Gå til innhold
  • Bli medlem

Ymse


Lizzy

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg er ganske så ny her, men har lest om mye spennende på forumet. Fiske, fjellturer, kajakk/kanoturer, utstyr osv.

MEN; 1)Hvor kommer man i kontakt med single som liker å være ute i naturen?? Finnes det en egen tråd for dette? I såfall har jeg ikke funnet den.

2)Når bør man være på fjellet for å unngå mygg/knott/klegg/blenning og andre smådyr som kan ødelegge en fin tur? Kanskje høyt oppe? Hva med litt lavere beliggenheter?

3)Kan man låne kajakk uten å ha våtkortet eller hva det heter??

Hvem er så jeg? Bor midt i Trøndelag, 36år og singel, har fri når andre jobber (virker sånn i såfall :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
Hei! :D

Jeg er ganske så ny her, men har lest om mye spennende på forumet. Fiske, fjellturer, kajakk/kanoturer, utstyr osv.

MEN; 1)Hvor kommer man i kontakt med single som liker å være ute i naturen?? Finnes det en egen tråd for dette? I såfall har jeg ikke funnet den.

Det nærmeste vi kommer er vel Turfølge-forumet https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldCat=11 :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

1. Legg ut en annonse her.

Det har også vært noen forsøk på singelsamlinger, jeg vet ikke helt om disse har blitt noe av.

Lykke til.

2. Når det gjelder beskyttelse mot insekter er min erfaring at insektsmidler med innhold av DEET er mest effektive.

I Norge er det kun lov å selge en utblanding opp til 20 % DEET.

Se her hva en apotek-kjede skriver om DEET.

Som en kuriositet kan jeg fortelle at et annet medlem her, Fimax, og jeg hadde en utblanding på 80 % DEET. Denne blandingen deformerte og "smeltet" korken rundt dysen. Ikke akkurat noe du egentlig vil ta på hud, klær og utstyr. Nå skal det ikke sies med 100 % sikkerhet at deformeringen av korken skyldtes DEET, de resterende 20 % av blandingen vet jeg ikke hva var.

Men i 20 % utblanding kjøpt på apotek funker DEET fint.

Goretexklær og klær av tettvevd bomull samt softshell gir utmerket beskyttelse utenom for hender og ansikt.

Tidsrom for minst insekter er vår (før klekking) og høst (kaldere vær).

3. Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker mygg, knott og andre stikkende innsekter så kan du ta deg en tur til Island. Der er det bare en masse små svarte fluer. De liker folk som svetter, men de verken stikker eller biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å møte andre single, så kan det godt være jenter som gutter. Handler mer om å kunne finne på noe med noen.

For å svare på noen av spm: Litt langt å reise til Island for en helg :( Men skal nok dit etterhvert en tur og.

Har prøvd ut så mye forskjellig myggmiddel, men finner ingen som hjelper. Skal sjekke ut DEET neste gang. Kanskje der feilen ligger.

Men ingen tid på året (sommermånedene) som er bedre enn andre? Vet Juli er helt håpløs, men gjelder det overalt?

Godt å vite at man kan leie kajakk uten dette kortet. Fikk ikke lov til det i Lofoten nemmelig, og det ødela litt av naturopplevelsene jeg ville ha. Men fikk sett og opplevd mye fint likevel da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Glitterheim i Jotunheimen i juli for to år siden. Null mygg :(

I Trøndelag tror jeg du skal lete lenge etter myggfrie soner i juli. Mye myr her så myggen trives dessverre, men okei... det var ingen mygg på Snøhetta i juli for 2 år siden heller, så kommer kanskje an på terrenget?

Forøvrig: Singel dame på 43 bosatt i Trondheim som definitivt kan trenge noen flere turvenner her. *Vinker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintern er det lite innsekter men det viste du vel :(

Er litt forskjell fra sted til sted. Noen steder er det mest mygg. Det er ganske levelig siden myggmidler har en grei effekt. Knott plages ikke like mye av myggmidler og slikt som klegg bryr seg lite om slike midler.

Du finner disse i alt fra marka til høyt på fjellet så det er ikke noen safe-zone.

Men det er en del klegg bl.a som klekker i lavlandet i slutten av juni, begynnelsen av juli. Kna være greit å unngå en del steder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelie00

Hei!

Snøhetta har kanskje ikke mygg nei =) Men den ligger jo bestandig i et skylag!! hehe..

Har du like "dårlig" kondis som meg, men veldig bra utholdenhet - så kan vi jo se om vi får til noe i fremtiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintern er det lite innsekter men det viste du vel :(

Er litt forskjell fra sted til sted. Noen steder er det mest mygg. Det er ganske levelig siden myggmidler har en grei effekt. Knott plages ikke like mye av myggmidler og slikt som klegg bryr seg lite om slike midler.

Du finner disse i alt fra marka til høyt på fjellet så det er ikke noen safe-zone.

Men det er en del klegg bl.a som klekker i lavlandet i slutten av juni, begynnelsen av juli. Kna være greit å unngå en del steder da.

Er det ikke insekter på vinteren??? Viste jeg ikke.. hehehe...

