Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakker du sekken din?


furuoglyng

Anbefalte innlegg

Hvis man hadde tenkt seg 3 uker på fjellet alene....hvordan måtte nærings rasjonen bli per dag?

Jeg har hørt at kosten skal inneholde 55% karbohydrater, 30% fett og 15% proteiner fordelt på ca. 1000 kalorier per dag..eller mer, hvis man forflytter seg hver dag på fjellet. Drikke bør ligge rundt 1.5- 2.5 liter fjellvann ved aktivitet.

Er det noen som vet hva man må ha med seg av næringsmidler og hvor mye, og hvor mange liter parafin til optimus brenneren for matlaging går det omtrent på en 3 ukers tur? Rasjonen må basere seg på fiskeløse vann med null bær på høyfjellet og uten trær for bål til matlaging.

post-10158-133474759389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvis man hadde tenkt seg 3 uker på fjellet alene....hvordan måtte nærings rasjonen bli per dag?

Jeg har hørt at kosten skal inneholde 55% karbohydrater, 30% fett og 15% proteiner fordelt på ca. 1000 kalorier per dag..eller mer, hvis man forflytter seg hver dag på fjellet. Drikke bør ligge rundt 1.5- 2.5 liter fjellvann ved aktivitet.

Er det noen som vet hva man må ha med seg av næringsmidler og hvor mye, og hvor mange liter parafin til optimus brenneren for matlaging går det omtrent på en 3 ukers tur? Rasjonen må basere seg på fiskeløse vann med null bær på høyfjellet og uten trær for bål til matlaging.

1000 kalorier (cal) per dag? Om du absolutt ikke er i aktivitet så trenger et voksent menneske minimum 1500kcal dvs. 1500kalorier x 1000 (kilo).

Er du i hard aktivitet trenger du minimum 2500kcal, helst opp mot 3500kcal - dvs. minimum to pakker med potetgull (for å gjøre det enkelt).

OL-utøvere i svømming ligger daglig rundt 6000-12000kcal alt etter treningsmengden har jeg hørt, da kommer du ikke unna å spise litt drittmat :)

Prosentandelene dine høres ganske riktige ut, selvfølgelig fin om en del av fettet er umetta og ikke bare metta.

http://www.drytech.no/index.php?option=com_content&view=article&id=93&Itemid=334

Middag: 526kcal - krever å koke/varme vann - 3-4dl. Så bare regner du hvor mye parafin den bruker på 4dl vann fra temperatur ca 5-10grader.

Gang vekta di med 50 så får du ca antall Kcal du trenger for å ikke gå ned i vekt.

http://web2.gyldendal.no/sporten/docs/tl_bok/Treningslare_kap2.pdf (Side 8 og 9 behøver du å lese) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar rekne 600-700g tørr mat pr dag.

Kor mykje brennstoff ein treng, er avhengig av korleis og kor mykje varm mat og drikke ein skal ha. Sjølv greier eg meg med ein halvliter parafin på 10 dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 synes jeg var mye. Det er ti Realer det. 12000 er mye mer enn Hushovd under Tour de France, og dobbelt så mye som Børge Ousland brukte på turen til Nordpolen i mørke. ;)

http://www.vg.no/sport/sykkel/tour-de-france/2010/artikkel.php?artid=10079916

Jeg pleier å øke næringsinnholdet i Realen med å ta med hurtigris, pasta eller potetmos blandet med ertestuing for å drøye Realene. Pleier å ligge på ca 3500 på vinterturer. Det er ca 1000 mer enn vanlig. Om sommeren spiser jeg ofte mindre enn hjemme, men går litt ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke kalorier , men jeg klarer meg med mellom 500 og 600 gram mat pr. dag. Og jeg går hver dag med huset på ryggen. Ikke fra hytte til hytte. Og da varierer jeg mellom drytech og vanlig rema1000 mat. Jeg lager dagsrasjon pakker. En typisk dagsrason kan bestå av 3 polarbrød,(frokost) ca 150 gram bacon/ 1/2 potetstappe pakke(middag) 2 pakker nudler ( kvelds).

Eventuelt kan det ligge en drytech pose i pakken til middag, og en premix med havregryn/tørrmelk/hakkede nøtter/ ( frokost).

Dette kan veie mindre enn 500 gram , men jeg har også en liten smørpakke med som må regnes med. Aldri en hel halvkilos pakke, men ett par hekto i en passende beholder. Og en liten plast flaske med syltetøy.

Og så har jeg en "mulepose" med rosiner, nøtter,solsikkefrø ( alt etter hva du liker) i lomma som jeg kan ta en kjeft av når jeg har lyst.

Dette vil bli mellom 500 og 600 gram pr dag. Om jeg skulle ta av noen kilo, så er det bare en bonus for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan andbefale at du øker fett og proteinprosenten i kostoholdet, gir ihvertfall meg langt mer en karbohydrater.

avhengig av intensitet og lengden på dagene så vil det nok holde med 3500 - 4500kc hver dag.

Vinterstid er rundt 6000kc ok ved lange dager og tunge bører.

Lag deg en komablanding (nøtter, skokolade, rosiner, goji-berries, noe salt, etc.) som du har meget lett tilgjengelig under hele marsjen (lårlommen) den knasker du litt av med gjevne mellomrom ( 20 min?) mens du går. så slepper du stoppe opp for å rigge til en skikkelig lunch ila dagen.

Du får da langt mer kontinuerlig energi enn om du spiser frokost, lunch og middag i egne, tunge måltider. det holder med en skikkelig frokost før man bryter leir, og en skikkelig middag om kvelden. (bare pass på å ta med nok komablanding) For al del, ta gjerne en lengre pause i solsteiken midt på dagen, men la heller lunchen bli ett par turbarer og litt skokolade enn en pose real. Du vil heller ikke bli sulten på vanlig måte om du holder deg til komablanding

På en tre ukers tur så blir det vel gjerne noen hviledøgn/fiskedøgn også, da er det viktig å drikke og spise nok disse dagene også for at kroppen skal restituere seg best mulig.. Selolje og tran er glimrende for å holde kroppen unna belastningsskader på en slik tur.

Når det gjelder vatten er 1.5 liter det du bør ha når du sitter heime og slapper av, på en tur som dette bør du klare 3 liter om dagen, minst. gjerne 4-5. Bruk camelback, genialt system

Nå er dette basert på at man skal tilbakelegge litt distanse ila disse tre ukene, skal man bo på samme plass en uke om gangen så trenger man ikke mer enn hva man gjør i det daglige, slappe liv ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann på tur trenger nok opp mot 5000 kcal pr dag. Drytech er dyrt, lett og bra.

Hehe.. spiser du 9 middager Drytech per dag? Hører forstoppelsen din på lang vei :)

Foreslår heller at TS spiser seg litt opp i vekt før tur og ligger rundt 3500kcal samt forbrenner resterende av fettlageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.