Gå til innhold
  • Bli medlem

Landing av ørret


vipern

Anbefalte innlegg

Hvordan kjører dere fjellørreten? Da snakker jeg om 1kg+

Har sittet å bannet i et døgn nå etter siste fisketur... mistet nok en storfisk :D Denne gangen så gjorde den et kjempehopp, vinket elegant til meg og stakk avgårde... Sitter kun igjenn med et bilde på netthinna av fisken i lufta.. som ikke vil forsvinne.

Kan man forebygge at fisken hopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basic:

Det er vel mer viktig enn vanlig å trette fjellørreten. Ikke være aggressiv.

Stangtuppen i været. Stramt snøre.

I tillegg har jeg erfart at det er større landingssjanse med en myk stang.

Hvis spolen slår i snøret rett etter at du har satt den fast er det jo veldig stor sjanse for at den slår seg løs :D

Noen ganger nytter jo ingenting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne gangen hadde den fått gått ut masse snøre. fiskestanga hadde stått mens jeg lagde meg middag (TYPISK nok så biter det mens jeg lager mat).

Kanskje jeg bare er uheldig :D

men hva gjør dere idet fisken hopper? fortsatt holde stram line eller slakke ?

har myk stang.. men bruker fireline. det var dog 20 cm mono men er vel ikke nok for å skape strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Juster bremsen slik at fisken har motstand, ikke så mye at bremsa ikke slurer, men heller ikke så mye at den raser ut alt snøret.

Pass på at du alltid har stanga i vinkel mot fisken, slik at stanga får jobbe. Om fisken går høyt og hopper / slår hjul på vannet så kan en forsøke å senke stanga ned mot vannet ( i vinkel slik at stanga får jobbe). Men min erfaring er at dette ofte er ett tegn på at fisken sitter løst.

Det viktigste er uansett å ikke gi slakk.

Jo mer du kjører fisken jo bedre, om fisken kommer inn med bredsiden inn, da har du gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ca. 10 år fikk jeg min første laks, eller svidde som vi kaller det når den er under 3kg. Min fars gamle onkel satt ved elva og så når jeg fikk den på og rådet fra ham var at så snart fisken begynner å gi etter og kommer mot land med nesa først så skulle jeg snu ryggen til elva, ta stanga over skulderen og løpe det beste jeg var god for. Dette virket den gangen. Fisken gled på land uten problemer.

Denne lærdommen har jeg tatt med meg, ikke bokstavlig, men når jeg lander stor ørret eller laks så utnytter jeg fiskens bevegelser og hvis den kommer inn mot land med nesa først så prøver jeg å trekke så kraftig at den holder denne kursen. Inne ved land forsøker jeg, hvis vannkanten er flat og fin, å trekke fisken opp med nesa først.

Mange sier, når du får på stor fisk, at du må holde stana opp. Jeg har også hørt, og ofte praktisert, at hvis du holder stanga lavt, men vinkelrett på fisken så får du samme aksjon fra stanga og mye mer snøre i vannet. Fisken oppfatter da at trusselen kommer fra vannet forran den og ikke fra luften over vannet. Den vil da gå mer i vannet og gjerne mot snøret, mens hvis snøret går skrått oppover så vil også fisken gå mot snøret skrått oppover.

Jeg mener at fisken hopper mindre hvis snøret går mer vannrett inn mot land, men jeg har også erfart at fisk med god kondisjon og som lever i bekker og stryk hopper mer enn fisk som er litt slappere og lever i store rolige vann, uansett hvordan du holder stanga.

Men uansett, ikke gi fisken slakk. Hvis snøre blir slakkt risikerer du at kroken løsner og fisken "spytter" den ut. Ha bremsen så stram at fisken klarer å trekke ut snøret. Det tapper fisken for krefter. Alternativet kan være at den gjør en brå bevegelse og snøret ryker. Også når den hopper er det viktig å forsøke å holde stramt snøre. Det hindrer fisken i å riste ut kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Enig med REs, har selv flere ganger landet fisk med å "ruse" den på land slik.

Er forsåvidt også enig med å holde stanga lavt, men om en bruker håv må en nødvendigvis holde stanga opp for å få fisken i håven.

Jeg bruker håv når jeg fisker med sluk og oter på fisk mellom 0,5 - 2,5g. Er fisken over 2,5kg tar jeg den i gjellene, da må man ofte trøtte ut fisken enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vipern

Enig med REs.

Min erfaring er at hvis jeg har mye brems og høy stangtupp, da går fisken til værs. Altså søker å hoppe for så å vri seg løs. Har mistet mange på det viset tidligere.

Mitt råd er: Rett etter fast fisk (jeg gir et mothugg rett etter at fisken tar) justerer du bremsen så den forholdsvis lett klarer å dra ut sene samtidig som du senker stangtuppen. Da vil fisken normalt søke ned mot dypere vann. Når den så gjør det kan du stramme bremsen noe mer og sveive inn med fortsatt lav stangtupp. Viktig å ikke gi slakk underveis. La fisken gjøre sine utras til den er sliten, da er dett mye lettere å lande den. Jeg unngår å løfte fisk ut av vannet om jeg ikke må. Forsøker å håve om jeg har det, eller å dra den inn på skrå land der det er mulig.

Lykke til neste gang du får fast fisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basic:

Det er vel mer viktig enn vanlig å trette fjellørreten. Ikke være aggressiv.

Stangtuppen i været. Stramt snøre.

I tillegg har jeg erfart at det er større landingssjanse med en myk stang.

Hvis spolen slår i snøret rett etter at du har satt den fast er det jo veldig stor sjanse for at den slår seg løs :D

Noen ganger nytter jo ingenting :D

Veldig enig! Fisker også helst med lange myke stenger. Har man stenger beregnet for kastevekter oppi 20 gram, vil man nødvendigvis ha større sjanse for å miste fisken. Stanga må stå i god bue hele tiden for å sikre at den har konstant press, også når den gjør krumspring. Dess stivere stang, dess vanskeligere å holde presset.

En annen sak er at man ALLTID skal planlegge for landing av fisken før man kaster. Hvis man har stilt seg på et sted hvor man er nødt til å løfte fisken, ber man om trøbbel.

Det første jeg gjør når det biter er å holde stanga høyt med godt press, uten alt for hard brems. Så begynner jeg å flytte meg til det stedet jeg har sett ut for landing av fisken. Det skal aller helst være ei grunne der man kan dra fisken inn, med bare kjeften over vannskorpa. Må man ta den med hendene passer jeg på å komme utenifra, slik at jeg presser den mot land om jeg ikke får tak med en gang.

Men som Meow sier: Noen ganger nytter dessverre ingen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd selv, men kan være verd å nevne trikset iallfall noen laksefiskere bruker nemlig å sette i en ekstra ring mellom kroken og sluken. Da unngår man lettere at fisken brekker seg løs på slukkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.