Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro 2012/13


Anbefalte innlegg

Hei :)

Planlegger tur til Kilimanjaro høsten 2012 el vinteren 2013, og ønsker tips på turoperatører, hvilke som bruker god tid på turen og som tar høyde for aklimatisering (har forstått det sånn at ikke alle tar like mye hensyn til det). Og som ellers ivaretar de reisende på best mulig måte :) . Ønsker også tips fra de som har vært på turen hvordan man best mulig kan forberede den fysiske formen i forkant? På forhånd takk til de som tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du har mye å glede deg til :)!

Vi reiste i jan/feb 2010, gikk Lemosho-ruten med overnatting i krateret (8 dager og god akklimatisering) og brukte http://www.ahsantetours.com/. Vi var VELDIG fornøyde med servicen både i forkant og under turen.

Ang det å komme seg i form, så begynte jeg høsten før turen med 2 ganger i uka med 1,5 timer ærobic med powerinnlegg og styrketrening, samt litt motbakkeløp i nærområde der jeg bor (1-2 ganger i uka). Når snøen kom ble det langrennsturer et par ganger i uka som erstatning for motbakketreningen i tillegg til ærobicen. Var syk halvannen mnd før turen startet og hadde 3 uker uten trening da, men hentet meg rask inn, og formen var det ingenting i veien med på fjellet.

Masse lykke til med planleggingen!

PS: Det er ikke så uhyre viktig med å være i toppform. Seighe, utholdenhet og ikke minst akklimatiseringen og viljestyrke er mye viktigere. Du går sakte på fjellet, og en nordman med vanlig god grunnkondis og noe fjellerfaring vil normalt ikke ha noen fysiske problemer på Kili. Men - er du i god form, kan du nyte oppstigningen mye mer, og du har mye mer energi til å ta inntrykkene rundt deg innover deg, fordi du er mindre oppdtatt med deg selv og formen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten, og takk for svar :arrow: . Ønsker å kjøpe turen fra en operatør, selv om dette nok blir dyrere. Man betaler jo for tryggheten i å bli ivaretatt mhp de problemer/ utfordringer som måtte dukke opp, så det er ok for meg. Ecoexpeditions har blitt nevnt av flere, og jeg har sett at de bruker god tid på rutene, så de er av interesse. Skal sjekke de litt mer, takk for tipset ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Vi var på tur i Kilimanjaro juni 2011. En fantastisk opplevelse :) Dro med Eco expedicions. Alt fungerte optimalt. Flott guide og flotte hjelpsomme bærere. Masse og god mat hele turen.

Jeg hadde ikke vært på noen lengre turer i fjellet før. Kun en tur til Prekestolen, for å teste de nye fjellskoene. Hadde imidlertid trent 5-6 timer i uken de siste 8 månedene. Man kommer langt med vilje og lyst :lol:

Vi hadde nok med oss for mye varme klær. Skulle jeg dratt igjen ville jeg hatt med flere lette gensere/t-skjorter. De fleste av oss hadde for dårlige votter til toppturen. Da kan det være svært kaldt. Vi hadde ca -15 C og sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

http://www.geilomg.com/ny_sida_11.htm

her ser du en dagbok fra min tur. vi reiste med eco expeditions http://www.ecoexpeditions.no/ anbefales! hvis man ønsker ett ferdig opplegg.!!

riktig nok i juli(hvis jeg husker riktig)

men dette hade jeg:

min bekledning var: føtter: til å begynne med grove joggingskor i softshell merke keene, deretter scarpa cumbre. de kom på ved breakfastwall hadde gamasjer som jeg kun brukte når vi kom ned i regnskogen igjen da det var gjørmete der(kun for å spare skorne)

ben: zip off bukse merke mountain hardwear , høyere opp(tror bare på toppnatten) ull, fleece og gortex(arcetryx)

overkropp: syntetisk t-shorte(lowe alpine), tynn flecce(helly hansen), ull(arteryx), primaloftjacke(mont bell), gortex jakke(arteryx) og dun jakke(phd)

hender langrennshandser, hestravotter samt heavy shit av merket or

på toppen. solhatt og bergans lue

i tillegg x antall sokker som passer i skorne

dette holdt i masse jag kombinerte etter vær og vind.

liggunderlag: ett cellplast og ett oppblåsbart

sovepose: hagløfs zest -40

ha en god tur

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært på Kili 4 ganger de siste 2 årene og skal opp igjen til jul. De første tre gangene gikk jeg vanlig pakke 6 dager, var uggen i mage og hode som de fleste andre og sliten, sov lite, mistet matlysten, og så lei av agurksuppe og popcorn pluss te. Fjerde gangen la jeg inn 4 ekstra dager med Mount Meru, ca 4500 moh nabo-topp først. Den var et slit og egentlig litt tøffere enn Uhuru peak Kili, men når jeg vel var nede var turen til toppen av Kili rene dansen på roser. Rett opp på 3 dager, rett ned på en dag. Ikke å anbefale å gå helt ned på en dag, men det viser litt hvor stor verdi akklimatisering egentlig har. Kili er det eneste stedet man går rett opp til 5895 moh på 5-6 dager. Da er du garantert at kroppen skriker. Går man til Elbrus eller Aconcagua elller Mt Everest elller hva som helst annet høyt så bruker man noen dager mer på å gi kroppen en sjanse til å klare høyden. Trening og høydesyke har ikke noe med hverandre å gjøre. På hver tur har jeg sett omtrent 50% av alle som går som må bryte. Som regel rundt 4000-5000 moh. Kramper, mage, hode, utmattelse, stort sett høydesyke med varianter av manglende næring og søvn. Da er det bedre å legge til 4 dager å ha 90% sjanse til å nå toppen med godt hode, god mage og stor fornøyelse.

