Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose.


aok

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger en ny sommerpose da vinterposen er ALTfor varm og tung nå på sommeren og min gamle sommerpose er blitt klar for utskiftning. Men da er det store spørsmålet, hva skal jeg velge? Er poser til 1000 lappen bare tull og ubrukelig ? Har engentlig ikke så mange krav annet enn at vekten skal være lav, samt at det den ikke tar så mye plass. Håper noen har noen kloke råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det så bra ut akkurat den prisen som passa meg nå :) Det blir nok den hvis du mener den er bra! er ikke så altfor mye å tape uansett, men det står nettpris på xxl noen som vet butikkpris? skal til oslo i morgen så da kan jeg stikke innom, men skulle gjerne vist butikkpris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en ny sommerpose da vinterposen er ALTfor varm og tung nå på sommeren og min gamle sommerpose er blitt klar for utskiftning. Men da er det store spørsmålet, hva skal jeg velge? Er poser til 1000 lappen bare tull og ubrukelig ? Har engentlig ikke så mange krav annet enn at vekten skal være lav, samt at det den ikke tar så mye plass. Håper noen har noen kloke råd!

Ofte blir dette litt smak og behag. Hvis du ikke er redd for dun så er det helt klart at dun gir lavere vekt. Baksiden her er ofte at gode dun soveposer fort blir dyre. Selv kjøpte jeg en Western Mountaineering Ultralite til kona mi fra USA, videresendt ved hjelp av en venn som bor der. http://westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=17

Totalt så kostet det meg ca $400, noe jeg slett ikke synes var så ille.

Hvis du kan gå ned litt i komfort rating (UltraLite er ganske varm) så kan du klemme vekta ned i nesten 500g med en SummerLite. http://westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=69

For å få til de beste prisene så krever det egentlig at du har noen der borte som kan videresende den som gave og "justere prisen". :)

Edit: Ser ut til at url taggene fikk posten min til å forsvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så bra ut akkurat den prisen som passa meg nå :) Det blir nok den hvis du mener den er bra! er ikke så altfor mye å tape uansett, men det står nettpris på xxl noen som vet butikkpris? skal til oslo i morgen så da kan jeg stikke innom, men skulle gjerne vist butikkpris :D

Det er en fin sommerpose som du ligger komfortabelt ned til ca + 5g i undissen. Posen koster sikkert nærmere 900-1000 i butikk.

Til og være så billig, på nett så er det mye pose for pengene. Knapt kiloet og komprimert ned til en liten klump bare.

Skal du ha lettere pose og litt varmere må du gå for dun.

Jeg har en Ajungilak Sphere Spring med komf temp på 0. Den veier 550g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir dette litt smak og behag. Hvis du ikke er redd for dun så er det helt klart at dun gir lavere vekt. Baksiden her er ofte at gode dun soveposer fort blir dyre. Selv kjøpte jeg en Western Mountaineering Ultralite til kona mi fra USA, videresendt ved hjelp av en venn som bor der. http://westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=17

Totalt så kostet det meg ca $400, noe jeg slett ikke synes var så ille.

Hvis du kan gå ned litt i komfort rating (UltraLite er ganske varm) så kan du klemme vekta ned i nesten 500g med en SummerLite. http://westernmountaineering.com/index.cfm?section=Products&page=Sleeping%20Bags&cat=ExtremeLite%20Series&ContentId=69

For å få til de beste prisene så krever det egentlig at du har noen der borte som kan videresende den som gave og "justere prisen". :)

Edit: Ser ut til at url taggene fikk posten min til å forsvinne...

Kjenner ingen i usa så tror det kan bli vanskelig, men ellers takk for tipset :D

Jeg har en Ajungilak Sphere Spring med komf temp på 0. Den veier 550g

Den har jeg sett på, med i førsteomgang er den i dyreste laget.

Tror nok det blir til at jeg prøver en "billigpose" først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Helsport Lom. Den er liten av volum og holder i massevis som sommerpose. Har brukt den flere ganger ned mot 4-5 grader uten problemer. Har sågar også benytte den ned til 5 kalde, men det ble litt vel kjølig.

Har fått meg en Ajungilak Sphere Spring i ettertid som både er lettere og tåler enda litt mer kulde, men så er prisen da pgså en del høyere.

Begge posene er gode valg, men det blir et prisspørsmål sånn jeg ser det så lenge du har en pose for kaldere netter allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har ikke prøvd Helsport Lom, men denne har komforttemp +12 og ekstrem +6... noe jeg tror utelukker store deler av vår- og høstsesongen hvis du er litt kaldblodig.

Fjellsport har kjørt lagerrydding en stund, og jeg sikret meg en Ajungilak Lahar Spring til en meget fornuftig pris (1500kr) for et par måneder siden.

Dette tilbudet har de ikke lenger, men Ajungilak Kompakt Spring er kurant 3-sesongers pose som de fortsatt selger til halv pris. Veier 25% mer, men bruksområdet er nok en del større enn Lom.

http://www.fjellsport.no/kampanje/lager/ajungilak-kompakt-spring-195-v.html

Ellers har jeg også Ajungilak Sphere Spring en pose jeg er godt fornøyd med. Den har vært på salg med 30% avslag hos XXL flere ganger, men når jeg skulle kjøpe den var det kun fullpris. Refererte til at jeg trodde den var på salg, og fikk den til salgspris :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.