Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusletur i Skottland


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestilt meg tre uker i Skottland i september. Ingen konkrete planer foreløpig, men regner med en del trasking i høylandet og kanskje litt øyhopping (inkludert en tur til Shetland).

Er det noen som har erfaring med det skotske høyland? Tenker først og fremst på rent praktiske ting rundt friluftslivet, som for eksempel:

- værforhold i september

- tilgang på drikkevann

- regler for telting (og lokales forhold til dette)

- passer gassflaskene man kjøper der til Primus Omnifuel (evt en Pocket Rocket som jeg tenkte å kjøpe meg)

- er det enkelte områder som er svært folksomme (eller svært øde)

Ellers er det kanskje andre tips og triks dere som har vært der kan dele? Forslag til fine ruter og områder og gå i er også spennende å høre om.

Skal være en uke ved Aviemore først, og tenkte å arbeide meg oppover høylandet for til slutt og ta ferge til Shetland. Derfra går det ferge tilbake til Aberdeen og flyet hjem. Satser på å være mest mulig teltbasert.

Takk i forkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var bortover der i mai i fjor. Konseptet var nok litt annerledes med leiebil og b&b. Været i skottland er generelt dårlig, fuktig som på Vestlandet i Norge, men ikk fullt så kaldt. Vi besøkte Ben Nevis og gikk noen turer på Skye, en øy på de indre Hebridene. Vi hadde lyst til å ta turen til de ytre, men tiden tillot ikke det.. Jeg tror det er lite utbredt med teltturerr og slikt der borte, men i øde områder tror jeg ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det britiske forumet, god idé!

Har også gjort litt mer research selv, og Skottland har allmennrett slik som oss. De kaller den "Right to Roam". Det ser imidlertid ut til at det er litt mer betent i forhold til grunneiere og slikt, så det er nok lurt å ta hensyn. Som snilen sier virker det ikke som det er så vanlig med telting, men det er i hvert fall tillatt uten søknad og løyve.

Jeg var forøvrig i Fort William og på på Ben Nevis for noen år siden, så nå blir det nordover derfra. Har blinket meg ut en rute som kalles Cape Wrath Trail som går fra Fort William til Skottlands nordligste punkt, Cape Wrath.

The Cape Wrath long distance Trail is just short of 200-miles long and runs from Fort William to the most north-west tip of the Scottish mainland, a challenging and often remote route which, in essence, could be described as the hardest long distance backpacking route in the UK.

[Fra http://www.capewrathtrail.co.uk/ ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra en telter og friluftsmann i Skottland:

Det er vanlig med telt i Skottland der dette er naturlig. Det er ikke store avstandene her bortsett fra i Sutherland/Caithness. Telting er ikke mye omtalt i media. Ergo lite info om dette ute i eteren/nettet. Men det har blitt solgt veldig mange telt i de siste aarene (selv middelklassen er i alvorlige finansielle problemer nu) saa du vil treffe mange likesinnede.

Frilufts reglene er som i Norge. Ikke telt inne i folks hager/soverom. Vaer hensynsfull og forlat stedet slik du fant det. Vaer litt obs paa dyrene da de fleste har horn og temperament. Men de fleste er nysjerrige. Dog er overivrig nysjerrighet fra noen hundre kilo med highland cow ikke helt sunt for oss tobeinte lettvektere.

Kjop godt med myggspray i Fort Williams da myggplagen her borte er ille. Spesielt i aar. Vaer ogsaa obs paa veret. Det omkommer mange hvert aa som har undervurdert det.

Det finnes noen tusenmeters topper langs Cape Wrath stien som gir frisk klyving og stor utsikt.

Fjellvettregel # 11: Skriv rapport og post bilder i dette forumet ved retur til Norge.

Mine personlige erfaringer med telting er at myggen er et helvete og at medbrakt vann er en must. Skotsk myrvann er best distillerert som whisky og ikke drukket rett fra myra.

