Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiske med haspell


msfoster

Anbefalte innlegg

Heisann!

Drar om noen dager på fisketur, og ønsker nå prøve meg på fluefiske.

Jeg har kjøpt ei pakke med våt- og tørrfluer fra Sølvkroken, og er videre helt grønn.

Hvordan fester jeg flua? Hvor fester jeg flua? Hva har du best erfaring med? Våt eller tørr? Hvilken knute benytter jeg?

And the list goes on..

Bukker, nikker og neier pent for en liten hurtigguide for en som har fisket mye med alt nærsom flue.

#10 og #12 i krokstørrelse på fluene.

Edit: Jeg vil oppholde meg i Femundsmarka hvor jeg vil prøve meg på flere vann.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og takk for svar.

Som "opphenger", bruker jeg da bare et fortom på ønsket lengde? Nylon eller multi? Har både spoler med nylon og multi på stengene mine. 0,18 multi og 0,4 nylon. Vil det være et problem at sena synker? Får man kjøpt fortommer som flyter?

Jeg har hørt at det finnes fluedupp, hva er spesielt med denne? Pr. dags dato har jeg kun andersdupp og vanlige isopordupper i forskjellige størrelser.

Har du tilfeldigvis tid til en liten illustrasjon i form av en tegning i paint eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i h........ er det du fisker og hva? Skal du fiske krokkodille bør du heller bruke stålfortom.

Til innlandsfiske med haspelutstyr og fluedupp prater vi normalt om nylonsene fra 0,20-0,25 eller multifilament på ca. halvparten.

Stenger på min. 9ft med anbefalt kastevekt tilpasset duppen du vil bruke,mine er ca 20.gr, fordi utstyret også skal brukes til lettere sluker og annet ting er 5-25gr passe for meg.

Sneller i størrelsen 2500-3000 passer best for meg, må ha godt snøreopplegg for å tåle saktesveiving.

Sena bør være forholsvis mjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fluedupp er en dupp som er litt mer strømlinjeformet enn andersduppen. Best er nok såkalte bombere. Disse får du både i flytende utgave og i forskjellige synkegrader. Flua eller ofte, fluene, fester du enten foran eller bak duppen. Gjerne så langt unna duppen som mulig uten at det blir kastetrøbbel. Det vanligste og vel også enkleste med fluedupp er å bruke våtfluer og sveie sakte inn, gjerne med små stopp. De fleste tørrfluer er beregnet for å ligge i ro, et unntak er vårflueimitasjoner som ofte fiskes stripende. En lett bris er fine forhold.

Som andre er inne på bør du nok bruke tynnere snøre. 0,25 nylon eller 0,12 multi er passe. Fortommen bør være av nylon og gjerne tynnere, spesielt til tørrfluer. Bruker du multi og vil ha fluene foran duppen setter du på en nylonfortom på f.eks. 4-5m. Multi og mono skjøter du med f.eks albrightknuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest den metoden som Knutis nevner, med 2 fluer festet på korte opphengere ca 1 og 2meter innenfor duppen.

Jeg bruker også forskjellige "bomber"dupper, de finnes flytende, "svevende" og synkende.

Det finnes også noen som kan reguleres ved å slippe inn vann.

Disse duppene går veldig rakt i lufta og gir lange kast, de går også rakt når du sveiver inn.

Akkurat dette siste er ikke alltid en fordel i mine øyne, virker som en litt vinglende tredupp gir fluene det liv som av og til får fisken til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt alt dette heksejaget etter å ha tynnest mulig snøre.. får mer enn nok fisk på 0,2-0,25 sene. Setter du deg fast i bunn av og til så er det også veldig greit å ha 3-5kg sen, selv om du kanskje fisker etter noe mindre enn 2kg. Vet dessuten aldri når monsteret biter, egentlig burde jeg fisket med 7kg sen bare for å være 100% sikker ;)

Forøvrig enig med våtflue om der ikke er vak.. en dupp du fyller med litt vann funker vel så bra som en svindyr bomber, gjerne en krok med mark i enden. Dette er en helt annen måte å fiske på enn når det vaker. Når det vaker så er tung sene er en fordel om du skal kaste langt med dupp og tørrfluer.

