Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire alvorlig skadd i isbjørnangrep på Svalbard


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

En god kamerat av meg var på Svalbard for to år siden, sammen med sin gamle far og sin bror. Og de ble med en organsisert utflukt med noen gummibåter, der overnatting i telt var inkludert.Jeg vet ikke om de hadde snublebluss, men jeg husker han fortalte at alle deltagerne måtte være med på ei vaktordning, der de satt isbjørnvakt om natta med ei rifle i fanget. Høres ut som en mer betryggende ordning enn å bare stole på snublebluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg ikke på Svalbard når dette hendte, men jeg kan jo fundere litt på bakgrunn av den infoen som kommer frem i presse og media.

Er det ikke litt merkelig at bjørnen har hatt tak i fire personer? Har ikke lest alle oppslagene, men kan det tenkes at de ble angrepet inne i teltet?

Isbjørn er et av de få dyrene på jorden som ser på mennesket som mat, og når den angriper så trodde jeg at den hadde sett seg ut et bytte og da er det bare en ting som står i hodet på den, nemlig å drepe.

Isbjørn lusker ofte rundt en stund og sonderer terrenget. Det er da japanske turister etc. tar bilder og gleder seg over denne fine bamsen som lusker så fredelig omkring. Når så byttet er lokalisert angriper den med noe opp mot lynets hastighet og da er det ofte litt sent å begynne å ta ladegrep på et eller annet våpen.

Disse varslingsblussene er vel noe i likhet av det vi brukte i militæret. De smeller og lyser, men en forutsetning for at de skal virke er at de er festet sjikkelig slik at splinten blir dratt ut. Det hjelper lite hvis hele pinnen som blusset er festet til følger med.

Denne gruppa som ble angrepet denne gangen var jo en turoperatør med lang erfaring fra slike turer og vi må vel anta at de har en viss peiling på hva de driver med.

Nei, man kødder ikke med isbjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt, så bruker man nå en sivil variant som er lik den militære i mekanismen, men som også er mindre driftssikker:

Løsningene som leies ut nå består av patroner fra signalpenn, og en utløsermekanisme med en splint, som er tilnærmet lik utløseren på de militære blussene. Steen sier at blussene er mindre driftssikre enn de militære blussene, men at det er den beste løsningen per i dag.

http://www.svalbardposten.no/nyheter/av-blussene-gikk-ikke-av

Har hørt fra flere at de ikke stoler på disse blussene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt merkelig at bjørnen har hatt tak i fire personer? Har ikke lest alle oppslagene, men kan det tenkes at de ble angrepet inne i teltet?

Det er opplyst at alle 13 personene befant seg inni teltene da angrepet skjedde.

Og bjørnen angrep 5, ikke 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten imponert over uflaksen(?):

Rifla leirlederen brukte for å skyte bjørnen, avfyrte skudd først på femte forsøk. En annen av leirlederne som skulle bruke et av de andre våpnene, fant ikke ammunisjon. En signalpenn som ble forsøkt avfyrt mot isbjørnen, fungerte heller ikke.

http://svalbardposten.no/nyheter/v%C3%A5pen-og-signalpenn-klikket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten imponert over uflaksen(?):

Under ekstremt stress blir selv de enkleste håndgrep vanskelige å utføre 100% korrekt.

I tillegg kan det selvsagt være tekniske faktorer (vedlikehold etc) som vi ikke har oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En M98 med flaggsikring kan være vanskelig å håndtere for en stresset person uten særlig kjennskap til våpenet. Man kan fort oppleve å ha et halvsikret våpen, og dermed oppleve å kunne ta ladegrep, men ikke avfyre våpenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytteren forteller at han ikke fikk avgitt skudd. Nå skal kripos undersøke rifla, men selv om jeg har opplevd at en patron kan klikke sånn annenhvert år, har det aldri skjedd med 2 patroner etter hverandre. Når 4 patroner "ikke virker" er det noe skytterne gjør feil. Antagelig er det "flaggsikringen" til mauseren som han ikke er fortrolig med siden den har 3 posisjoner.Dette at en person som ikke har noen som helst erfaring med å bruke en rifle, kan leie en slik med en pakke patroner , for å beskytte seg selv og andre mot farlige dyr, virker helt absurd på meg. For å få lov til å jakte på storvilt i Norge, må man både dokumentere trening og avlegge en skyteprøve. Noen minimums krav til ferdigheter må vel være ønskelig av personer som skal beskytte seg mot isbjørn med en rifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvens av å bo i et land der våpen så og si er forbudt! Man vet ikke hvordan man bruker det!

Det er værsågod å dra opp på skytebanen for å prøve ut det geværet så ofte man bare vil før man drar ut på tur. Om problemet er at vi ikke får lov til å fylle opp heimen med vårt personlige arsenal tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.