Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det helt vanlig for nettbutikkene å ikke ha varene på lager?


TurNisse

Anbefalte innlegg

3 ganger nå i sommer jeg har bestilt utstyr fra 3 norske store nettbutikker innen friluftsliv...

1. bestilling = 8 varer kjøpt, har alt på lager, pakker og sender etter 3dager.. (magasinet)

2. bestilling = 2 varer kjøpt, har på lager, men sendte varene først en uke og en purring etter bestilling.... (xxl)

3.bestilling = 6 varer kjøpt, ingen info om lagerstatus, 1 av 5 på lager, ventes inn innen en uke... (amfibi)

Da tenker jeg litt sånn, hva skjer?

Fungerer de sånn :

Få en bestilling, bestill varene fra leverandør, ompakking på kontoret, videresend til kunde...?

Har de ikke normalt lager med det de sier at de har?

Det nå går mot slutten av sesongen, kanskje det har litt å si også....

Men, blir litt irritert når det hver gang tar 2uker å få varene, ikke helt det jeg forventer meg av norske nettbutikker. (handler svært mye via nett)

Men er det bare slik det fungerer i disse butikkene? Helt normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det, ganske irriterende når man bestiller på nett og varen viser seg å ikke være på lager, tross lagerbeholdning viser at det skal være lagervare. Men det er vel ikke alltid varebeholdning stemmer overens med faktisk lager, sånn som det også er i vanlige butikker med lager på bakrommet. Jeg har bestilt en del fra xxl, amfibi og fjellsport, og jeg må si at fjellsport står frem som den jeg ville gitt høyest karakter på rask ekspedering. De ringer i de tilfellene de er tom for en vare og forhører om jeg ønsker resten av ordren levert før det andre kommer inn, eller om jeg ønsker noe annet i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mye på nett i år. Det jeg blir fryktelig irritert over er når jeg kort etter bestillig får mail om at vare er sendt, uten at det skjer noe mer. Eller når jeg mottar sporingsnummer på mail og det ikke skjer noe mer på flere virkedager. Når jeg så ringer butikken får jeg vite at ordren bare er registrert, men ikke sendt. Årsaken til at jeg har fått sporingsnummer er at Posten har mottatt melding om en kommende sending. Sånt irriterer meg så kraftig at jeg nå konsekvent avbestiller ordren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme opplevelse med amfibi.no flere ganger. For ikke lenge siden hadde de en tråd her om ønske om innspill til nettsiden deres, men kan ikke se at noe har skjedd i forhold til lagerstatus osv... Har der også opplevd å ikke få beskjed om at de ikke har noe før det andre er i posten. Og en gang tilbøy de å ettersende en lagervare på min regning, så litt ymse der i gården... Må skrive under at fjellsport.no er glimrende på området, det samme gjelder sportsdeal.no, rask sending og god kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kun er noen av oss (les;få/ekstrem tur folk) som forventer varene inn døra etter 3-4 dager? Mens andre igjen (les;vanlige turfolk) bestiller, og er ikke varene på lager, så spiller ikke det så stor rolle, varene kommer jo innen 10-14 dager. Kanskje nettbutikkene vet at de færreste av de vanlige turfolka gidder å legge så mye energi i det, at de ved å faktisk å legge ut lagerstatus mister noen kunder?

Videre har jeg måttet ta meg selv i skinnet noen ganger, det at jeg faktisk bestiller en vare tett før tur, som jeg "må" ha med.

Nå tar jeg alltid en tlf eller sender mail og hører om de faktisk har varen(e) på lager/i butikk.

Ingenting av det som er skrevet over er mant som om nettbutikkene ikke har ansvar!

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg litt sånn, hva skjer?

Fungerer de sånn :

Få en bestilling, bestill varene fra leverandør, ompakking på kontoret, videresend til kunde...?

Har de ikke normalt lager med det de sier at de har?

Men er det bare slik det fungerer i disse butikkene? Helt normalt?