Jeg storkoser meg paa tur i et av verdens vakreste land.

Mine svar i rodt under:

Hei,

Noe er besvart over, men jeg tar det igjen + besvarer det ubesvarte.

Jeg har bestilt meg tre uker i Skottland i september. Ingen konkrete planer foreløpig, men regner med en del trasking i høylandet og kanskje litt øyhopping (inkludert en tur til Shetland).

Er det noen som har erfaring med det skotske høyland? Det er min lekegrind, ja. Jeg elsker det.

- værforhold i september Vaatt, men ikke saa kaldt.

- tilgang på drikkevann Kjop flasker paa supermarkedene. Myrvann er best distillert til whisky. Men vann fra elver og vann er OK. Men ikke forvent Michelin stjerner eller norsk standard.

- regler for telting (og lokales forhold til dette) Som i Norge samt din sunne fornuft.

- passer gassflaskene man kjøper der til Primus Omnifuel (evt en Pocket Rocket som jeg tenkte å kjøpe meg) Vet ikke.

- er det enkelte områder som er svært folksomme (eller svært øde) Overraskende ode, det aller meste. Men Caithness, Shetland og Ytre Hebridene er ode. Veldig ode.

Folksomme steder er rundt jernbanene som brukes som transport metode av de fleste turistene da det gaar tog fra London opp dit 1 x dagen.

Svar avgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Hei! Noen her som har gått "The West Highland Way"?

Tenker veldig på å gå den i sommer!

http://www.west-highland-way.co.uk/home.asp

Jeg bor ved den........

1ste delen er gakking gjennom et rimelig kjedelig landbruksomraade saa glem den og start fra Drymen (buss fra Glasgow sentrum hver time tror jeg) i stedet. Turen opp Loch Lomond er bra med overraskende mye kupering opp og ned paa en noe vanskelig sti gjennom boulder omraade. Turen derfra til Crianlarich er bra. Turen til Fort Williams er veldig bra.

OK, jeg er saa vant til terrenget at jeg har blitt blasert. Det blir som aa spise den fineste type mat hver eneste dag (gjesp). Det er ekstremt mange som tar denne turen og forvent endel Besseggen type trafikk. Dessverre ogsaa med mountain bikers. Sosialt sett vil du faa det fint med mange artige skruer langs veien.

Oppsummering: Folksomt gjennom et meget fint terreng. Lang tur som starter med Hadeland (Milngavie til Drymen), deretter et stort vann og over ei Hardangervidda lignende fjell ned til Fort Williams. Ta med telt, mye midge repellent spray og deodorant for de mange fallen madonnas du moter paa veien. Verdt det ? Tjaa..... Sjekk google og se bilder, les andres beretninger og vurder hele saken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen her som har gått "The West Highland Way"?

Tenker veldig på å gå den i sommer!

http://www.west-highland-way.co.uk/home.asp

Ikke direkte svar på spørsmålet men..

Jeg har vært endel turer i Skottland de siste årene og trasket rundt i det skotske høylandet.

Det er tilnærmet ubegrenset med nydelige turer å velge mellom.

Jeg har i hovedsak brukt 3 kilder for å finne attraktive turer:

Bøkene av Colin McNeish:

The Munroes (turer til alle topper over 3000 ft, obs. Munro Bagging er sterkt vanedannende)

Scotland's 100 best walks (overlapper endel med boken over, men innholder flatere turer)

Men du kan finne mye bra her også: http://www.walkhighlands.co.uk/

Noen turforslag:

Pap of Glencoe

Lost Valley (men ta gjerne hele denne turen http://www.incallander.co.uk/walks/bidean.htm)

Turer rundt Rothiemurchus estate http://www.rothiemurchus.net/ (Norske helter fra 2. verdenskrig trente i området)

Lochnagar

Ben Alligin

Ben Nevis

osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den utmerkede lista og innlegget fra egonolsen ville jeg ogsaa ha lagt til turer paa oyene paa vestkysten som et alternativ. Jeg tenker paa......