Ekte fluefiske får du nok aldri skikkelig til med haspel, sena er rett og slett ikke tung nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt alt dette heksejaget etter å ha tynnest mulig snøre.. får mer enn nok fisk på 0,2-0,25 sene. Setter du deg fast i bunn av og til så er det også veldig greit å ha 3-5kg sen, selv om du kanskje fisker etter noe mindre enn 2kg. Vet dessuten aldri når monsteret biter, egentlig burde jeg fisket med 7kg sen bare for å være 100% sikker :)

Forøvrig enig med våtflue om der ikke er vak.. en dupp du fyller med litt vann funker vel så bra som en svindyr bomber, gjerne en krok med mark i enden. Dette er en helt annen måte å fiske på enn når det vaker. Når det vaker så er tung sene er en fordel om du skal kaste langt med dupp og tørrfluer.

Ekte fluefiske får du nok aldri skikkelig til med haspel, sena er rett og slett ikke tung nok.

Tung sene til tørrfluer er ikke spesielt lurt. Tung=tykk=mistenksom fisk. I alle fall om det er stille og små fluer. 0,25 klarer du rett og slett ikke å tre gjennom krokøyet på de minste fluene. Med duppen ytterst blir det god strekk i snøret uansett. Tung sene bremser og gir korte kast. I haspelfiske er det jo ikke sena som skal være kastevekta slik som ved fluefiske.

Hvis du med "heksejag etter tynnest mulig snøre" sikter til anbefaling av 0,12 multi kan jeg nevne at den tåler mye mer enn 0,20 mono. Faktisk mer enn 7 kg.

Er ellers helt enig i at det ikke er noe poeng i å bruke tynnere snøre enn nødvendig. Men av og til er det nødvendig å bruke tynt snøre. Ved tørrfluefiske med små fluer på stille vann kan det f.eks være nødvendig med 0,14 mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung sene til tørrfluer er ikke spesielt lurt. Tung=tykk=mistenksom fisk. I alle fall om det er stille og små fluer. 0,25 klarer du rett og slett ikke å tre gjennom krokøyet på de minste fluene. Med duppen ytterst blir det god strekk i snøret uansett. Tung sene bremser og gir korte kast. I haspelfiske er det jo ikke sena som skal være kastevekta slik som ved fluefiske.

Hvis du med "heksejag etter tynnest mulig snøre" sikter til anbefaling av 0,12 multi kan jeg nevne at den tåler mye mer enn 0,20 mono. Faktisk mer enn 7 kg.

Festet lett en flue i oppheng på 0,2 3kg sena mi i helgen.. dro jaggu 4 ørreter også. Har aldri prøvd 0,12 multi, mulig jeg er litt gammeldags. Må vel prøve neste gang sena byttes.

Tung sene bremser på tradisjonelle kast med vekt i enden, jeg vil tro TS faktisk ville prøve tilnærmet tradisjonelt fluefiske fra en haspel stang (noe jeg aldri har prøvd). Som jeg skriver så får han det nok aldri skikkelig til fordi sena rett og slett ikke er tung nok. Men kan nesten garantere deg at flua da går lengre med en 0,3 sene og samme bevegelse som ved fluefiske - fortom er en selvfølge - på lik måte som i fluefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe ett skikkelig fluefiske sett med orntlig fluestang til 499,- på xxl. Helt greit saett for nybegynner. Kansje får du en ny hobby og.

Mye artigere enn flue og dupp og annet ræl..

http://www.xxl.no/fluefiske/marka-og-fjellfiske/fluefiskesett/diplomat-fluefiskesett-4-delt-9-5-6-i-tube-1048621

Ta å anbefal TS noen flue-sett også du som har peiling, blir nok fluestang på han skal du se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet lett en flue i oppheng på 0,2 3kg sena mi i helgen.. dro jaggu 4 ørreter også. Har aldri prøvd 0,12 multi, mulig jeg er litt gammeldags. Må vel prøve neste gang sena byttes.

Tung sene bremser på tradisjonelle kast med vekt i enden, jeg vil tro TS faktisk ville prøve tilnærmet tradisjonelt fluefiske fra en haspel stang (noe jeg aldri har prøvd). Som jeg skriver så får han det nok aldri skikkelig til fordi sena rett og slett ikke er tung nok. Men kan nesten garantere deg at flua da går lengre med en 0,3 sene og samme bevegelse som ved fluefiske - fortom er en selvfølge - på lik måte som i fluefiske!

Skjønner hva du mener. Tror nok du måtte montert fluesnøre på haspelsnella for å klare "fluekasting" med haspelstanga, og selv da ville det vært rimelig håpløst. Flue med haspelstang må da bli dupp eller som opphenger eller evnt bak en sluk.

Kan absolutt anbefale multi. Lengre kast og mye bedre kontakt med agnet. Du kjenner det minste napp selv 50 meter ute.

Det absolutt gøyeste fluefiske er med trad flueutstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.