Gå til innhold
  • Bli medlem

speilreflekskamera for nybegynnervpå fjellet


oggoborr

Anbefalte innlegg

hei, jeg planlegger å kjøpe inn et sett med speilreflekskamera. jeg er helt ny på denne fronten, og kunne gjerne tenkt meg tips på hva jeg skal kjøpe. jeg trenger kamera, objektiv og kamerabag. denne burde ikke ta alt for stor plass da denne skal ha plass i tursekken. kommer til å ta mye turbilder, trenger jeg en linse med mye zoom osv? tar imot alle tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha noe lite og lett så kan jeg anbefale Olympus sin E-Px eller E-PLx serie, de er små, og med kompakte objektiver. Veldig kjekke til turer.

Olympus_ep21.jpg

Hva du trenger av objektiver, tja, kommer helt ann på hva slags bilder du vil ta, men standard objektivet som følger med Olympus sine E-p\PL serie er ett kompakt 14-42 som er helt ok, samt tar liten plass. Men det er en fin start, så kan du lett supplere videre med det du trenger, Videre eller lengre zoom, alt hva du føler du har behov for.

Har du ingen spesifikke behov, start med kun en medfølgende kit linse, for eksempel 14-42. Så ser du hva du får behov for etterhvert. Istedet får å gå til innkjøp av masse utstyr med en gang, så kan det hende du bruker kanskje halvparten. Start smått, kjøp etter behov.

Ellers så har jo Pentax og Olympus rene speilreflekser med værtettning (tåler vann og snø), men de er jo gjerne betydelig større. Jeg har selv ett E-30 som jeg er strålende fornøyd med, skjermen kan også brukses som søker, samtidig som den kan vippes ut for å vires i alle retninger, utrolig kjekt ved for eksempel konserter eller nærbilder, eller bilder av de selv i skogen\fjelltoppen. Lillebroren er da E-620, litt mindre, litt lettere, mindre knapper.

Canon\Nikon har et meget godt utvalg, men ikke så kjent med deres modeller :)

Men ta en tur til din lokale butikk, prøv litt forskjellig, ikke heng deg opp i merker, jeg vil si at bildekvalitetsmessig, så er det marginale forskjeller på merkene, spesielt for oss vanlige entusiaster. Alle produsenten har ett utvalg av optikk som passer de fleste (finnes jo selvfølgelig de med spesielle behov som trenger noe spesifikt fra en enkelt produsent).

Finn noe som passer dine hender, og din lommebok:-)

Bruktmarkedet på foto.no er forøverig knakende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere hvis du angir hva sånn ca kr du har tenkt å bruke?

Men sånn grovt innen speilrefleks er det vel da greit å se på et entusiasthus ala den 3 sifrede serien tl Canon. De tar gode bilder og blir ikke for store. Siden du vil ha mye zoom må du enten velge et oppsett med 2 linser. F.eks 17-70 og en 70-300. Slike kan fåes fra ganske så billig til så dyrt du vil. Alternativet er en kombilinse med stort zoomområde, f.eks en 18-250(mener de koster fra ca 4000 med bildestabilisator). KJøpte Canon550D i fjor selv med 18-250 fra Sigma. VIll bare ha en linse siden det skulle brukes på tur. SLipper man drive med linseskift og ekstra linser tar jo og plass. En slik pakke vil vel komme på ca 9000 i dag vil jeg tippe.

Alternativ til speilrefleks er de nye speilløse systemkameraene. Kommet mye bra der fra f.eks Olympus, Sony og Panasonic.

De er mindre enn speilreflekskamera. Litt mindre utvalg av 3. parts linser enda på de.

Dog blir noen så små at de begynner mangle ting som jeg synes bør være på et "orntli" kamera.

Jeg vil hvertfall ha optisk søker på det og ikke bare se på skjermen.

I tillegg har jeg sett de svakheter som kameraer har i dårlig lys, spesielt på innebilder. Så jeg ville ikke kjøpt noe som ikke har sko for ekstern blitz. Sikkert litt smak og behag det der fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det prisen på hele pakka du skal ha? Da begrenser utvalget seg en god del hvis du skal ha mer enn ei linse. Blir fort dyrere enn man først tenkte når man skal kjøpe kamera.

