Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørret- merkelig lik størrelse


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Den enkleste forklaringen er at det er utsatt fisk som alle er like gamle, samtidig som vannet ikke har naturlig rekruttering.

En annen forklaring er at det er en meget sterk årsklasse som dominerer. I fjellvann med marginale forhold er det kun enkelte år gytinga slår til, dermed kan flere årsklasser mangle fullstendig, mens en eller få årsklasser kan dominere.

Opplevde noe lignende i et vann i Trollheimen for et par år siden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17411&highlight=ne%E5dalen

Alle fiskene var like store utenom en som tydelig var av en annen årsklasse. I det tilfellet tipper jeg det var gytinga som hadde slått veldig godt til et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne bare ikke dy meg, men trodde vel ikke det var slik, nei.

Men seriøst, det nevnte fenomen vil du kunne oppleve også der hvor ingen utsetting finnes og det har sin naturlige forklaring. Omtrent den størrelsen er de nederste på rangstigen over den fiskespisende rovfisken. Litt avhengig av forskjellige forhold, selvsagt. De må kjempe hardest for både føde og beskyttelse og blir følgelig mest utsatt, f.eks for slike som deg.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke, men er overbevist om at det finnes større. Og mindre. Også om det skulle være slik at det settes ut fisk her. Selvsagt finnes det unntak. F.eks om dette er vann som bunnfryser om vinteren og at all fisk er utsatt hver sesong. Du burde kunne få øye på yngel om det gytes i området. Det er strenge regler for utsetting, så det skulle finnes svar på dette et sted.

De mindre beiter nok på annet og de større er sky og har tilhold der det er best beskyttelse. Du kan best mulighet til å nå de største ved å fiske på de mest typiske "beskyttelse og tilgang på mat-plasser" som foran og bak steiner i inn- og utos, på nes eller en samling grove steiner på passelig dyp osv. Der kan du også speide etter vak og få et inntrykk av fiskestørrelsen, men ikke ved f.eks s.k sippvak. Da kan en tokilos ørret vake som om det bare falt en liten dråpe regn...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig grunn til at alle er så og si like store er at konkuransen om mat er så hard at ingen blir så store at de kan begynne å spise sine brødre...

Og det er først når ørret går over på fiskediett at de blir virkelig store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjåltjønn, og vannene innover mot Torsdalsbu og øysæ.

Jeg er ganske sikker på at det blir satt ut fisk der, så forklaringen over her er jo ikke dum.

Ja, der er det mye småfisk, men jeg har også sett og fått større fisk i det området, fikk en på ca 1,2 Kg for et par år siden, men den var ikke fin i fasongen, lang og tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.