Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk-newbie, hvor skal jeg starte??


guzzi

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fartet rundt i Norges land og blitt helt fascinert av elver, vann og skjærgård. Men da jeg støtte på noen kajakkpadlere på Træna (!) ble jeg helt betatt...

Så nå skal jeg begynne med en ny hobby (det vil si, i 2012...) og jeg må begynne å etterforske litt hva dette livet i vannskorpa egentlig er for noe.

Jeg kommer nok ikke med det første til å legge ut på havseilas ala Trænapadlerne (for de av dere som ikke vet hvor Træna ligger, så ligger det midt ute i norskehavet utenfor Sandnessjøen på Helgelandskysten), men ser mer for meg bruk av kajakk i skjærgårder. Men ser heller ikke bort fra å ta med kajakken for å utforske bukter og holmer i innlandsvann.

Siden jeg ikke har allverdens plass må jeg ha en kajakk som passer til alt. Det vil si en kajakk for både trening og tur. Kajakken bør derfor kunne lastet med telt og utstyr for helgeturer, samtidig være såpass solid at det er mulig å komme seg til lands uten å være livredd for å ødelegge den. Ut i fra det lille jeg har lest ser jeg også at det er praktisk med lasteluker, samt en sånn dagsturluke, lastestrikk og ror/senkekjøl.

Hvilken modell skal jeg da velge? Noen gode forslag til merker som bør utforskes? Ut i fra det jeg har hørt bør jeg også teste flere før jeg velger en å satse på.

Og.... Bør jeg velge tørr- eller våtdrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg skal ikke påberope meg å ha allverden av erfaring, så jeg skal ikke komme med noen spesielle anbefalinger av kajakk.

Derimot vil jeg komme med en sterk anbefaling av å ta et kurs før du kjøper!

Synes det er rart at så mange kjøper kajakk uten å ha noe kurs først. på mitt kurs var jeg den eneste som ikke hadde kjøpt kajakk fra før.

Alle de andre hadde hatt sin kajakk i ett eller flere år, uten å "tørre" å bruke den noe særlig..

De fleste kajakk-klubber har utstyr til utlån, og ved å ta kurs finner du ut litt av hva du trenger og liker av utstyr!

I tillegg kommer du til å lære masse teknikk som kunne tatt lang tid på egenhånd!

Kurs anbefales sterkt!

Dersom du likevel bestemmer deg for å kjøpe kajakk uten å ta kurs, så er det greit å skrive her litt om hvor høy du er og hvor mye du veier, så kajakknørdene får et bedre utgangspunkt for å anbefale noe!

Ellers kan du sjekke www.padleforumet.com

Lykke til!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs er et godt tips. Har såvidt sjekket status rundt kurs, men det er lite med kurs før neste år. Jeg er litt utålmodig med å komme i gang, men ser at et kurs kan være smart.

Jeg er 183cm høy og 78kg. Det frister med langturer (dvs overnatting) siden jeg er vant med langturer i fjellet. Lysten på å padle Sognefjorden, Helgelandskysten etc er stor samtidig som turer i innsjøer også frister, spesielt det å kunne krysse eller ta seg inn i fjellområder ved å padle fra vann til vann (det medfører også litt bæring, evt draing av kajakk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

bare å kjøpa seg ein kajakk og begynna og padla, det er ein fantastisk hobby. Var sjølv ein tur til Helgelandskysten i sommer og padla nydeleg område, i særklasse det finaste eg har padla.

Eg meiner at det berre er å kjøpe seg ein kajakk og kjøre på , dette er ikkje noko hokuspokus. Ta gjerne eit kurs men det er ingen grunn til å vente med å kjøpe til du er "sertifisert" på ein eller anna måte, padling handler fyrst og fremst om å kome seg ut og praktisera. Begynn i det små og så flytter du grenser etterkvart som du er trygg. Ein fin måte er å henge seg på i ein kajakk klubb, dei har ofte ein padlekveld i veka der ein møtest ein kveld for å padle ein liten runde, sosialt og lærerikt. Sist eg budde i trondheim så var det ein bra klubb der, er vel heller ikkje noko problem å få bli med nokon på tur.

Når du kjøper deg båt er det ein del du må vurdera, det er det same som med anna turutstyr, nemleg å finna kva bruken skal vera og kostnadsnivået er. Dersom du skal ha litt allround med litt lastekapasitet så er ein standard havkajakk tingen.

Plast eller glasfiber? Generelt er glasfiber stivare og raskare og meir lettpadla enn plast. Eg valde plast fordi eg vil ha ein båt som tåler å bli dratt over berg og kjørt oppi rullesteinstrand med meir, fordi dette er viktigare enn ein rask båt.

Ror eller ikkje ror? Dette er ein smakssak og det er masse meiningar om dette. Eg har senkekjøl på min og har aldri savna noko ror, har ingen problem med å styre båten med åre og justering av tyngdepunkt, i tillegg er båten lettare utan.

Er haugevis med kajakker på markedet så eg skal ikkje anbefala nokon. Er lettare å kome med ein tilbakemelding visst det er ein konkret type, dessuten ligg det veldig mykje info på padleforumet. hausten er ei god tid å kjøpe kajakk på fordi det er masse hausttilbod :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondhjem kajakk klubb arrangerer padletreff på Rangøya (like ved Atlanterhavsveien på Averøy) i helgen uke 38. Der er det blant annet arrangert grunnkurs i kajakkpadling. Regner med at du finner info om det på sidene til Trondheim kajakk klubb.

