Gå til innhold
  • Bli medlem

Søppelfjell


Anbefalte innlegg

Etter å ha krysset England på tvers til fots ble jeg svært imponert over hvor lite søppel folk hadde kastet fra seg.

Søppel som ble observert var stort sett det fuglene hadde fått ut av søppelkasser.

Hva med tilstandene i Norge. En skam. Som det står i artikkelen, det mest ille langs veiene.

Bruker å si at i Norge har vi to søppelplasser. Høyre side av veien, og venstre side.

Men finner søppel på de mest utenklige plassene.

Det tre eneste løsningene på problemet er bøter, bøter og atter bøter.

Etter 40 år med "oppdraging" og miljø-snillisme må det tydligvis sterkere lut til.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4190851.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg labbet/syklet Lindesnes -Nordkapp i fjor lærte jeg fort å holde øye med veikanten. Var ikke bare søppel å finne, men ett og annet fint verktøy. Tang, kniv, enda ei tang, skiftenøkkel, en kniv til, ei baufil med ok blad, og en liten hammer. Og noen muttere jeg fant ut at jeg ville ta vare på fordi de passet til sykkelen. Og ja, jeg fant en våt og sliten men ok hundrelapp også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar ofte på sopptur, frå nå av og utover høsten. jeg bruker kano for da kommer du til på holmer og øyer og der folk vanligvis ikke kommer til fra landsiden. Utrolig hvor mye søppel som ligger langs vannkanten. Sist tur fant jeg en helt brukbar luftmadress som sikkert vinden hadde tatt med seg. Ellers er det mye plast, store og små gjenstander, diverse badeleker, flasker og metall i størrelsen fra ølbokser til hele oljefat. Sist tur kom jeg også over en hel kjøkkeninnredning som var dumpet i skogen, og den hadde nok ligget der en stund.

Og dette er ikke langs sjøen, men på ferskvann. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, grevling og rev er ikke helt uskyldig her i Storbritania heller. Jeg har selv sett to harepuser springe lett forbi nesa til en rev som heller vil raide soppelkassen han/hun laa ved siden av fordi den hadde enklere og mer smaksfull mat enn de to harepusene. Som kjent loper ikke soppelkassene unna en jagende rev.

Grevlingene har ogsaa samme holdning. Jakt er saa gammeldags og ute av moten for rev og grevling. Det samme gjelder fuglene. Til sammen blir det et salig rot ved soppelkassene og en plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå tilbake fra 2 uker på Hardangervidda. Dessverre er det flere plasser med søppel, både fra turfolk og "eiere" av områder. Fikk bla et tips om et flott lite fjellvann, og da jeg langt om lenge kom frem og begynte å fiske så dukket det opp store isoporbiter og rustne tønner i vannkanten. Ved et annet vann fant jeg dry-tech poser slengt i bålet, hvem F... klarer ikke å bære med seg dette hjem? Gikk også forbi vann der grunneiere hadde båtene sine, og der måtte jeg virkelig passe på hunden, for blant store mengder søppel lå også knuste flasker.

Greit jeg betaler for å fiske, men jeg betaler faktisk også for en naturopplevelse, og det koster grunneier så lite å rydde litt rundt vannene, når de allikevel trasker rundt og sjekker fiskekort, samt disponerer båt. Feks fra Mårbu og opp til Hettefjorden går det jo 4-hjul spor, da har de heller ingen problemer med å frakte (sin egen) søppel ned. Skam!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker med meg litt av andres søppel på de fleste turer jeg tar. Så ser det litt hyggeligere ut for nestemann, og neste gang jeg selv kommer til samme plass :)

Totalt søppelfrie områder finnes ikke. Folk, vind og vann tar med seg søppel til de merkeligste steder.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydligvis tungt å dra ting hjem igjen.

Husker vi fikk en god ide å lage natursti på en hyttetur en gang. Der var bl.a en av oppgavene å se ting som ikke hørte hjemme i naturen, noe vi hadde hengt ut. husker ikke akkurat hva det var i dag.

Så skulle siste laget plukke med seg tingene. Det som skjedde var jo at siste laget kom med en søppelsekk 3/4 full av ting, deriblant ikke alt vi hadde hengt ut.

