Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel vs Primus Multifuel


Mr. Bratsberg

Anbefalte innlegg

Jeg vet det er mange tråder angående primus her på fjellforumet. Men desverre er jeg for lat til å lese alt. :(

Hvis noen kunne forbarme seg over en lat stakkar og sagt hva som er forskjellen på Omnifuel og multifuel så hadde det vært kjempe fint :D

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg husker er det ikke så mange forskjeller.

Forrige Multifuel brant ikke gass så vidt jeg husker men ye Multifuel EX gjør. Så drivstoffmessig er de vel like.

En stor forskjell på de er at Omnifuel har regulator både ved kobling til flaske/boks og en på selve brenner. Det gjør at responsen ved justering er raskere enn på Multifuel som bare har regulator ved flaske/boks. Det gjelder mer på flytende drivstoff enn på gass.

Ellers er vekt og effekt så og si den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har multifuel, men ikkje omnifuel, så nokon direkte samanlikning kan eg ikkje hjelpe med.

Omnifuel har fått veldig mykje skryt, så det bør vera ein god brennar.

Multifuelen er det ikkje veldig mykje bra å seie om. Gløym å bruke den med gass. Det finnst uendeleg mange dedikerte gassbrennarar som alle er mykje betre til å brenne gass enn multifuel. For å brenne flytande drivstoff, fungerer multifuel greit nok, men effektjusteringa i feil ende av ein lang slange, gjer at det tar lang tid frå ein justerer til ein får respons. Så steiking kan vera ei stor utfordring. Oppkok av vatn er sjølvsagt ikkje noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge. Forskjellen er regulatoren som Omnifuel har i brenner-enden av slangen. Multifuel'en har jeg montert i et Trangiakjøkken. Den går nesten rett inn, måtte bare file opp hullet ut av trangiakjøkkenet lite grann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Legger in en stemme for omnifuel som har dubble ventiler.

 

Har brukt den i mange år både med gass og renset bensin/heptan/kjemisk ren bensin. Renset bensin er i denne samenheng ikke det samme som gressklipperbensin eller liknende. Den selges vanligtvis i Primus svarte plastflasker under navnet Primus Power Fuel.

 

Omifuelen har aldrig protestert trots tøff bruk i all slags vær og temperatur.

 

Bruk gass den varme delen av året då det er enklelt og man slipper forvarming.

 

Forvarming med renset bensin er enkel og grei og tar ikke så lang tid som folk ibland ska ha det til.

Se til att begge ventilene er stengda. Pumpe opp passe tryck i flasken (vid halvfull flaske ca 20 pump) Åpne flaskens ventil. Åpne brennerens ventil tils du ser att det begynner å komme bensin ut av brenner dysen. La bensinen renne ut i 3 sekunder. Steng ventil helt og sett fyr. Når flammen begynner å frese og flamme opp litt størrel så kan man forsiktigt åpne brennerventilen. Ikke vrid på för fullt enda da det kan bli en høy flamme når kjøkkenet ikke er skikkelig oppvarmet. God middg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere Omnilite TI, den har samme egenskapene som Omnifuel, men ca 400W mindre effekt på flytende brennstoff enn Omnifuel. På gass er imidlertid forskjellen ca 800W. Om du bruker kjeler med varmeveksler, f.eks ETA pot så utligner det forskjellen i effekt.

Forskjellen til Omnilite er at flasken som følger med er litt mindre og lettere, og selve brenneren er vesentlig mindre fysisk, og vesentlig lettere.

Jeg har begge to typene, har kun hatt Omnilite en liten stund, og så langt har den fungert like bra som Omnifuel.

Så om du skal bære brenneren med deg for det meste så kan lavere vekt være en fin ting, og Omnilite er kanskje et godt valg. Skal du ikke bære på den, kan du like greit gå for Omnifuel. Jeg har begge fordi enkelte ganger trenger jeg to brennere samtidig, trenger jeg bare en på en tur velger jeg ut fra vekthensyn.

Som alt anner så gjelder det å time innkjøp.. jeg gav 1050,- for Omnilite og 800,- for Omnifuel i sin tid, begge komplett m flaske.

Så om du kan sitte på gjerdet litt så kan du kanskje få en god pris. (f.eks på en vennedag på XXL eller noe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.