Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerværet!!!


Anbefalte innlegg

Annonse

Er faktisk enig med deg. Det er mye hyggeligere når været er bra. Jeg liker heller ikke vintertemperaturer om sommeren. Da trives jeg best i lavlandet der vi snart får lov til å brenne bål igjen, og med massevis av ved som bare venter på å lage gode kaffebål utover høsten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nok ha tatt en tur Bjarne.

Mine turer har ikke vært "plaget" med mye dårlig vær, og jeg har stort sett bodd i telt.

Nå skal det sies at en topptur ble avbrutt på 1.730 m. høyde grunnet tett snøvær og kuling i kastene, i to dager deretter var det knallvær med utsikt rundtom det meste av fjellområdene i midt-Norge.

Som kjiver skriver, Norge er langt nok og har nok av fjell så det er da mulig å finne godvær og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var da noen dansker som tok turen. Jeg mødte to, far og sønn, i begynnelsen av denne uken. Faren så ut til å være godt fjellvandt, men sønnen som var sjåfør på stor lastebil, slet litt mer. Etter et par dager måtte de innse at den ruten de hadde valgt var litt for tøff, men løste problemet ved å gå tilbake til bilen, kjøre et stykke, for så å ta dagsturer inn til de stedene de ville besøke.

Det er alltid hyggelig å møte dansker i fjellet. Jeg tror det må være noe med de danske genene, maten de spiser eller landet de bori, for alle dansker ser ut til å være like hyggelige.

Vel vel, du skal være velkommen tilbake til de norske fjelle til neste år.

Forresten, det går greit å gå i fjellet i Norge både høst og vinter. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur YR har ødelagt mange ture i år, helt uden grunn for vêret har slet ikke været SÅ dårligt. Det har ikkje været super godt heller med blå himmel osv., men mye ok tur-vêr... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur YR har ødelagt mange ture i år, helt uden grunn for vêret har slet ikke været SÅ dårligt. Det har ikkje været super godt heller med blå himmel osv., men mye ok tur-vêr... :D

Helt enig. yr har konsekvent meldt dårlig vær i fra dag 2 - 3 og fremover. Dette har ikke stemt i det hele tatt. Meldingene nordafor har vært til dels elendige, men været har vært veldig bra!

Må også si at Storm ikke har vært noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år, som den ferske fjellmann jeg er, har eg bevisst lagt ut på tur når værmeldingene har vært dårlig. Mye for å teste utstyr og meg selv men også for å bli kvitt "værskrekken"

Opp ved Langfoss, åkrafjorden, når det var meldt flomvarsel over hele sørnorge i slutten av mai.

Det ble en del justeringer av utstyr etter det; ullnetting T-sjorte erstattet med helarmer, vindjakken var for dårlig, poncho erstattet av regnjakke, osv.

Lærte også å reagere på skiftende forhold (øs pøs regn, sludd, snø og vind) raskere en min tidligere "bare litt til" metode :cry:

Det som likevel overasket mest var at det ble en skikkelig god opplevelse av naturen. Det skjer noe med skogen i slikt vær, farger kommer frem elvene fosser og fossene fyker. Værskrekken lagt på hyllen ;)

Eg e glad for det, for min toukerstur i Skarvheimen og hardangervidda begynte med regn og gråvær og det kunne jo satt en demper på gemyttene hvis eg hadde begynt med feil innstilling. Istedet koste eg ræven av meg :)

Hm, med det uttrykket avslørte eg vel at eg e fra Bergenstraktene, så da e det nok mange som ikke tar meg så seriøst med tanke på holdning til dårlig vær :D

Når værmeldingen sier regn og vind blir det ofte veldig fint "gåvær" som man sier. Kanskje ikke så fint badevær for pyser som meg men...

Skal nevne at etter disse tre dagene i øs pøs, hadde eg helt blå himmel i mange dager og totalt sett må eg si at været var meget bra på turen.

Det kommer altid sol etter regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge Nord-Norge Bjarne! :) Nord-Norge har fint sommervær når det gjelder, altså når folk har ferie, hvert eneste år virker det som. Jeg smakte såvidt på det i Børgefjell, men fikk ikke tid til mer. Neste sommer har jeg sagt fra lenge på forhånd at da skal siste delen av ferien være nordpå.

I år gikk hovedferien med til Island og Jan Mayen, og da jeg ville nordover igjen ble jeg stoppa av hyttevedlikehold hjemme i marka. Klager ikke, det ble masse bading, jogging og åsturer, pluss fint vær. Men fra en stor åsrygg over Vikøyri uka etter så jeg at Jotunværet var under enhver Øyvindkritikk.

Nå ser jo varslet håpløst ut i overskuelig yr-framtid. August er en dårlig måned i Sør-Norge, men av en eller annen grunn får august fortsatt skryt her sørpå.

Trur ikke det er bra at april blir så full av godvær og varme som i år. Det samme skjedde i 2005, og det ble i Ålesund kalt for året uten sommer såvidt jeg husker. Yr hevder at været ikke husker og dermed ikke søker likevekt, men all min erfaring tyder likevel på at dette er tilfelle.

Jaja, jeg er faktisk ikke sur, gjør meg bare noen refleksjoner. Venter og venter på at været skal gjøre det bryet verdt for meg å dra til mine kjære Hurrunger igjen. Åååå som jeg savner de :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge Nord-Norge Bjarne! :) Nord-Norge har fint sommervær når det gjelder, altså når folk har ferie, hvert eneste år virker det som. Jeg smakte såvidt på det i Børgefjell, men fikk ikke tid til mer. Neste sommer har jeg sagt fra lenge på forhånd at da skal siste delen av ferien være nordpå.

I år gikk hovedferien med til Island og Jan Mayen, og da jeg ville nordover igjen ble jeg stoppa av hyttevedlikehold hjemme i marka. Klager ikke, det ble masse bading, jogging og åsturer, pluss fint vær. Men fra en stor åsrygg over Vikøyri uka etter så jeg at Jotunværet var under enhver Øyvindkritikk.

Nå ser jo varslet håpløst ut i overskuelig yr-framtid. August er en dårlig måned i Sør-Norge, men av en eller annen grunn får august fortsatt skryt her sørpå.

Trur ikke det er bra at april blir så full av godvær og varme som i år. Det samme skjedde i 2005, og det ble i Ålesund kalt for året uten sommer såvidt jeg husker. Yr hevder at været ikke husker og dermed ikke søker likevekt, men all min erfaring tyder likevel på at dette er tilfelle.

Jaja, jeg er faktisk ikke sur, gjør meg bare noen refleksjoner. Venter og venter på at været skal gjøre det bryet verdt for meg å dra til mine kjære Hurrunger igjen. Åååå som jeg savner de :):)

Jeg skjønner avstanden blir for lang, når en ikke har bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.