Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbereding av elgkjøtt (elgskav)


Kattugla

Anbefalte innlegg

Har brukt elgkjøtt(elgskav) fra Smedstuen gård til søndagsmiddagen ei stund (kjøpt på butikken), men maken til seigt kjøtt er det lenge siden jeg har smakt, verre enn skosåler.

Hva gjør man for å få kjøttet litt mørere? Har fulgt oppskriften med å legge det i ei gryte, koke det opp og la det trekke 20min, men like seigt blir det. Bør det kokes lenger, - eller trekke lenger?

Har til sammenligning også spist reinskjøtt (kjøttet ble hermetisert og lagret på Norgesglass) og det var til sammenligning mørt som indrefilet.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steik kjøttet godt før du koker det.

Lengre koking= løsere kjøtt= du greier å tygge det.

Syre hjelper også en hel del, f.eks store mengder rømme (Og vi snakker ikke om sånn lettTull)

Er kjøttet helt ille, så forsøk å legg det natta over i kulturmelk. Skyll av og gjør viderer slik du ønsker.

Melkesyra hjelmer mye.

PS, bra skav skal ikke behøve slik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjøttet er seigt kommer jo helt an på hvor på dyret det er tatt fra. Noe kjøtt trenger mye lengre koketid for å bli mørt, men kjøtt som skal brukes til skav skal jo ikke være det da.

Har laget mye forskjellige retter av elg, og 20-30 min koketid er ikke særlig lenge for å si det sånn. Heller ikke når man bruker kjøtt fra andre dyr, storfe, lam osv. Når du kommer opp i en time eller to så får du garantert mørt kjøtt uten å måtte slå det ihjel med hammer. Er ikke sånn man lager mat. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.