Gå til innhold
  • Bli medlem

Hermetikkboks på primus


aok

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg antageligvis stille et meget dumt spørsmål hehe, men jeg prøver,

Er det noen som har erfaring med å sette f.eks lapskausboksen rett på primusen og varme den.?

Funker dette?

Tenkte i forhold til metaller som kan trekke inn i maten ved oppvarming som evt. kan være skadelig?

Hadde jo vært meget lettvindt og man sparer seg jo for en kjele og vaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går å varme lapskausen i boksen, men det er selvfølgelig viktig at du åpner den først. Ellers åpner den seg selv , men dette vet du selvfølgelig.

Ellers kan det være et problem at den svir seg i bunnen. Boksen er tynn, primusen gir sterk varme og det er vanskelig å røre i boksen som jo er helt full med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapskaus og sånt, for oss som ikke har med oppvaskmaskin på tur:

Kok opp nok vann.

Ha lapskausen i en plastpose, og senk denne i vannet, uten å få vann i posen.

La stå noen minutter.

Dermed har man varm mat, og null oppvask.

Fjordland etc. fungerer forøvrig greit det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt :D

Da blir det å prøve sodd og lapskaus bokser på primusen til uka :D

Jeg vet ikke hvor mye epoksylakk man eventuelt får i seg ved å koke i hermetikkboks rett på varme, og om det utgjør en reell fare for helse. Denne siden lister Bisfenol A (som er i epoksylakk), som ett av de 13 verste stoffene som finnes i forbrukerprodukter på det norske markedet, http://www.erdetfarlig.no/Farlige-stoffer/?49&PageID=49#49

Det er mye som er farlig her i livet, og dette er kanskje bare en bagatell, men det kan være greit å vite litt om hva man putter i seg :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye epoksylakk man eventuelt får i seg ved å koke i hermetikkboks rett på varme, og om det utgjør en reell fare for helse. Denne siden lister Bisfenol A (som er i epoksylakk), som ett av de 13 verste stoffene som finnes i forbrukerprodukter på det norske markedet, http://www.erdetfarlig.no/Farlige-stoffer/?49&PageID=49#49

Det er mye som er farlig her i livet, og dette er kanskje bare en bagatell, men det kan være greit å vite litt om hva man putter i seg 8)

På siden er det skrevet spesifikt at det gjelder "hermetikkbokser med epoksylakk". Dette gjelder vel da lakkerte bokser? Jeg har ikke lagt merke til noe spesiell lakk på joikaboksene mine :)

Foruten giftstoffer hvis de er tilstede på vanlig aluminium så går det kjempefint å tilberede hermetikkmaten. Man kan båle den, steke den, koke den i kjele med vann og helt sikkert ta den på grillen også. Røring er en utfordring. Åpne boksen først som sist! Vi var en gjeng som bålet en sommernatt på en øy for rundt 10 år siden og etter noen pils glemte kokken helt å åpne lapskausboksene... Luftmadrassene og vår sarte hud fikk hard medfart etter en 10 minutters tid. Jeg vil også våge og påstå at måkene holdt festmåltid i det omkringliggende terrenget i ettertid. Bare flaks at ingen metallbiter traff oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke greia med hermetisering at boksen med innhold blir varmet opp til kokepunktet etter forsegling? Noen ganger varmer jeg boksen i vannbad, har ikke merket noe smak og lever da enda. Men det går nok dårlig å varme boksen direkte på primus, da er nok bål å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Den ene gangen jeg prøvde å koke tomatbønner rett i boksen angret jeg som en hund på at jeg ikke hadde forberedt noe å håndtere boksen med når den holdt ca 100oC....

En del bokser har vel et tynt plastbelegg på innsiden også som kanskje ikke er så sunt at man bør ha det i seg hver dag. På den annen side er det vel såpass tungt fordøyelig at det går rett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Lägger med en länk om en enkel undersökning på Bisfenol A, beklagar att den är på Svenska. Det är mycket som är okänt runt ämnet och hur det påverkar kroppen. Det är också bara ett av ämnena vi får i oss... För min egen del så har jag bestämmt mig för att undvika konservburkar helt i fortsättningen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bisfenolfallan_7251245.svd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt det store probemet her:

Åpne boksen, sett den i vannbad i en panne på primus/bål. Bruker du et noenlunde tett lokk så trenger du bare koke opp vannet og vente noen minutter.

Voila, du slipper både oppvask og ekstra søppel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.