Et olympus e-450 får du for 3000 med 14-42 linse. I tillegg bør du ha filter, veske, og kanskje et stativ. Da er du på 4000.

Brukt kan være en god ide!

Selv har jeg lillebroren til det over. e-420. Med 14-42 og 40-150. Har fungert helt greit. i forhold til linser er det nesten utelukkende 14-42 linsa jeg har brukt. Skal du ta bilder av fugler og dyr må du selvsagt ha noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får bli prisen for kamera+ 1 linse. så får kamerabag, ekstra linse og filter( jeg vet ikke hva der er men kanskje noen vil fortelle meg det) komme i tillegg. Jeg har absolutt ingenting imot å kjøpe brukt, men jeg vet ikke helt hva jeg ser etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i et typisk speilreflekskit med kamerahus og kit-linse til den prisen.

Men det er som regel en 18-55 linse eller så hvor kvalitet ikke er all verden. De er lette dog. Men du får ikke zoom som du ønsket.

en 70-300 linse start på litt over kr 1000 uten stabilisator men det er ikke all verden kvalitet og lysstyrke dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tak i et typisk speilreflekskit med kamerahus og kit-linse til den prisen.

Men det er som regel en 18-55 linse eller så hvor kvalitet ikke er all verden. De er lette dog. Men du får ikke zoom som du ønsket.

en 70-300 linse start på litt over kr 1000 uten stabilisator men det er ikke all verden kvalitet og lysstyrke dog.

Jeg har blitt fortalt at jeg ikke bør kjøpe billig-objektiv til kameraene da dette gjør kvaliteten mye dårligere? Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe et ganske bra kamera(brukt) og eventuelt kjøpe på bedre objektiv osv etterpå. Dette trenger vel ikke å bli så dyrt om man kjøper brukt? Hvordan er det med Nikon D40 etc? holder det fortsatt standaren bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filter demper reflekser og ikke minst, beskytter objektivet: http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Filter.aspx

For 5000 for kun kamera med linse er det mye å velge i. Kvalitetsforskjellene er små. Nikon og canon er kanskje mest safe med tanke på muligheter til å få kjøpt pent brukt objektiv når du skal utvide. Til å begynne med til normal turbruk klarer du deg lenge med ei vanlig kit linse med litt zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen modellnavn fra nikon/Canon du vil anbefale passer til meg? som du vil tro blir kostende 3000-4000 (med vanlig linse) Jeg trenger jo ikke noe veldig avanserte greier, men vil ha kvalitet når jeg først skal investere, så jeg slipper å kjøpe nytt kamera om et halvår. Rett og slett et kamera jeg kan bygge videre på med kjøp av nye objektiver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektiver holder seg godt i pris på bruktbørsen (utenom kitobjektiver)

Mens kamerahus er billige på brukten...

Tankegangen med dSLR er at objektivene består, mens kamerahuset byttes ut...

Så første kameravalg er viktig i forhold til Merke, ikke så mye kamerahus..

Jeg valgte Pentax bla fordi de er/var værforseglet, så om det regner kan jeg ta frem kamera å knipse bilder eller kameraet tåler fint å bli vått eller mistet en kjapp tur i myra ved et svanestup ol...

Men sjekk ut om eventuelt nåværende kamera er værforseglet, det var snakk om å kutte ut dette...

En annen grunn til at jeg valgte Pentax er innebygd Bildestabilisator, så slipper man å kjøpe objektiv med bildestabilisator hver gang, det blir fort dyrt..

Billige kamera = lette kamera, og som førstekamera er det meget greit med et billig kamera...

På fjellet bruker jeg stort sett vidvinkel altså rundt 12-25mm for å fange naturen og landskapene...

Det er bar eom man ser et dyr på avstand at man må ha Telezoom alla 70-300, men jeg leter helle frem kikkerten å nyter synet, så ligger de store tunge zoomobjektivene hjemme...

Når alt dette er sakt, så bør du også vurdere om ikke et ultrazoom kompaktkamera ikke er et like godt alternativ...

