Gå til innhold
  • Bli medlem

Rydder du opp etter deg?


Hege P.

Anbefalte innlegg

På en av mine fjellturer i sommer oppdaget jeg plutselig at begge hundene mine hadde surret seg skikkelig inn i en stor vase med gammel fiskesene noen hadde slengt fra seg. Hundene hadde problemer med å komme løs på egenhånd, og jeg måtte bruke kniven flittig for å få kuttet dem løs. Å legge fra seg noe slikt ute i naturen er totalt forkastelig! I dette tilfellet var det hundene mine, og jeg kunne hjelpe dem løs. Men det vrimlet av sau der også. Hvem hadde vært der for å kutte løs en fastsurret sau? Eller et annet dyr eller fugl? Nei, et vilt dyr som opplever det samme som hundene mine går ganske sikkert en vond død i møte.

Det er viktig å tenke over hva man legger fra seg i naturen. Og for all del: søppel tas med hjem. Gammel fiskesene også. Eller brenner den opp om du har bål. Men desverre er det alltid noen som synes det er mye enklere å slippe det rett ned på bakken og rusle videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg/vi rydder opp etter oss selv og andre! Enda godt det "bare" var dine hunder som viklet seg inn i sena og som kunne få hjelp til å få det fjernet igjen. Tror mange tenker at det "bare" er fiskesene, ikke særlig synlig å kaste fra seg og forsøpler lite, uten å tenke på faren for at dyr eller fugler kan sette seg fast i det.

Vi var på fjelltur forrige uke, plukket opp 6 tomme ølbokser, emballasje etter et biffmåltid, en fiskekrok som lå på bakken m.m. Mister vi noe tar vi det opp og putter det i medbrakt søppelpose til slikt bruk, alt annet søpppel legges også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel og grei tommelfingerregel er at man skal forlate et sted slik man selv ønsker å finne det, også ved senere anledninger. Dessverre er det noen som enkelt klarer å grise til naturen, ødelegge naturopplevelsen for de som liker å oppleve naturen, og ikke minst (og kanskje litt mer uvitende) lage feller for intetanende dyr.

I samme åndedrag så medfører dette at hvis man kommer over noe søppel så tar man det med seg slik at nestemann finner samme område slik du selv ønsker å finne det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker alltid med meg søppelet mitt.

Har jeg greid og bære en full cola boks med meg greier jeg også og ta med meg den tomme hjem.

Lite søppelbål fungerer og på lengere turer.

Hvor mange av dere som ikke kaster søppel, men som røyker og kaster sneipene ifra dere?? Det er ihvertfall noe svineri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker eller snuser ikke - synes nesten sånne "hamsterbind" er enda værre enn sneiper.

Hvordan det? Tobakken brytes ned, organisk, posen vet jeg ikke hvor lang tid den bruker på å brytes ned. Tipper en 3-4 mnd med sol/regn så er den som støv og jord.

Sigarettfilter er mye mer kompakt, og vil tippe disse kan ligge i 1-2 år før de ser ut som en bommulsdott.

Er forøvrig enig i at folk burde være mer påpasselig med å plukke med seg dritten sin, føler dog ikke at det er et problem du vil finne blant fjellforums brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I speidern lærte vi at Lord Baden Powell brukte å si "Forlat et leirsted FINERE enn hvordan det så ut da du kom". Jeg synes dette er i overkant fisefint og høymoralsk, men han har et poeng.. hvis vi i stedet for å gremme oss over søppel i fjellet hadde plukket det opp hadde det jo blitt mindre gremming på oss alle totalt sett.. hvem begynner? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det? Tobakken brytes ned, organisk, posen vet jeg ikke hvor lang tid den bruker på å brytes ned. Tipper en 3-4 mnd med sol/regn så er den som støv og jord.

Sigarettfilter er mye mer kompakt, og vil tippe disse kan ligge i 1-2 år før de ser ut som en bommulsdott.

Er forøvrig enig i at folk burde være mer påpasselig med å plukke med seg dritten sin, føler dog ikke at det er et problem du vil finne blant fjellforums brukere.

Ett filter på en sigarett bruker 12år før det er helt nedbrutt og borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som jeg la merke til på ukes turen min i sommer var alle haglepatronene som lå i fjellet.

Er det pga ejektorer i børsa at de ikke gidder og plukke de opp igjen eller er det bare en sånn "gi faen holdning" blant enkelte jegere.

De plassene jeg har funnet patroner er de plassene som er minst trafikerte og der man minst aner at det skal ligge søppel. Tenk og gå 15-20km for og jakte og så kaster man ifra seg tomhylsene etter at man har skutt ei rype eller to.. Det er forkastelig, først høster man av naturen så forsøpler man?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er selv fuglejeger og ser altfor mye søppel fra jegere....

Spesielt tomme haglepatroner...

Som tidligere nevnt i denne tråden, tomemballasje er lettere enn full!

