Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordryggen til Store Styggedalstindens vesttopp og Skagadølsryggen 30.juli 2011


Busken

Anbefalte innlegg

Jeg manglet to topper på listen over topper over 2000 moh og pf over 10m, vesttoppen til Store Styggedalstind og Midtre Skagadølstind og det lå an til en solid turdag over "Ryggen" sammen med O2-snapper og habituell norseman-finisher Hans. Begge hadde vært på Gjertvasstind tidligere, så vi tillot oss å droppe denne. Vi hadde lest om en mulig adkomst via nordryggen rett opp til vesttoppen til Store Styggedalstind her så vi bestemte for å prøve denne.

Vi startet fra Turtagrø kl 4.15 og tuslet rolig og jevnt innover veien i helgedalen, og opptil vann 1380 moh hvor vi fylte opp alle vannkaggene og ruslet videre oppover ryggen til punkt 1839. Der fikk vi god oversikt over den spenstige ryggen vi skulle opp og fortsatt til videre oppover ryggen mellom Styggedalsbreen og Gjertvassbreen. Det var enkelt til ca 2050 moh. Gjertvassbreen strekker seg helt opp på ryggen i ca 100 m før det bratner til skikkelig. Øksa føltes trygg å ha siden det er lite snø på breene i år. Vi brukte ca 4,5 timer til dit det ble bratt.

Det første 100 høydemetrene i bratta var det tidvis spennende klyving og vekselvis løst og fast fjell. Ved 2150 moh kom vi til et drag opp mot venstre med mye løs småstein og større sjanse for utglidning, så vi valgte å sikre en taulengde her. Det var langt mellom sikringspunktene, men relativt enkelt. Satte standplass på en hylle på ca 1m dybde. Deretter sikret vi en taulengde videre mer rett opp. Her bommet vi nok litt på den enkelste ruta og jeg måtte klyve ned igjen et par ganger og måtte jobbe litt med psyken før jeg tilslutt fikk karret med over et sva lenger mot høyre hvor det var mer lettsikret. Jeg kom endelig opp til en ny hylle på ca en meter ved ca 2200 moh og sikret Hans opp derfra. Videre oppover var det enklere og ved ca 2300moh kom vi såvidt over på høyre siden og fikk kjenne på suget fra Styggedalsbreen og innsyn rett inn i norvestveggen til toppen vi var på vei opp til. Vi skrådde videre mot venstre og bortsett fra et punkt over en grusete renne var det relativt greit her. Endelig var vi på toppen etter 10 timer på tur. Ting tar tid når rustne småbarnsferde beveger seg i bratt lende... Det gikk noen byger lenger sør og i kombinasjon med en sliten skalle etter nordryggens strabaser, var dette den tyngste perioden på turen for min del.

Hans "manglet" østtoppen, så vi beveget oss bortover Styggedalsryggen. Jeg var med bort til det høyeste klyvepunktet og bidro med en slynge og knipset vilt med kameraet mens Hans sprintet til toppen og tilbake.

Veien videre mot Midtre Skagadølstind er vel beskrevet, så jeg skriver ikke så mye om denne bortsett fra at vi sikret opp til Sentraltind og tok et par korte rapeller mellom Velse Skagadølstind og Halls Hammer. Sola begynte å bli lav mens vi beveget oss bortover mot Midtre Skagadølstind og når vi så oss tilbake var Halls hammer, Storen og hele Styggedalsryggen badet i oransje sollys. Fantastisk!

