Gå til innhold
  • Bli medlem

Fondsbu - Skogadalsbøen


Phanini

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå turen fra Fondsbu til Skogadalsbøen via Sløtafjellet og Uradalen, kanskje allerede i kommende uke dersom det blir bra vær.

Har lest en del om denne ruta, og det jeg først og fremst lurer på er: er det noen som har gått der i det siste og som vet om det er lagt ut bro over utløpselva fra Kvitevatnet? Denne elva skal ellers være kinkig å vade slik jeg har forstått det.

Er utløpselva fra Uradalsvatnet grei å komme over?

Ellers er jeg takknemlig for andre tips eller nyttige opplysninger knyttet til denne ruta. Er f.ø. klar over at det er mye stein her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har planer om å gå turen fra Fondsbu til Skogadalsbøen via Sløtafjellet og Uradalen, kanskje allerede i kommende uke dersom det blir bra vær.

Har lest en del om denne ruta, og det jeg først og fremst lurer på er: er det noen som har gått der i det siste og som vet om det er lagt ut bro over utløpselva fra Kvitevatnet? Denne elva skal ellers være kinkig å vade slik jeg har forstått det.

Er utløpselva fra Uradalsvatnet grei å komme over?

Ellers er jeg takknemlig for andre tips eller nyttige opplysninger knyttet til denne ruta. Er f.ø. klar over at det er mye stein her. :)

Elven fra Urdalsvatnet kan steingåes i utløpsoset av Urdalsvatnet. Viss du er rask her kommer du tørskoet over :?

Det er også muligt å komme seg over elven flerr steder mellom vegboma og Urdalsvatnet!

post-258-133474758386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elven fra Urdalsvatnet kan steingåes i utløpsoset av Urdalsvatnet. Viss du er rask her kommer du tørskoet over 8)

Det er også muligt å komme seg over elven flerr steder mellom vegboma og Urdalsvatnet!

Takk for bilde og beskrivelse! Tror det skal være overkommelig.

Du vet ikke hvordan det er ved Kvitevatnet? Kan evt forhøre meg ved Fondsbu hvorvidt det er lagt ut bro der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde og beskrivelse! Tror det skal være overkommelig.

Du vet ikke hvordan det er ved Kvitevatnet? Kan evt forhøre meg ved Fondsbu hvorvidt det er lagt ut bro der.

Jeg har ikke lokalkjennskap til Kvitevatnet. Har tidligere hatt planer om å gå om Sløtafjellet fra Fondsbu til Uranostind,

men da jeg fikk kjøreleilighet fra Fondsbu til vegbommen ble Sløtafjellet ikke aktuelt :(

Jeg må si avløbet fra Kvitevatnet ser liten ut på kartet mit — skjønner bekken lett steingåes dér :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye vann i elven fra Uradalvatnet og du ikke kommer tørrskodd over på steinene ved utløpet, så kommer du greit og helt tørr over elven 150-200 meter lengre ned.

Når det gjelder elven fra Kvitevatnet så vet jeg ikke om det er noen bro der nå, men når jeg gikk der for 2 år siden var det ikke bro, og da slet vi veldig med å komme over den elven, som ikke var så liten som jeg trodde. (variere selvsagt med vannstand).

Til slutt ble det vading i ganske sterk strøm til over knærne...syntes faktisk det var litt småskummelt.

Mulig det finnes noen fine steder å krysse som vi ikke fant selvsagt.

Skal forøvrig gå nesten samme rute som deg neste helg (skal via Uranostind og Slingsbytind istedet for å gå i dalen), så om du går før den tid hadde det vært fint med status på elven fra Kvitevatnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye vann i elven fra Uradalvatnet og du ikke kommer tørrskodd over på steinene ved utløpet, så kommer du greit og helt tørr over elven 150-200 meter lengre ned.

Når det gjelder elven fra Kvitevatnet så vet jeg ikke om det er noen bro der nå, men når jeg gikk der for 2 år siden var det ikke bro, og da slet vi veldig med å komme over den elven, som ikke var så liten som jeg trodde. (variere selvsagt med vannstand).

Til slutt ble det vading i ganske sterk strøm til over knærne...syntes faktisk det var litt småskummelt.

Mulig det finnes noen fine steder å krysse som vi ikke fant selvsagt.

Skal forøvrig gå nesten samme rute som deg neste helg (skal via Uranostind og Slingsbytind istedet for å gå i dalen), så om du går før den tid hadde det vært fint med status på elven fra Kvitevatnet!

Løypa mellom Fondsbu og Skogadalsböen er ganske lang og tung (omlag 22km), så den er trolig lite trafikert og broer/klopper er det lite av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forøvrig gå nesten samme rute som deg neste helg (skal via Uranostind og Slingsbytind istedet for å gå i dalen), så om du går før den tid hadde det vært fint med status på elven fra Kvitevatnet!

Da var turen unnagjort! :D

Det var ingen bro ved Kvitevatnet. Vannføringen i elva var ikke altfor stor, men allikevel såpass at jeg valgte å gå omveien via broa i Koldedalen. Det skal dog sies at jeg er nokså pysete når det kommer til elvekrysninger. Jeg snakket med et par på Skogadalsbøen som hadde gått samme turen, og de hadde vadet over.

Ellers var det en tøff og slitsom, men allikevel fin tur. Brukte over 10 timer. Utsikten mot Hurrungane når man kommer ned i Uradalen er fantastisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.