Hver og en bør ha vett til å ta sitt eget søppel med seg.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å få med meg tomhylsene, men ved skadeskyting setter jeg rask og human avliving foran å unngå forsøpling. En rask omlading for å få skutt igjen gjør dessverre at det hender at en og annen tomhylse glipper fra meg. Ofte må man bevege seg litt for å komme i posisjon til å kunne skyte igjen og da blir hylsa vanskelig å finne igjen. Må legge til at jeg er en av de som plukker opp fremmedes søppel, så turkarmaen min er i balanse. 8)

Alle med unntak av han skjeggete mannen som gikk på vannet for 2000 år siden er uheldige innimellom og mister ting i naturen. Hvis alle plukker opp litt av andres søppel så blir det mindre for nestemann å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk med halvauto hagle for noen år siden. Da hadde jeg problemer med å finne hylsene hvis jeg gikk i mye lyng eller ur. Og er man da i en situasjon med påskutt fugl må man følge på. Noe dritt. Enda et argument for ikke å kjøpe auto eller pumpe. Alt skal med hjem.

Steiner rundt leirbål, for de som driver med sånt, skal rulles ut igjen. Å gå ifra en steinring er også forsøpling av naturen i mine øyne. På samme måte som denne heslige vardebyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steiner rundt leirbål, for de som driver med sånt, skal rulles ut igjen. Å gå ifra en steinring er også forsøpling av naturen i mine øyne. På samme måte som denne heslige vardebyggingen.

Og asken kan med fordel fordeles utover. Uforbrendt trevirke kan ryddes bort til forråtnelse.

Spesielt i tungt trafikkerte områder er gamle leirplasser rundt enhver sving til stor visuell forsøpling for neste person. Å etterlate ingen spor er ikke noe som nødvendigvis noe som må være kjipt. Man kan la det gå prestisje i hvor urørt man får det til å se ut etter seg. Knips ett bilde etterpå og brif i vei :D Ray Mears viser gode tips til sporfri leirslagning i sine filmer. Vel verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ok med en steinring dersom det er en bålplass andre sannsynligvis også vil bruke. Noe helt annet er det å lage en ny ring hver gang, på samme område. Kommer jeg til et fint sted med en gammel bålplass bruker jeg selvsagt den. Lager ikke ny. DA blir det forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad haglepatroner, jeg knekker alltid hagla mot maven og tar med patronene hjem. Mener egentlig bestemt at jeg har deaktivert ejektoren også. På siste fjelltur la jeg også merke til hvor mange føringshylser det lå rundt om i fjellet.

Når det gjelder uvanen mange har med å lage ny bålplass tror jeg det ofte henger sammen med all søpla menge (de fleste?) slenger i bålet før de drar. Gjerne i et bål som gikk ut kvelden før. Ikke så mye kos å komme til et bål med leverposteibokser, majonestuber, ølbokser, gassbokser og blisterpakninger av ulikt slag...

Både broderen og jeg, og sønnen min og jeg, har en slags uutalt sport i å forlate leirplasser uten at noen kan se at vi har vært der.

Skulle vise en utenbys besøkende forskjellige steder i nærmiljøet forrige uke. I Svean firluftsområde er det skikkelig godt tilrettelagt med faste bålplasser, tømmerfall etter bever kappes og klyves til allmen bruk, gapahuker i laftetømmer, benker og strategisk plasserte søppelkasser. Allikevel var mange av bålplassene overfylte av plastrask og dritt.

Jeg er oppgitt over mentaliteten til folk, også venner og kjente. Og jeg har gitt opp å bære med meg mengder av søppel hjem fra tur som jeg ofte gjorde tidligere. Nå nøyer jeg meg med å forsøke å få bort fiskesnører av hensyn til fugler og dyr, jeg kan ikke ta ansvar for alle de uansvarlige.

Men ærlig talt, ta en tur til et kjøpesenter eller hvilken som helst butikk. Foreldre kommer ut med ungene sine og stanser utenfor for å pakke opp sjokolade eller is. Papiret slippes rett ned uten at en kjeft sier noe. Og mindre enn en meter unna står søppelkoppene. Mentaliteten blir med videre, også til skogs. Se bare på all emballasjen etter energigel og energibarer, eller blisterpakninger etter sluker langs vann og elver. I trafikken fyker det søppel ut vinduet, utenfor butikker kaster folk skamløst sneiper på gaten og i fjære stoles det visst blindt på at "ting forsvinner". Ute av øye, ute av sinn er vel mentaliteten. FLAUT!

Jeg blir både eitrendes forbannet, skuffet og oppgitt. Som sagt også over venner og bekjente. Det verste er at jeg får høre jeg er sær og vanskelig, det er jo ikke til å tro!!!

Har sagt det før og sier det igjen, om folk gidder å drasse med seg sakene til fjells eller skogs burde de vel klare å ta med tomemballsasjen hjem. Det veier jo bare en brøkdel. Jeg tramper bokser o.l flat og har alltid med en brødpose i en litt mindre nylonpose som søppelpose.

Nå har jeg behersket meg veldig, kanskje burde innlegget stått på den store frustetråden.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både broderen og jeg, og sønnen min og jeg, har en slags uutalt sport i å forlate leirplasser uten at noen kan se at vi har vært der.

Dette er noe alle burde praktisere. :wink: Det finnes en egen organisasjon kalt "Leave no trace" som promoterer friluftsliv uten å sette spor fra seg http://www.lnt.org/programs/principles.php

Ellers skal det jo sies at jeg har funnet mye artig på gamle leirplasser; klær, fiskekroker solbriller +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.