Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Oregon 450 - Kalde vinterurer


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg er i undersøkelses fasen ved anskaffelse av GPS. Jeg har lånt en Oregon 550 og synes dette er ett godt alternativ, MEN, jeg lurer på om noen har erfaring med hvordan denne enheten fungerer under kaldere omgivelser? Det står at den ikke tåler under -15 C og det kan bli litt snaut. Voldsomt kjedelig å bli stående midt utpå en vidde og ikke vite hvor en er fordi GPS`n har kveila pga kulden :)

Anyone?

På forhånd, mange takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha gpsn innom jakken / i en lomme...

Men merk også at batterilevetid blir vesentlig (halvert?) ved "ekstrem" kulde...

Oregon serien er meget solide og robuste GPSer, om man holder den nærme kroppsvarme å tar den ut i 30minus bare når man skal sjekke så går det nok godt..

Har du funnet andre som er garantert lavere en -15grader.?

Om du bruker iPhone i -1*C så har du brutt garantien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke funnet andre alternativer som lover noe bedre.. Men er jo klart, bare å gjøre som du sier ha den tett inntil kroppen så går det nok bra! Takk for svar! :)

Batterikapasitet skal ikke være noe problem. Solcellepanel, oppladbare batterier samt a shit load of backup batteries should do the trick :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin GPSmap 62s har litt bedre batteri tid enn oregon 450. 20t kontra 16t, men det er under opptimale forhold 20+

62s har mindre skjerm som krever mindre strøm og som er litt mindre utsatt for skade. Enklere og bruke og kansje på vinters tid med votter pga knapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin GPSmap 62s har litt bedre batteri tid enn oregon 450. 20t kontra 16t, men det er under opptimale forhold 20+

62s har mindre skjerm som krever mindre strøm og som er litt mindre utsatt for skade. Enklere og bruke og kansje på vinters tid med votter pga knapper.

Fungerer denne med Topokart slik som 450/550`n gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

edit (nå som jeg har våknet litt fra sofastrekken): GPSMAP62 er stort sett samme som 400- og 500-serien, bare med fysiske knapper, mindre display, større minne, utenpåliggende antenne, og mulighet for tilkobling av en ekstern antenne.. På Oregon 400- og 500-serien ligger antenna innvendig, rett under skallet på toppen av GPSen. Oregon er vesentlig enklere å bruke, men som det nevnes her, så kan 62 brukes med votter, og den har litt bedre batterilevetid. Bittelitt bedre dekning kan nok også oppleves hvis du står nede i en trang canyon/dal.

Kartfunksjonene er nøyaktig de samme.

Jeg bruker 550 selv, men har alle topografiske GPSer fra Garmin tilgjengelig for bruk. GPSMAP62 er helt rå, men føler at den er litt mer rettet mot førere av snøscooter, sleder osv, og til "proffmarkedet" som bruker den svært ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos oppladbare på batterier - har prøvd dette på min Garmin, men måtte kutte det ut da GPSen hele tiden skriker at batteriene må byttes. De oppladbare batteriene er 1,2 volt imot de alkaliske på 1,5 volt, så disse er hvertfall ubrukelige på min GPSMap76

Greit nok at en kan ha GPSen under jakka når en er på tur, men jeg er redd fuktigheten fort vil fryse til is så fort du tar den fram i kulda. Er det noen sekundmeter vind og endel minusgrader, vil det nok og bli en kald opplevelse med bare hender/fingre. Ville også kjøpt en 62S om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos oppladbare på batterier - har prøvd dette på min Garmin, men måtte kutte det ut da GPSen hele tiden skriker at batteriene må byttes. De oppladbare batteriene er 1,2 volt imot de alkaliske på 1,5 volt, så disse er hvertfall ubrukelige på min GPSMap76

Husk at du må inn i menyen på enheten for å velge batteritype, da tror jeg du blir kvitt dette problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du må inn i menyen på enheten for å velge batteritype, da tror jeg du blir kvitt dette problemet!

Stemmer...

Man kan velge mellom :

Alkaliske

Litium

NiMH

Batteri indikerer riktig hos meg, bruker kun oppladbare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå for den mest anbefalte her jeg, GPSMAP62, ser også at dette er den nyeste og skal virke veldig godt så, da faller valget på den :) Tusen takk alle sammen for bidrag, kompetanseoverføring og anbefalinger :)

Takk! :)

Her er deler av hvorfor jeg må ha en som tåler kulde. Vet ikke om det er greit å legge inn klipp her jeg men.. Satser på det så får dere se dere som har lyst og la vær dere som vil det :)

Jeg skal krysse Hardangervidda nå i oktobermnd er planen, og da er det greit å ha med GPS som tåler kulde da også har jeg på følelsen av så.. dette blir nok bra! :)

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.