Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for Svalbard søkt


tobivnnhm

Anbefalte innlegg

Hei med verandre,

neste September jeg vil gaa paa tour i Svalbard for andre gang.

siste aar jeg hadde ei tatonka Alaska Xl med meg, men Jeg tror at det

telt er ikke saa god for Svalbard fordi stengeren bøyed paa förste storm.

Vi vil gaa paa tour med to personner, og jeg vil bruk teltet for neste touren i vinter og ogsaa

for Alpene.

Jeg har 3500 kroner for telten.

til naa har jeg funnet to telter.

1. Exped orion extreme

2. mountain Hardwear trango2

hva tror dere hvilke telt er jo bedre.

hilsen

Tobias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ikke spar på teltet. I vinter var det hvertfall 2 redningsaksjoner som følge av at telt kolapset. Problemet ditt da er at været allerede er så dårlig at reddningsmannskapene har problemer med å nå frem til deg.

2. Forbered deg/dere på at teltet kan ryke uansett. Ta med vindsekk/fjellduk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Svalbard og Hilleberg er for dyrt og jeg tror at jeg betaler spesielt merket for Hillberg.

Men hvorfor skal mine to favoritter vaere daarlig?

For orion extreme jeg funnet ei test i et tysk ütendoors magazine at teltet er velly stabil til 130km/h,

derfor Orion var testvinner for mye vind.

Og fra trango 2 jeg lytt bare velly bra erfaring fra fjellklatrer, trngo skal vaere teltet for Mt. everest ekspedisjoner.

derfor jeg tror at tetene skal vaere god nok for Svalbard, eller hva tror dere?

siste teltet Alaska Xl var god nok for summer paa Svalbard, fordi teltet var lukk etter snöstorm, bare stengeren bøyed.

saa jeg tror at en av min to favoritten skal vaere god for Svalbard eller har du andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke spar på teltet. I vinter var det hvertfall 2 redningsaksjoner som følge av at telt kolapset. Problemet ditt da er at været allerede er så dårlig at reddningsmannskapene har problemer med å nå frem til deg.

2. Forbered deg/dere på at teltet kan ryke uansett. Ta med vindsekk/fjellduk.

Det ble forøvrig brukt Hilleberg på i alle fall den ene av disse ekspedisjonene som måtte hjelpes ut. (De som skulle gå Svalbard på langs) Det ene teltet kollapset fullstendig. Man er ikke sikker selv med dyrt telt..

Bruk et telt som kan ta to sett stenger i hver kanal. Da øker styrken veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trango 2 til salgs. Så forresten at Cecilie Skog brukte dette på Killimanjaro! Det er vel et av de mest stormsikre teltene som finnes. Ulempen er "amerikansk" oppsett, men det betyr ikke mye på Svalbard.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28929561

:)

Løp og kjøp før andre gjør det..

hmm..hadde ikke jeg og behov for nytt vinter telt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et av de mest stormsikre teltene som finnes.

so du tror at trango 2 er god nok for Svalbard?

jeg vet ikke om dere er telter som er mye bedre, spesielt for det pris.

bare vekt er ikke saa lett, men for ei stormsikre telt skullet jeg tar ogsaa et telt som er ikke saa lett.

til naa jeg har funnet et ny trango for 3780 kroner i Italia:

http://www.sportler.com/sportlerShop/produkt/katalog/outdoor-camping/zelte1-3personen/mountain-hardwear-trango-2_9851502?partnerid=googlebase&utm_source=googlebase&utm_medium=cpc&utm_campaign=googlebasedeclick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.