Dette er min oppskrift for den perfekte toppturen til Kili:

- Mount Meru akklimatisering 3-4 dager

- En dag hvile nede

- Kili 5 dager topptur

Tren på å drikke 4-5 liter vann hver dag, det må du gjøre for at kroppen skal klare høyden. Før du reiser. Tren på å gå langt dvs i 4-5 timer noen dager på rad. Ta med knekkebrød eller noe annet uten smak, fordi du mister matlysten på ca 3500 moh. Ikke drikk te på kvelden, ta heller ikke Diamox etter lunsj. Kun morgen. Tren på å sove i sovepose og skaff deg ull innerst i tynn + tykk variant. Jeg har alltid Devold tynneste pluss tykkeste med. Ta en tur innom Nomaden og få det beste av utstyr dvs sekk med drikkesystem etc. Bruk et skikkelig byrå, for de har oksygen i tilfelle det blir problemer under toppstøtet. Mange av de rimelige har ikke noe slikt med seg, knapt noe i sekken. Tren på bakker slik at leggene ikke for sjokk når det går oppover i en uke og nedover deretter. Kramper er ikke kos på 5000 moh midt på natta.

Og prøv å nå toppen ca 2 dager etter fullmåne, da kan du gå så og si uten pannelykt, det er fantastisk å være der oppe i måneskinn og stjerneklart, man flyr jo stadig på do om natta pga all drikkinga, og himmelen er fantastisk i måneskinnet. Go tur - Kili er en fantastisk fottur man aldri kan få nok av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klp: har reist med hvitserk til elbrus. ja, nesten alle kom opp(en måte snu pga høyde og en dro aldri på toppforsøk da hans mage ikke ville som han, fikk dog ett tilbud om å gå opp med en annen gruppe mot ekstre penger hvis jeg husker riktig til tross for att der er ekstre dager i programmet til toppdager)

hvis jeg får velge mellom eco og hvitserk så blir det eco . er ikke imponeret over opplegget i forhold til prisforskjellen. med eco på kili så hade vi kun lokal guide uten represetant fra norge men ALT gik knirkefritt. det kan man ikke si om hvitserkturen. ja, 2 forskjellige land med enda.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjekk ut den nye ruten via Northern Circuit, mitt klare førstevalg for turen! 8 dager i fjellet. Alle bærere i goretex-uniform, de bor i telt med bunnduk, med underlag og soveposer. De får to gode måltider pr dag. Og 1 guide pr 2-3 turdeltakere. Her er det enorme forskjeller blandt operatørene. Still arrangørene noen spørsmål, før du bestemmer deg! Se: http://www.uhuru.no/catalog.cfm?nHotelNo=37625&nonlinecatalogueNo=19895 God tur! Anette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg planlegger også en tur, i september 2013. Det er jo et virrvarr av operatører! Har sett på Jarle Traa, Hvitserk, Jagged Globe, Eco expeditions...prisforskjellen er jo markant, særlig Eco expeditions som er opptil 15 000 kr rimeligere enn øvrige. Hvitserk troner som de absolutt dyreste, men dog tryggeste? Noen tanker om dette? Alle er vel rimelig seriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg planlegger også en tur, i september 2013. Det er jo et virrvarr av operatører! Har sett på Jarle Traa, Hvitserk, Jagged Globe, Eco expeditions...prisforskjellen er jo markant, særlig Eco expeditions som er opptil 15 000 kr rimeligere enn øvrige. Hvitserk troner som de absolutt dyreste, men dog tryggeste? Noen tanker om dette? Alle er vel rimelig seriøse?

Hei

Kom hjem fra Kili for et par uker siden. Veldig bra, og kom selvsagt til toppen. :-)

Skulle jeg gjort turen igjen, og var alene, så ville jeg tatt kontakt med guruen selv, Henry Steadman. Det er han som har skrevet den mest solgte boken om Kilimanjaro, boken de fleste bruker som "bruksanvisning" for hvordan bestige Kilimanjaro. http://www.climbmountkilimanjaro.com/

Han holder til rett nedenfor fjellet, og gir deg pris på eksakt det du ønsker. Har snakket med folk som gjorde dette, og de var veldig fornøyd. Han fikser turer for én person, og oppover. Dette blir utvilsomt rimeligere også.

Selv brukte vi Summits Afrika, men de selger ikke turer direkte, kun gjennom byråer og agenter. Da helst til grupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg planlegger også en tur, i september 2013. Det er jo et virrvarr av operatører! Har sett på Jarle Traa, Hvitserk, Jagged Globe, Eco expeditions...prisforskjellen er jo markant, særlig Eco expeditions som er opptil 15 000 kr rimeligere enn øvrige. Hvitserk troner som de absolutt dyreste, men dog tryggeste? Noen tanker om dette? Alle er vel rimelig seriøse?

Hei, ja der er massevis av operatører. Jeg valgte ut med tanke på å ha med norsk/nordisk guide. Kommer litt an på hva du anser som trygghet, de nordiske har med medisiner for alle mulige scenarioer som kan oppstå i høyden. Evt språkproblemer er også eliminert dersom en velger etter dette, selv om de afrikanske snakket veldig bra engelsk. Kjenner til 3 av de operatørene du nevner her, og at eco bruker kun afrikanske guider. Norsk guide = norsk lønn, derav stor prisforskjell :)

Skal legge inn et referat fra min tur her etter hvert, men ta gjerne kontakt på mail før den tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.