Du glemte "gange prisen med 2,5" :)

Frekt? Ja! Men, det er slik det funker. Dessverre! Det går som regel kjappere å bestille fra Amerikanske sider. De seriøse aktørene har ofte "24 hour shipping" garanti. Mye billigere er det også.

Historie om XXL (2008):

Nettopp tatt jegerprøven og fått godkjent våpensøknad. Klar som ett egg bestilte jeg hagle fra XXL. Tiden går og går, purring, mere tid. Det ender opp med at søknaden gikk ut på dato uten at de klarte å sende hagla jeg hadde kjøpt og betalt :) De ordnet opp med forlengelse av søknaden (ydmyk xxl rep. på tlf/fax med politimesteren). Jeg fikk våpenet til slutt, men det ble ikke jakt det året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også ønske alle nettbutikker - som Skittfiske og Komplettfritid hadde lagerbeholdning på nettsiden sin.

Har også bestilt varer fra Magasinet, XXL og Amfibi. Mest skuffet ble vi over Magasinet, bestilte sko til meg og gubben, fikk beskjed om at varene ble sendt, men da pakken kom inneholdt den kun mine sko, hadde vi visst at kun det ene paret kom hadde vi avbestilt på grunn av fraktkostnader.

Er nå i tenkeboksen om jeg skal bestille noen varer fra Magasinet, da kom jeg på at jeg skulle sende en forespørsel om de hadde varen på lager - tilbakemelding kom sproresentreks!

XXL skriver at om de ikke har på lager i nettbutikken så henter de inn varene fra andre butikker. Jeg fikk det jeg skulle ha ganske raskt :)

Amfibi greide ikke å levere varen jeg hadde bestilt etter 9 måneder, jeg purret to ganger, be tilbudt annen vare, fikk rabatt på denne varen, varen kom og så langt jeg har funnet ut har jeg overhodet ikke betalt noe :)) Jeg betalte med Visa første gangen og siden de ikke hadde varen ble beløpet ikke trukket på kortet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig godt fornøyd med sportsnett.no.

I høst bestilte jeg en dunjakke av de som viste seg å være for stor, så jeg sendte den i retur for å bytte den i en mindre størrelse. Jeg leverte den på posten på onsdag og sendte så en mail til Sportsnett om jeg skulle på tur til helgen og ønsket å ha med dunjakken på turen. De byttet jakken og sendte den som ekspress, slik at jeg hadde den på fredag :) Kjempemessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt fra Sportsnett flere ganger og alltid fått varene etter kun få dager. Hos Kartbutikken bestilte jeg en GPS + kart denne måneden og etter 3 dager kunne jeg hente pakken på posten. Sportsdeal har jeg også bestilt fra en gang, og som med de andre butikkene kom varen etter kun få dager. Ingen negative erfaringer her m.a.o, men må jo innrømme at jeg hittil ikke har bestilt fra Amfibi pga negativ omtale her på forumet flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort varelager binder kapital (som egentlig skal sirkulere). Tipper dette er mye av grunnen.

Det er nok heilt sikkert grunnen i mange tilfeller. Men det er ikkje sikkert det alltid er så lurt. Det er to måtar å auke profitten på, det eine er å redusere kostnadane, det andre er å auke inntektene.

Sjølv bestiller eg aldri frå ein nettbutikk der det ikkje kjem klart fram at vara er på lager. Det er desverre butikkar som bløffer på lagerbeholdning, der vert eg kortvarig kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel til etterfølgelse, slik bør det gjøres!

http://www.marinesuperstore.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=SB1293++++++++++++++

Så vidt jeg kan se oppdateres feltene med varebeholdningen omtrent en gang i timen på dagtid.

Amfibi og andre: se og lær!!

Det er norske nettbutikkar som har utmerka gode system for dette. Der lagerbeholdningen vert endra samtidig med at ein bekrefter bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har litt for høye forventninger til butikkene synes jeg.

Selvfølgelig finnes det uheldige unntak hvor det kan ta litt lenger tid enn man ønsker.

