teltet senere på kvelden og ser at vi allerede er på vei ut av området – jeg skulle kjøpt et helt annet kort ...

På den lille turen (om lag tre mil) var vi innom store deler av to fiskekortområder til. Forvaltningen av vannene er sikkert forskjellig fra område til område, men det hadde vært fint å ha muligheten til å kjøpe et samlet kort for et større geografisk område (gjerne på nett eller SMS). Kanskje det ville gitt mindre tjuvfiske og dermed økte inntekter for alle de lokale fiskeforeningene?

Vi vurderte også en tur til Kynna i Elverumtraktene med transport per tog. Men når fiskekortene skal støves opp i lokale butikker eller hos privatpersoner langt vekk fra reiseruta, blir det håpløst. SMS er veien. Hjelper NJFF medlemslagene sine med dette, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom åra har det blitt mange timer ved ulike fiskevann. En sjelden gang har dette resultert i møte med jakt- og fiskeoppsynet. Og jeg må vel si at dette aldri har bydd på problemer. Korrekt nok har oppsynet umiddelbart presentert seg som oppsyn og vist legitimasjon. Jeg har kunnet vise riktig kort og da har det hele resultert i en hyggelig prat. Ved en anledning forsto oppsynsfolkene at vi hadde forvillet oss inn på feil område. Dette forsto vi gjennom samtalen. Men oppsynet forsto det også og unnlot å be oss vise kort. De syntes vel ikke fluestengene våre var til særlig skade for bestanden. Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med alle disse fiskekortene. Vi er vel ikke så fattige her i landet at ikke fjellstyrer og andre kan få sine midler direkte fra staten eller kommunen, så hadde vi sluppet alt tøvet med kortkjøp. Minner meg litt om bompengeavgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med alle disse fiskekortene. Vi er vel ikke så fattige her i landet at ikke fjellstyrer og andre kan få sine midler direkte fra staten eller kommunen, så hadde vi sluppet alt tøvet med kortkjøp. Minner meg litt om bompengeavgiftene.

Så vi andre skal betale for ditt fiske? Gjerne for meg om du betaler for min rensjakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Springsteen.

Det er litt sånn at det er spørsmål om hva det er verdt å bruke penger på her i landet. Innenfor vår interessesfære ser jeg at det brukes hundrevis av millioner for at overklassen(pluss noen andre) skal få lov å stå stand bye i elva og fiske laks. Vefsnavassdraget blir nå kurert for gyro. Skal visst koste flere hundre millioner. Samtidig oppfordrer det offentlige til friluftsliv som en viktig motvekt mot all stillesittingen. Hvorfor skal det da lages hindringer for oss som ønsker å bruke naturen? Ofte har jeg lyst på en kveldstur for å fiske litt, men er det et vassdrag med anadrome fiskearter må jeg regne med flere hundrelapper. Hvor er logikken? Spesielt når statskassa flyter over av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for lite om gyrodaktilusen (?) til å diskutere detaljert, men behandles det ikke mot den for å redde laksestammene? Staten har også brukt massevis av millioner på å kalke vann etter skader pga sur nedbør. Staten går inn på mange områder der det blir dyrt for enkeltmennesker å redde det som skal reddes. Den betaler for kreftbehandlinger, men vi må selv kjøpe hodepinetabletter.

Friluftsliv behøver ikke koste mer enn et par gode støvler. Vil vi fiske, jakte eller kjøre slalom må vi betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mye i noen av heiene rundt Fyresdal og i Frolands heiene i Tokke, jeg har alderi kjøpt fiskekort av 2 grunner.

1. Det går alt for mye av min fritid om jeg skal lete meg ihjel etter hvor man kan få kjøpt fiskekort i de aktuelle områdene jeg fisker, da jeg på 1 dag kan være i mange forskjellige områder

2. mitt synspunkt og erfaring er at veldig mange grunneiere gjør altfor lite i forhold til kultiveringsarbeide og tilrettelegging for fiske i sine vann, og det blir en stor beholdning av liten fisk, så jeg mener jeg gjør grunneierene en tjeneste med og fiske i deres vann, jeg mener også at grunneierene mange steder burde åpne for gratis garnfiske og stille båt og garn til disposisjon i en tidsperiode for de som vil fiske med dette, det hadde de væert tjent med i det lange løp.

Jeg ble veldig glad den dagen jeg traff på en grunneier som innviterte meg til dette, han hadde heldigvis skjønt poenget, skulle vært flere av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang på Hardangervidda og beveget meg inn i et område hvor jeg ikke hadde kort. Hadde dekning og ringte til fjelloppsynet og sa at jeg kom til å betale når jeg kom ned. Ble aldri kontrollert, men kunne ha henvist til oppsynet om noen ville ha kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min ble tatt for å fiske uten fiskekort, i ett omeråde i renavassdraget som det ikke var lovelig å fiske i for 10-12 år siden. han var da 17 år. I år skulle han til USA og når han skulle ordne seg pass og måtte søke om noe forenklet visum eller noe på nett så fikk han ikke innvilget dette pga at tjuvfiskinga lå lagra gitt... :x

Skulle ikke mer enn en liten tur innom det lokale lensmannkontoret for å få det fikset dog, men alikavel da gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.