Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko som ikke er glatt på fuktig underlag.


sng

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig litt enig med marmotta. Selv brukte jeg Merrel Trail Glove på min siste tur i Rondane og ser ingen grunn til å gå tilbake til store tunge fjellstøvler. Jeg hadde ingen problemer med ømme fotsåler eller brukne ankler. Jeg har riktignok gått i "barfotsko" over alt i det siste året så det har kanskje hjulpet noe.

Med så lette sko på føttene så stubber man ikke tungt inn i steiner og man kjenner med foten om underlaget er godt eller ikke. Ned fra Storronden i plaskregn og hagl satt skoene som limt til steinene.

Det er kanskje en god ide å ha noe ankel støtte hvis man går med veldig tung sekk, men dersom man har under 15 kilo på ryggen så trenger man hverken ankelstøtte eller voldsom beskyttelse av fotsålen.

Tror jeg da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett fottøy har mye å si for komfort og energiforbruk på tur. I 2003 krysset jeg hardangervidda for første gang med sandaler på føttene, og siden har jeg gradvis fullstendig sluttet å benytte fjellstøvler/-sko på barmark. Sandalene sitter meget godt på stein, vading og vann er en lek (spesielt i kombinasjon med hurtigtørkende mikrofiberbukser), gnagsår blir ubetydelige og sandalene veier kun 200g pr fot. Ulemper er manglende ankelstøtte, og at de første skrittene etter å ha vært i vann kan være glatte før vannet mellom foten og sandalen er presset ut. I tillegg gjør gjørme sandalene glatte inni og er litt ubahagelig, men gjørme er ganske sjelden, og vann til å skylle vekk gjørma er aldri langt unna. Jeg bruker sandalene på tunge turer med tung sekk, sist nå i august ukestur fra mosjøen til tosbotn gjennom Lomsdal-Visten nasjonalpark. Dette er tungt og vanskelig terreng helt uten stier, og jeg hadde på denne som på tidligere turer noen antydninger til ustabilitet, men jeg har aldri vrikket foten, og føler heller ikke at jeg løper noen risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turen i Trollheimen hade jag mat för 7 dagar och säcken vägde 13 kg. På min senaste alptur hade jag mat för 6 dagar plus en del extra av sådant som är svårt att hitta på kontinenten, så i princip för drygt 7 dagar. Jag hade en hel del kartor och lite större matportioner och jag vill minnas att vikten hamnade på 14 kg. Turen varade 10 dagar. Inklusive natten före och efter tältade jag 10 nätter av 11, 6 av dess fritt, och låg i stuga en enda natt. Min avsikt är att aldrig bära mer än 15 kg, vilket räcker till en 10-dagarstur i fjällen utan proviantering.

Jag avundas dem som klarar att gå i sandaler, det klarar jag knappt på stan hemma, och hur de skulle fungera på riktigt branta alpstigar törs jag inte tänka på. Bra sulor känns väsentliga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.