Jeg var der og tok grunnkurs ifjor, og det var et fantastisk artig treff med masse trivelige mennesker som gjerne delte sin visdom med oss nybegynnere.

Det var masse forskjellige aktiviteter for kajakk padlere der, så man finner helt sikkert noe man har lyst til og som passer ens ferdighetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å kjøpa seg ein kajakk og begynna og padla, det er ein fantastisk hobby. Var sjølv ein tur til Helgelandskysten i sommer og padla nydeleg område, i særklasse det finaste eg har padla.

Det stemmer at det er en fantastisk hobby, men for å slippe å kjøpe katta i sekken som faktisk mange førstegangskjøpere gjør så er det trådstarter gjør nettopp her meget lurt...

Det finnes nemlig endel kajakker på markedet som jeg vil anbefale mange kajakk kjøpere å styre langt unna!

Eg meiner at det berre er å kjøpe seg ein kajakk og kjøre på , dette er ikkje noko hokuspokus. Ta gjerne eit kurs men det er ingen grunn til å vente med å kjøpe til du er "sertifisert" på ein eller anna måte, padling handler fyrst og fremst om å kome seg ut og praktisera. Begynn i det små og så flytter du grenser etterkvart som du er trygg. Ein fin måte er å henge seg på i ein kajakk klubb, dei har ofte ein padlekveld i veka der ein møtest ein kveld for å padle ein liten runde, sosialt og lærerikt. Sist eg budde i trondheim så var det ein bra klubb der, er vel heller ikkje noko problem å få bli med nokon på tur.

Trondhjems kajakk klubb har personer i miljøet som er svært dyktige padlere og dyktige instruktører...

Når man har lært grunnleggende teknikk og fått prøvd noen av kajakkene til de andre i klubben så mener jeg man større sjanse for å få kjøpt seg en farkost som er riktigere for trådstarter...

Når du kjøper deg båt er det ein del du må vurdera, det er det same som med anna turutstyr, nemleg å finna kva bruken skal vera og kostnadsnivået er. Dersom du skal ha litt allround med litt lastekapasitet så er ein standard havkajakk tingen.

For egen del så hadde jeg en forventa bruk når jeg kjøpte min kajakk...

Den forventede bruken avviker ganske dramatisk fra hva jeg faktisk brukte kajakken til.

Jeg har inntrykk av at svært mange kjøper "ekspedisjonskajakker" fordi dem skal på tur og vil ha pakkplass.. Men de fleste jeg kjenner bruker primært kajakkene sine på dagsturer og drar på lengre turer iblandt...

Om man primært er på tur på vannet i sommermånedene så trenger man ikke kjøpe en giga kajakk som er alt for volumiøs for den daglige bruken..

Min samboers lille skute som er 5meter lang og 51cm bred rommer MER ENN NOK plass for å dra på en lang helgetur...

Plast eller glasfiber? Generelt er glasfiber stivare og raskare og meir lettpadla enn plast. Eg valde plast fordi eg vil ha ein båt som tåler å bli dratt over berg og kjørt oppi rullesteinstrand med meir, fordi dette er viktigare enn ein rask båt.

Plasten tåler mye, men har betydelig kortere levetid enn en glassfiber kajakk...

Flere av mine padlekompiser har glassfiber kajakk og bruker disse mye hardere enn hva mange padlere kan drømme om er mulig.

En glassfiberkajakk med en god støp tåler vanvittig mye og de små avskrapingene man klarer å skaffe iløpet av en sesong fikser man på i en håndvenning...

At glassfiber er raskere er en sannhet med modifikasjoner.. Jeg vet om MANGE plastkajakker som er betydelig raskere enn glassfiberkajakken min.

Ror eller ikkje ror? Dette er ein smakssak og det er masse meiningar om dette. Eg har senkekjøl på min og har aldri savna noko ror, har ingen problem med å styre båten med åre og justering av tyngdepunkt, i tillegg er båten lettare utan.

Helt enig....

Min første kajakk hadde ror... Den jeg har nå har senkekjøl og jeg har aldri savnet roret... Men jeg har brukt endel tid på å bli en god teknisk padler og for noen padlere kan det være fornuftig å ha et ror på kajakken.

Jeg kjører mange kurs og noe som er viktig for meg å formidle er at man uavhengig av ror/senkekjøl bør være opptatt av at kajakken bør være mulig å håndtere i vind og bølger uten hjelpemiddel...

Alt som kan ødelegges vil bli ødelagt når det passer dårligst og en dårlig designet kajakk med en slitt rorvaier kan være et sant hælvette å kontrollere i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs er et godt tips. Har såvidt sjekket status rundt kurs, men det er lite med kurs før neste år. Jeg er litt utålmodig med å komme i gang, men ser at et kurs kan være smart.

Jeg er 183cm høy og 78kg. Det frister med langturer (dvs overnatting) siden jeg er vant med langturer i fjellet. Lysten på å padle Sognefjorden, Helgelandskysten etc er stor samtidig som turer i innsjøer også frister, spesielt det å kunne krysse eller ta seg inn i fjellområder ved å padle fra vann til vann (det medfører også litt bæring, evt draing av kajakk...)

Trondhjems Kajakk-klubb har kurs nå:

https://www.deltager.no/grunnkurs_hav_2011_pulje_5

https://www.deltager.no/grunnkurs_hav_2011_pulje_6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.