Der får du mindre vekt, mindre volum, hele zoomområdet (ekstremt zoomområde faktisk) til en billigere og bedre innpakking...

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Superzoom/Canon-Powershot-SX30-IS-14Mp,-35x-zoom,-24mm-vidvinkel-HD-film-122794.aspx

EDIT : 24mm til 840mm uten digital zoom

dSLR på fjelltur er litt styr og mye vekt, om man ikke er ihuga foto-fanatiker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Objektiver holder seg godt i pris på bruktbørsen (utenom kitobjektiver)

Mens kamerahus er billige på brukten...

Tankegangen med dSLR er at objektivene består, mens kamerahuset byttes ut...

Så første kameravalg er viktig i forhold til Merke, ikke så mye kamerahus..

Jeg valgte Pentax bla fordi de er/var værforseglet, så om det regner kan jeg ta frem kamera å knipse bilder eller kameraet tåler fint å bli vått eller mistet en kjapp tur i myra ved et svanestup ol...

Men sjekk ut om eventuelt nåværende kamera er værforseglet, det var snakk om å kutte ut dette...

En annen grunn til at jeg valgte Pentax er innebygd Bildestabilisator, så slipper man å kjøpe objektiv med bildestabilisator hver gang, det blir fort dyrt..

Billige kamera = lette kamera, og som førstekamera er det meget greit med et billig kamera...

På fjellet bruker jeg stort sett vidvinkel altså rundt 12-25mm for å fange naturen og landskapene...

Det er bar eom man ser et dyr på avstand at man må ha Telezoom alla 70-300, men jeg leter helle frem kikkerten å nyter synet, så ligger de store tunge zoomobjektivene hjemme...

Når alt dette er sakt, så bør du også vurdere om ikke et ultrazoom kompaktkamera ikke er et like godt alternativ...

Der får du mindre vekt, mindre volum, hele zoomområdet (ekstremt zoomområde faktisk) til en billigere og bedre innpakking...

http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Kompaktkamera/Canon/Superzoom/Canon-Powershot-SX30-IS-14Mp,-35x-zoom,-24mm-vidvinkel-HD-film-122794.aspx

EDIT : 24mm til 840mm uten digital zoom

dSLR på fjelltur er litt styr og mye vekt, om man ikke er ihuga foto-fanatiker...

Jeg har nå kjøpt dSLR-kamera. kjøpte canon 500d med 18-55mm IS-objektiv. Tror du dette vil holde til naturfotografiene, eller bør jeg kjøpe et objektiv der jeg kan zoome meg nærmere dyr/detaljer? Kommer jo ikke til å behøve det ypperste av objektiver osv(enda i allefall;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er bra.

Normalzoomen som fulgte med, er grei nok, men ikke mer.

Ønsker du mere tele, så har du to valg:

Billig eller bra.

Spesielt gjelder dette telezoom.

Noe av problemet er at billig optikk har dårlig lysstyrke (= Høyt f tall) spesielt i teleenden.

Samtidig er det viktig med best mulig lysstyrke, og da spesielt i teleenden.

I tillegg er glassene på billige telezoomer ikke noe å rope hurra for.

Du får registrere deg som bruker på foto.no, og legge deg på jakt etter en Canon 70-200 f4

eller en Tamron eller Sigma i samme zoomområde, men da som f 2.8 :D

Rune, Pentaxianer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filter demper reflekser og ikke minst, beskytter objektivet: http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Filter.aspx

Beskyttelse er en sterk overdrivelse. I stedet for å få striper på glasset, risikrer du å skade objektivet ved fall. Striper på objektivet er forresten ikke synlig på bilder. Har sett bilder fra objektiv med knust glass også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett såkalt UV filter gjør ingenting bedre med bildene. Det kan i bestefall, ikke synlig forringe bildene. UV filter hadde noe for seg på film men ikke på digitalt. Det blir brukt ene og alene pga beskyttelse. Ja det vil beskytte mot "vanlig" bruk og slitasje. Men mister du objektivet i bakken så er en solblender en mye bedre beskyttelse. For å dempe refleksjoner så trenger man ett Sirkulært Polar Filter som består av 2 lag med glass der man vrir det ene for å oppnå ønsket effekt. De kommer i mange prisklasser og kvaliteter deretter. I tillegg til at de fjerner en del refleksjoner så gir de som regel litt "bedre" farger på blandt annet blå himmel.

