Gå til innhold
  • Bli medlem

fiskesen og fortom


oggoborr

Anbefalte innlegg

Annonse

Du trenger ikke fortom til vanlig fjellfiske.

Monofilament-> http://www.xxl.no/fiske/fiskesnoere-fiskesener/trilene-sensation-300m-0-18-clear-1037594

Multifilament-> http://www.xxl.no/fiske/fiskesnoere-fiskesener/fireline-0-12mm-110m-smoke-1000976

Mono betyr at snøret består av en tråd, multi betyr at det er flere tråder flettet sammen. Hva du bruker er opp til deg. Jeg foretrekker mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament har lenger levetid, samtidig som det har lite eller ikke noe minne.

Selv har jeg stort sett fisket i sjøen i alle år, og monofilamenten min der har holdt seg bra i mange år, selv uten noen form for stell (skylle i ferskvann).

Velger du multifilament, så er det viktig å spole på sena skikkelig stramt, ellers har den lett for å skjære seg nedover ved kjøring av fisk.

Personlig foretrekker jeg multifilament da du får bedre følelse i hele stanga ved napp/kjøring av fisk, og det er tross alt litt av moroa.

En monofilament strekker seg veldig, noe som fører til mindre følsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge "de som kan det", så er multifilamenten bedre holdbar.

Personlig har jeg ikke merket den store forskjellen annet enn at mono fliser seg opp lettere enn multi.

Du bør/skal uansett alltid kutte av en bit av sena etter en tids bruk, da den spesielt blir slitt i knuta til svivel/sluk/fortom/you name it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.