Arran (en tre dagers tinderangling/fjellklatring tur fra Gardermoen flyplass t/r med Norwegian/Ryan Air)

Skye (veldig luftig tinderangling paa smale fjellrygger, fjellklatring og ren rusling)

Mull (tinderangling og rusling)

Arrochar Alps (fjellklatring, tinderangling)

Paps of Jura (tinderangling og rusling)

Western Ross (luftig tinderangling, tinderangling, klatring og rusling)

Knoydart (tinderangling og rusling)

Western Isles (tinderangling og rusling)

Personlig synes jeg Western Highland Way og hoylandet innenfor The Great Glen blir kjedelig sammenlignet med oyene og fjellene paa vestkysten. Men hver sin smak.

Aarets paasketur blir en 2 dagers/225 km sykletur fra Rannoch Moor stasjon ned til Glasgow igjen via daler, fjellpass og innsjoer gjennom hjertet av Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En video fra toppen av Goatfell paa Arran, en 850 meter som er en helgetur fra Gardermoen t/r og adskillig billigere enn Jotunheimen t/r fra Gardermoen. Byen i bakgrunnen (fra 1.00 ute i filmen) er Glasgow samt at man ogsaa ser Nord Irland fra denne toppen. Jeg ser Goatfell fra der jeg bor (og burde pelle meg opp der en dag).

http://youtu.be/EF9uOdHMCZI

Nyt det alpine landskapet som ogsaa byr paa endel klatring selv om normalruta paa Goatfell bare er nogenlunde luftig rusling (har jeg blitt fortalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian fra Gardermoen eller Ryan Air fra Torp (begge samme pris naar alle skjulte avgifter er betalt) som begge lander i Edinburgh rundt 2100 paa fredag kveld. Tog til Glasgow og et B&B hotell der eller paa strekningen ned til Ardrossan Harbour (Paisley og Kilwinning har mange gode billige B & B steder).

Lordag: Ta toget ned til Ardrossan Harbour for 0900 ferga til Brodick, Arran. Ferga er der 1000. Buss korresponderer med ferge. 15 minutters buss opp til Sannox og starten paa turen over Goatfell (874 meter over havet) ned til Brodick igjen. Ferge til Ardrossan (sjekk fergetidene paa forhand !!) og tog tilbake til B & B.

Sondag: Sightseeing i omraadet (f.eks en tur til Loch Lomond) og fly tilbake til Gardermoen/Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goatfell er en veldig flott tur! Hvis det med "normalruta" menes stien fra Brodick, er det en grei dagstur. Det går også an å gå turen fra et sted litt lenger nord, da møter man stien fra Brodick der stigningen mot toppen begynner for alvor. Jeg brukte ca 5 timer da jeg gikk turen t/r Brodick "sentrum". Stien er fin langt oppover. I "ura" de siste par hundre høydemeterne var det litt bratt innimellom, men ruta ga seg egentlig selv. Jeg gikk den i nysnø i november (og uten spor foran), men syns det var greit å finne fram. Fra toppen var det fantastisk utsikt ut i havet og det alpine landskapet nord på Arran. Anbefaler turen!

Det som er fint med Arran er, som Torodd sier, at det er så kort og enkel reise fra Glasgow/flyplass. Siden Loch Lomond også ble nevnt i posten over, slenger jeg inn et tips om en tur hit også. Som dagstur fra Glasgow er det fine toppturmuligheter på vestsiden av Loch Lomond, dette er i den sørligste delen av Highlands. Hit kan man enkelt ta buss fra hovedbusstasjonen i Glasgow (Buchanan) mot Fort William, og gå av på Sloy Power Station etter en drøy time. Ben Vane og Ben Vorlich er fine topper med Sloy som utgangspunkt, man kan også ta begge toppene på en dag før man tar bussen tilbake til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.