Det er i alle fall ikke butikkene sin feil at du som kunde bestiller en viktig ting på onsdag, når avreise er fredag etter jobb. Planlegg litt, så har du som oftest tid til å vente på varen! Posten fra Oslo området og ned til min butikk i Kristiansand tar minst 3 dager - DET er klagegrunn :wink:

Er bare glad jeg har muligheten til å handle andre steder enn de kjipebutikkene jeg har i min hjemby!

Vareutvalget er så og si helt likt over hele linja. Ingenting for de spesielt interesserte.

Har bare gode erfaringer med Sportsnett, OsloSportslager, Komplettfritid, Amfibi, Jakt & Fritid, Brukås Sport, Sportsdeal, Magasinet osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kanskje litt bortskjemte...

Men når forskjellen er såpass stor fra butikk til butikk må det være lov å undre seg. Samtidig når butikken på sine nettsteder ikke opplyser om de har varen på lager eller ikke, gjør ikke planlegging noe lettere. Kjøper mye hundeutstyr fra Trollbutikken i Trh. Og sender jeg en bestilling før 12 har jeg det i postkassa neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjekt" å se at det ikke er bare jeg som har denne opplevelsen av slike butikker...

Å at det kanskje er det man må forvente.. :)

Har bestilt veldig mye annet en turutstyr over nettet, men det er vel klart at friluftsbutikkene drives på en helt annen måte en si komplett, cdon, haugen bok, osv osv...

Markedet er kanskje så lite sett mot antallet aktører at det går lite varer ut fra hver enkelt..

Varene som var ventet inn mot helgen har vist ikke kommet til helgen, så de kommer vel inn til dem utover nesten uke en gang... :wink:

Siden det er snakk om 5 vidt forskjellige varer av forskjellige merker som mangler, så holder jeg ikke pusten her...

Amfibi ser jo ut som en meget ryddig og oversiktlig butikk, men hjelper lite når både lagerstatus og varer mangler...

Min forventning er at de får ordren, pakker påfølgende dag og poster når de sier de poster...

Bestilling til levering bør være 3-6dager i Norge, det er det jeg forventer... Synes det er rimelig...

Ikke bestilling til sendingsbekreftelse 7dager + en purring fra kunden + 3-4dager i posten...

Hvorpå det tar opp mot 10-14dager totalt...

Men skal ikke sortmale dem alle helt, alle har fine priser, fine nettbutikker med god info og utvalg, å når varene kommer har det alltid vært riktig og god kvalitet...

Magasinet klarte det på kortest tid å hadde alt på lager, svært fornøyd med de.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også ønske alle nettbutikker - som Skittfiske og Komplettfritid hadde lagerbeholdning på nettsiden sin.

Har også bestilt varer fra Magasinet, XXL og Amfibi. Mest skuffet ble vi over Magasinet, bestilte sko til meg og gubben, fikk beskjed om at varene ble sendt, men da pakken kom inneholdt den kun mine sko, hadde vi visst at kun det ene paret kom hadde vi avbestilt på grunn av fraktkostnader.

Er nå i tenkeboksen om jeg skal bestille noen varer fra Magasinet, da kom jeg på at jeg skulle sende en forespørsel om de hadde varen på lager - tilbakemelding kom sproresentreks!

XXL skriver at om de ikke har på lager i nettbutikken så henter de inn varene fra andre butikker. Jeg fikk det jeg skulle ha ganske raskt :wink:

Amfibi greide ikke å levere varen jeg hadde bestilt etter 9 måneder, jeg purret to ganger, be tilbudt annen vare, fikk rabatt på denne varen, varen kom og så langt jeg har funnet ut har jeg overhodet ikke betalt noe :)) Jeg betalte med Visa første gangen og siden de ikke hadde varen ble beløpet ikke trukket på kortet mitt.

Jeg har også bestilt varer fra Jakt&Friluft - to ganger, den ene gangen var en av varene jeg hadde bestilt ikke på lager, da fikk jeg beskjed fra dem om at varene ville bli sendt når den kom til lager.

Kom også på at jeg har bestilt fra Outnet.no, der står det om varen er på lager eller om det er bestillingsvare, det jeg bestilte var på lager og kom innen uken var omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.