Sola gikk ned bak Lodalskåpa i det fjerne i det jeg fikk lov å klappe varden på Midtre Skagadølstind, topp nr 375 og kunne notere komplett liste. Hans hadde sprudlevann i sekken, men den fikk ligge i ro siden vi hadde tre rapeller foran oss og skumringen begynte å ta til. Rapellene ned til v-skaret gikk greit og tauene ble pakket ned. Da vi gikk ryggen mellom Skagadølsnebbet og Nordre Skagadølstind var det så mørkt som det blir på denne tiden. Under skylaget i vest var det en lys stripe som lyste opp akkurat nok til at vi kunne bevege oss nedover 800 høydemeter med løs steinur ned til Tindeklubbhytta i Skagadalen der vi endelig kunne gå på sti. Da vi nådde Turtagrø var de første klatrerne i ferd med å starte turen til fjells... Et fantastisk døgn og et verdig punktum på samlingen!

Takk til alle turkompiser som har vært med gjennom disse seks årene. Takk til min forståelsesfulle kone som har latt meg fullføre min egotripp!
:D

post-2487-133474758586_thumb.jpg

post-2487-133474758614_thumb.jpg

post-2487-133474758627_thumb.jpg

post-2487-13347475864_thumb.jpg

post-2487-133474758654_thumb.jpg

post-2487-133474758692_thumb.jpg

post-2487-133474758702_thumb.jpg

post-2487-133474758716_thumb.jpg

post-2487-133474758729_thumb.jpg

post-2487-133474758742_thumb.jpg

post-2487-133474758755_thumb.jpg

post-2487-133474758764_thumb.jpg

post-2487-133474758772_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med passert målstrek, Roar! :D

Verdig avslutning det der!

Interessant med beskrivelse av den ruta opp til vesttoppen på Styggedalstind. Holdt på å gå den veien engang vi også for noen år siden, men snudde da tåka tok hele ryggen og alle tindene, og det begynte å småregne.

Takker for alle trivelige turrapporter fra din side de siste årene!

Men det blir vel flere...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle!

Atom: skal ikke se bort i fra at jeg blir med oppi der igjen, men den ura ned fra Nordre kommer jeg til å styre unna en god stund.

Nils og "styggmangefjell": jo det blir fortsatt en del fjellaktivitet. Kanskje noen flere pulketurer på våren. Kanskje mer snowboard og skikjøring. I tillegg skal Baby Busk hjernevaskes til å tro at det er normalt å ligge i telt og oppsøke bratt lende. Gleder meg! Rapporter kommer først og fremst fra litt utradisjonelle turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til gratulantene. Men jeg undrer meg over hvordan disse toppene gjensto ettersom du tidligere både hadde vært på øst-toppen av Store Syggedalstind og dessuten på Centraltind og Vesle Skagastølstind. Hvor kom du fra da og hvor gikk du hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til gratulantene. Men jeg undrer meg over hvordan disse toppene gjensto ettersom du tidligere både hadde vært på øst-toppen av Store Syggedalstind og dessuten på Centraltind og Vesle Skagastølstind. Hvor kom du fra da og hvor gikk du hen.

Takk!

Østoppen til Store Styggedalstind var jeg på våren 2010 da vi gikk opp Gjertvassbreen til Gjertvasskaret. Planen var å fortsette til vesttoppen, men vi snudde ca halvveis på et punkt der vi ikke fikk oversikt over en snøfonn som hadde blåst opp på toppeggen. Se https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21258&highlight=styggedalstind

I august i fjor hadde vi planer om å gå samme tur som nå, med ble sittende å vente på punkt 1839 moh før Gjertvassbreen, siden været ble dårligere enn meldt. Etter to timers venting, endte det med at vi gikk ned til Jervvassdalen og besteg Jervvasstind fra øst.

Sentraltind og Vesle Skagadølstind fikk jeg huket av på denne turen over Maradalsryggen og Storen: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21966&highlight=maradalsryggen

Nørdre Skagadølstind og Nebbet var jeg på en maidag i 2006 da kona og jeg innbilte oss av vi skulle klatre Midtre Skagadølstind via V-skaret, men snudde på Nebbet da vi så våre egen begrensning etter lang tidsbruk dit og snøforhold som ikke var forenling med nybegynneres klatring i høye fjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.