Neida

Kan ikke fordra slike dyr. Hvorfor har ingen dynket steder der slike dyr klekkers FØR de blir flyvedyktige?? Vet ikke av noen, bortsett fra de som studerer slike dyr, som liker disse. Umulig å fiske med disse rundt seg. Jeg klarer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amelie00

Hei!

Snøhetta har kanskje ikke mygg nei =) Men den ligger jo bestandig i et skylag!! hehe..

Har du like "dårlig" kondis som meg, men veldig bra utholdenhet - så kan vi jo se om vi får til noe i fremtiden :)

Er definitivt ikke blant dem som jogger i fjellet. Er på TUR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Har fått mange hendvendelser pm, og det er kjempeflott. Nå er jeg skeptisk av natur, og enda mer skeptisk nå etter det som har hent til å møte ukjente mennesker. Man vet jo aldri.

Kanskje er det feigt av meg, men som mor har jeg noen å ta hensyn til. Derfor er jeg meget forsiktig. Så det er flott om alle har et bilde og evt noen ord om seg selv på profilen. Vet ikke om det farliggjør det mindre, men jeg må bare ta mine forholdsregler. Håper dere skjønner det.

(dette ble litt utenfor fjelltur-opplegget, men for meg er det viktig å få det ut. Slipper jeg å si det hver gang jeg får en hendvendelse)

****************

Var i dag på fisketur. Fisket med stang fra båt, og du verden som fisken hoppet! Men fikk jeg noe?? Neida. Prøve mye forskjellige agn, men var ikke min dag i dag.

Har noen forslag?? Vanlig "fjellvann" (ligger ikke så langt unna E6 og jernbanen her i Trøndelag), med nøkkroser og gardsbruk på den ene siden. (en gård da)

Prøvde ikke mark og dupp, men var inne på tanken. Enkelte vil kanskje si fluefiske, men det kan jeg ikke. Floker meg bare bort :wink:

Men skal dit å prøve igjen. Var gratis båt til leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje i år, men neste år setter du selvfølgelig av en uke på sensommer/tidlig høst. :wink:

=)

Mine ferier er fastlagte hvert år. Er ikke så heldig at jeg kan bestemme de selv. Høsten er jo den aller fineste tiden på fjellet, men får gå i de lokale traktene. Har jo helgefri! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er flott om alle har et bilde og evt noen ord om seg selv på profilen.

Aha, så det er derfor så mange av gutta har skiftet ut bilder av fjell og fisk med sine egne fjes de siste dagene. Det er ei fristerinne fra Trøndelag som er årsaken, he he. Skjønte jo at gutta hadde en god grunn. Håper ikke du har tenkt å gjøre om hele Fjellforum til en datingside, det er fortsatt noen av oss som liker friheten i fjellene bedre enn ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er derfor så mange av gutta har skiftet ut bilder av fjell og fisk med sine egne fjes de siste dagene. Det er ei fristerinne fra Trøndelag som er årsaken, he he. Skjønte jo at gutta hadde en god grunn. Håper ikke du har tenkt å gjøre om hele Fjellforum til en datingside, det er fortsatt noen av oss som liker friheten i fjellene bedre enn ekteskap.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er derfor så mange av gutta har skiftet ut bilder av fjell og fisk med sine egne fjes de siste dagene. Det er ei fristerinne fra Trøndelag som er årsaken, he he. Skjønte jo at gutta hadde en god grunn. Håper ikke du har tenkt å gjøre om hele Fjellforum til en datingside, det er fortsatt noen av oss som liker friheten i fjellene bedre enn ekteskap.

Hehehe.. Må du roe ned!!!

Frist.. Fjellrype kanskje??

Har overhode ikke tenkt å gjøre om noe her. Jeg bare stilte spm, og så har folk tatt seg av resten =)

Skal ikke ta fra noen friheten i fjellet!!!! Lover!!

=)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag på fisketur. Fisket med stang fra båt, og du verden som fisken hoppet! Men fikk jeg noe?? Neida. Prøve mye forskjellige agn, men var ikke min dag i dag.

Har noen forslag?? Vanlig "fjellvann" (ligger ikke så langt unna E6 og jernbanen her i Trøndelag), med nøkkroser og gardsbruk på den ene siden. (en gård da)

Prøvde ikke mark og dupp, men var inne på tanken. Enkelte vil kanskje si fluefiske, men det kan jeg ikke. Floker meg bare bort :)

Men skal dit å prøve igjen. Var gratis båt til leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag på fisketur. Fisket med stang fra båt, og du verden som fisken hoppet! Men fikk jeg noe?? Neida. Prøve mye forskjellige agn, men var ikke min dag i dag.

Har noen forslag?? Vanlig "fjellvann" (ligger ikke så langt unna E6 og jernbanen her i Trøndelag), med nøkkroser og gardsbruk på den ene siden. (en gård da)

Prøvde ikke mark og dupp, men var inne på tanken. Enkelte vil kanskje si fluefiske, men det kan jeg ikke. Floker meg bare bort :D

Men skal dit å prøve igjen. Var gratis båt til leie.

Finnes deg agn som bestandig gir fisk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.