Min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo valget for tele om du skal kjøpe du billigste du finner og som du har råd til å legge i skuffen etterhvert, eller invistere i noe som varer med en gang.

Kanskje ta en titt på tilsvarende kitzoom på 55-250 fra Canon. Den er ikke så dyr men har fåt bra score i value for money.

Skal du kjøpe en skikkelig linse begynner vel en Canon 70-200 F4 eller Tamron/Sigma 70-200 F2.8 fra 5000. Det er versjoner uten bildestabilisator.

Når du kommer over på slik zoom med bra lysstyrke så hver klar over at du og får en god del mer vekt, fort rundt 1 kilo og oppover.

En zoom som koster noe mellom og har fått bra kritikker er Tamron 70-300 f4-5.6 VC USD. Den kom for et par måneder siden og koster litt over 3000.

De klassifiserte den som bedre enn Canon sin egen i samme lysstyrke men den nådde naturlig nok ikke helt om til Canon sin L-serie versjon.

Sakset fra en test på Photozone "The most interesting question is, of course, how it compares to the genuine Canon lenses in this range. The Tamron manages to stay a little ahead of the consumer-grade Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS but it doesn't totally reach the professional-grade Canon L variant (especially in terms of bokeh quality). Even so it represents an excellent value offer in the APS-C market."

Sjekk på www.akam.no så finner du en oversikt over linser, begynner på 910,- for billigste 50-200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville helt klart investert i bedre optikk. 18-55 IS som følger med er ganske crap, lav skarphet, veldig "distorted" til tider og MYE kromatisk aberrasjon http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration. Som noen av de andre nevner så må du nok opp noen prisklasser for å få noe skikkelig kvalitet, dette spesielt med såkalte superzoom linser, som gjerne går fra 20-30mm til 250mm+. Her må du nok ut med rundt 4 lapper nytt for å få noe ordentlig. Dette gjelder både IQ og hvor mye lys den trenger (aka blender, f-verdien oppgitt). Tamron 28-300 non-VC, Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM er begge gode valg i superzoomklassen.

Husk at slike linser gir best resultat i midten av brennvidden, dvs ikke forvent topp IQ ved 18mm. Et tips er også å bruke så liten blenderåpning som mulig (høyest tall), spesielt ved lange brennvidder (forbi 200mm bruk gjerne f9-10, da blir allt mye skarpere). Prøv generelt å ikke bruke de laveste blendertallene/største blenderåpningen, hvis en linse står med 4,5 som laveste (dette gjelder spesielt rimeligere linser, som du ser etter), prøv å bruke kanskje 6-7 og oppover. Som regel vil du se en klar forbedring i IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bær kameraet i sekken, det blir det ingen bilder av:)

Kjøp en liten snutebag og bær den på brystet. Fest den med små karabinkroker til skulderremmene på sekken. Da får du også mye bedre bærekomfort og kan gå mer oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye vidvinkel til naturfoto fordi jeg liker å ta bilder av fjellformasjoner og har ett sigma 10-20mm f3.5, men du får en rimligere versjon som man får kjøpt på Fotovideo i oslo som heter Sigma 10-20mm f4-5.6 til kr 3795,- som også er veldig bra.

Det du skal huske på er at når du skal kjøpe objektiver til canon 500-550-600 og 7d osv. så har du en cropfaktor på 1.6 Det er på grunn av at bildebrikken din i kameraet ikke er fullformat,noe du får på canon eos 5d markII og 1ds kameraene. Så når du skal handle objektiver så må du gange med 1.6 så f.eks det sigma objektivet som jeg nevnte over blir altså 16mm-36mm,men på ett fullformat ville det blitt 10-20mm.

Det som er fint er at på ett teleobjektiv som f.eks canon 70-200 blir det på ditt kamera 112-320mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.