Så den ideen var ikke helt velykket når man var såpass nærme Oslo. Et pluss var jo at vi ryddet 3/4 sekk med søppel etter andre da.

Har og vært på øyer oppover marka hvor ting som griller, rester av presenninger, plast etc er tråket ned i sprekker mellom steiner.

Har man kommet seg til øy har man vel kano så så tungt å dra det med tilbake er det vel ikke.

Søpler jeg til noe selv???? Ja........Siden jeg er turrøyker så kan det ligge igjen et par sneiper i bålringen perioder på året hvor jeg sjelden brenner morgenbål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i denne tråden er det fritt fram for å dumpe søppelbilder.

Har utrolig mange bilder av søppel. Tatt på turer i nærmiljøet, skog og mark og fra fjellet. Egentlig bare deprimerende bilder. Mitt inntrykk er at ingen er verre enn sportsfiskerene. Gjelder dessverre kjentfolk også. Et av problemene er at alle innbiller seg "at de kaster er så beskjedent lite". Jeg har stort sett resignert og plukker ikke med meg så mye som før, men fiskesnører plukker jeg og tar med hjem uansett siden det kan være så fatalt for både fugler og dyr.

Husker ikke om det var på denne eller annen tråd det ble referert til bøtelegging. Politiet har full anledning til å bøtelegge uten at det kreves lov eller regelendringer, men som så mange andre steder i håndheving av lover og regler har vi (de) flyttet terskelen for reaksjon opp og eventuelt bort.

Nevner en litt tragikomisk hendelse fra noen år tilbake som illustrerer ressursbruken. En venn av meg hadde tatt ut søppelposen ifm en tur til byen, men hadde satt posen på taket da han låste seg inn i bilen og glemte hele greia inntil han kom tilbake til bilen etter endt ærend. På plassen ved siden av bilen stod det en søppelcontainer med for bygningsavfall, og siden det bare var tørt "ryddeavfall" i hans egen pose, kastet han den der. Noen uker senere stod politiet på døren(!) med billedbevis og henvisninger til allskens lover og regler for å oppta hans forklaring. De hadde ved "etterforskning" av innholdet i posen funnet navnet hans på noe post. De fikk hans forklaring, men han ble allikevel bøtelagt. Kanskje hadde han vært bedre tjent med å pælme posen inn i en park eller i skogen...

To steder her i nærheten (i og tett ved naturreservat) dumpes det daglig (nattlig) søppel. Mye av det er sterkt gjennkjennelig og det ville ha vært utrolig flaut for de som kaster det slik om det f.eks hadde vært vist detaljbilder i lokalavisen e.l., men for avisene, kommunen eller politiet er det tydeligvis uinteressant. Et av problemene med forsøpling er at det sjelden eller aldri får konsekvenser for den som gjør det. Og sannsynligheten for at de dummer seg ut er helt ubetydelig. Kommunen brukte i stedet for å avsløre synderen mange herrens tusen på bom og skilting, og resultatet er at positive brukere av naturreservatet ikke lengre kan laste av kano eller parkere der, men må belage seg på andre steder.

Men det er jo tydeligvis fullt akseptert at en kaster en tom 20-pakning ut vinduet i fart, eller tømmer aksebegeret på en parkeringsplass. Særlig om de er så "hensynsfull" at de tømmer det under bilen... Sistnevnte ser en jo godt på parkeringsplassene som er startpunkt for turer ut i det fri. Så lenge voksne viser vei på dette viset blir det som det er.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært endel rundt i Norge og Verden, og det er ikke så galt i Norge, sammenlignet med endel andre land. I Sørøst-Asia er det ofte veldig mye søppel både i naturen og i gatene. Lover som i Singapore, der straffene er skikkelig avskrekkende tror jeg er en grei medisin. Folk som blir tatt i å kaste søppel får store bøter, i tillegg må de arbeide en dag langs veikanten eler et annet sted hvor mange ser dem med en T-skjorte som i klartekst forteller at "Jeg har forsøkplet Singapore". Bøtnivået i Singapore er så høyt at det trengs nesten ikke politi. I en verdensdel der forsøpling er vanlig fungerer dette systemet veldig bra og innbyggere flest er fornøyd med systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.