Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste/program


Knaberen

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er interessert i et program der man enkelt kan krysse ( evnt. legge inn antall) av/i bokser med forhåndsutfylte data (vekt og beskrivelse) for hver enkelt ting for å estimere totalvekt på sekken. Dvs. man har en liste over alt turutstyr. Man legger inn antall i avkrysnings-boksen på siden av hver ting man ønsker å ha med, og programmet regner automatisk ut totalvekt på sekken.

Vet ikke om dere følger tankegangen min her, eller om dere ser nytteverdien av et slikt program.

For meg hadde det vært storartet, siden jeg over årenes løp har hamstret opp mye utstyr og blir helt ubestemmelig for hva jeg skal bære på før hver langtur. Det ender med at jeg pakker, veier, pakker ut, pakker, veier etc :)

Alle fornuftige tips mottas med interesse :(

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg laget meg enkelt og greit et exel-regneark til akkurat det du beskriver. Må vel innrømme at jeg ikke bruker det så veldig flittig for hver tur, men det kan gi meg en pekepinn på hvordan vekten på sekken blir. Min erfaring med dette er at det har lett for å havne ting i sekken som ikke har kommet med i beregningen, og da blir ofte vekten deretter..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget meg enkelt og greit et exel-regneark til akkurat det du beskriver. Må vel innrømme at jeg ikke bruker det så veldig flittig for hver tur, men det kan gi meg en pekepinn på hvordan vekten på sekken blir. Min erfaring med dette er at det har lett for å havne ting i sekken som ikke har kommet med i beregningen, og da blir ofte vekten deretter..... :(

Bruker også dette til langturer, men som nevnt over så skjærer det seg gjerne litt på slutten, sånn i siste liten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å lage et regneark selv hvor du fører opp alt utstyret du har...

Har du flere telt, sekker eller soveposer så trekker du ut den du tenker å bruke på denne turen å summen til slutt kommer av seg selv...

Tar en liten kveld om du skal veie alt du har også, for ingenting veier det sammen, du må veie ditt eget utstyr for å få riktig vekt.

Jeg tror nok alle som har dette har laget det selv, om du lurer på hvordan du får en kolonne til å sumere seg selv kan du spørre eller google om det...

Men ditt utstyr må du selv veie og føre opp uansett... :)

Synes det er et fint verktøy, ikke at jeg tror jeg kommer til å bruke det til hver tur i mange år,

men fordi det gir en fin oversikt og pekepinne på både vekt og volum i forhold til det forskjellige utstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å summere kolonnen er greit, men hvilken funksjon/kommando bruker man for å aktivere/deaktivere cellene med de ulike utstyrselementene som skal eller ikke skal være med i beregningen?

Det er flere måter å gjøre dette. Du kan bruke logiske funksjoner men det letteste er å lage en kolone hvor du setter et x for det du vil ha med deg. Bruk så "Data"-"Filter"-"Auto filter" på den kolonen som du har krysset i. Velg x fra droppned menyen og foreta summering på det som vises etter filtrering.

Men -- Jeg må igjen sette søkelyset på "Gram Weene" til smarttelefon eller iPod. Dette koster 6-7 kroner og man har den også som regel med på heia. Man definerer alt utstyret. Det legges inn i forskjelige hovedgrupper som bære-, sove-, koke- og annet utstyr samt mat, klær pakket og klær på. Veier alt eller bruker oppgitt vekt. Programmet viser hva som har omtrentlig vekt eller eksakt vekt. Så velger man det utsyret man skal ha med på tur og dette blir lagret med valgfritt navn og/eller dato. Lett å gå inn å editere de forskjellige turlistene etter behov ved hjemkomst. Programmet deler opp vekten med sekkvekt, forbruksvekt på kroppen vekt og total vekt. Listene kan også e-postes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Har verken smarttelefon eller iPod og ingen umiddelbare planer om å anskaffe.

Fant selv ut at ved å deffinere både antall, vekt og dermed sum av en enkelt ting, eks et par ullsokker, er det lett å beregne totalsummen for en utstyrsgruppe som klær e.l.

Nå er jeg på ingen måte opptatt av å telle grammene når jeg skal på tur, særlig på vinteren pakker jeg oftere i slede enn i sekk og da teller ikke grammene på samme måte. Det kan likevel være både artig og nyttig å ha en viss oversikt over hva et sledelass veier.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gram weenie var det beste hittil, ikke optimal men mer enn ok :?

Takk for svar alle sammen, og hvis noen kommer over noe bedre enn gram weenie som ikke benytter flash (bruker iphone) så setter jeg pris på om det blir lagt ut. Det vil jeg tro andre også gjør.

Fortsatt god sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gram Weenie er faktisk akkurat det jeg ønsket meg, og jeg trekker tilbake at jeg ikke synes det var optimalt. Gikk litt fort i svingene og litt tregt i knollen. Takker så mye til den som anbefalte dette programmet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.