Gå til innhold
  • Bli medlem

Mugnebotten rundt?


jonr55

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal på Mugnetind med noen venner om noen uker. De andre planlegger en tur-retur langs den vanlige, V-merkede ruten. Jeg ser imidlertid at på noen kart er det tegnet inn en rundtur på toppene rundt Mugnebotten, men finner ingen beskrivelse av denne ruten. Har noen erfaring med denne? Det ser så mye morsommere ut enn standard tur-retur langs samme rute.

/JonR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg syns det er befriende å gå utenom merkede ruter, men er redd det kan bli vanskelig å få med resten av følget. Er litt overrasket over at det ikke er sti, ref. link til kartutsnitt http://www.gislink.no/gislink/index.jsp?operation=config&mscid=1313695743578 Jeg kan da ikke ha misforstått karttegnet og at det representerer en grense av noe slag?

/JonR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Vang kommune engasjerte forfatterne Thor Østbye og Sigfred Hovda til å lage en turhandbok for Vang for mange år siden. I den forbindelse ble det også laget et turkart for Vang hvor forfatternes ruteforslag til umerkede, ofte stiløse ruter ble tegnet inn på kartet. Alt vel så langt, men av en eller annen skandaløs grunn har Statens Kartverk importert disse rutestrekene (noen få av dem er i tillegg riv ruskende gale mtp. forløp) i N50 grunnlaget og de går derfor igjen i alle kart som M711 og Gislink osv.

Jeg har tatt opp dette med Statens Kartverk uten å få noe svar.

Men jeg kan love deg at du ikke finner noen vettug sti eller noe som helst annet enn sporadiske sauetråkk der "stien" er tegnet inn. Dette fenomenet vil du finne mange steder i Vang kommune.

Vil du ha en enda lenger Mugnebotten rundt runde, kan du gå opp fin sti/tråkk langs Vegabekken mot nordøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.