Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåsejakt


TormodiFuruskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er visst ikke mange gåsejegere her.

Jeg har ikke heller så stor erfaring med gåsejakt, men kan kanskje bidra med noen tips. Jeg bodde lenge like ved et populært rasteområde for gjess.

Gåsa trekker sørover på ettersommer - høst. Sædgåsa er som regel den første både på tur nordover og sørover. Så kommer grågåsa.

De mellomlander ofte på store åpne jorder hvor de finner mat og hvile i løpet av natten.

De er veldig sky og sirkler ofte lenge over området før de tør å lande.

Mange plasserer ut lokkefugler i plast for å lokke ned flokkene. Det er også viktig med god kamuflasje. Du må være på plass før gjessene kommer om kvelden og hvis du kommer om morgenen så må du være på plass før det lysner.

Før i tiden hadde de noe de kalte "Gåsehagle". Disse haglene hadde ofte ekstra langt løp, noe som kan tyde på at det var vanskelig å komme på skuddhold.

Hvis du skyter på en gåseflokk så bør du være sikker på å treffe, du får som regel ikke en ny sjangse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett masse gås på to jorder i Tønsvika sist søndag, noe mellom 100-200stk. På vei til jobb i dag så jeg 5-10stk på et jorde på Kvaløysletta sånn i syv tiden.

Er nok litt tilfeldig hvor de slår seg ned for natten men er nok innmark som er beste plassen å jakte på de. Kjenner ikke noen som tillater jakt på sine jorder da... så har blitt med tanken om å jakte foreløpig.

Hvor har du fått jaktet foreløpig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder er som regel lite glade for gåseflokker som slår seg ned på åkrene. Så om du ser gås på dyrkamark, i et område der det er forsvarlig å skyte, bør du ta mot til deg og spørre grunneieren om lov til å jakte. Kan hende vedkommende til og med blir glad for at du vil hjelpe ham/henne med "problemet"! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Opplæringsjakt trengs ikke så lenge du tar noen forholdsregler.

Jeg har selv jaktet mye grågjess nede på helgelandskysten, som forøvrig er ett mekka for gåsejegere:)

så her har du et par tips:

jakter du med hagle, må du begrense holdet. grågjess er svært hardskutt, og hold over 25 meter er lite vits.

god rekognosering er viktigst. Der gjessene sitter på kvelden, kommer de også trekkende inn på morgenen. jakter du med hagle lønner det seg å postere ved disse plassene. jakter du med rifle kan du med litt kløkt og en god kikkert, vente til du ser om de sitter på åkeren for så og forsøke:)

Jakt på gjess er en av de mest krevende jaktformer du finner! men meget gøy. Sitter du på rett sted til rett tid, kan du med litt flaks fornøyd vende snuten hjem etter par timer med henda full av gjess

Bønder hater gjess og de gangene jeg har spurt dem om jakttillatelse har jeg alltid fått en velsignelse tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.