Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av førstegangstelt


mila

Anbefalte innlegg

Igjen mange nyttige tips her! Tusen takk!

Litt vanskelig å svare på hvor, hvor ofte og hvor lenge jeg kommer til å være på tur, men kan i hvertfall svare ift hva jeg ser for meg. Har ikke gått turer over langhelgslengde i Norge, og da har vi overnattet på hytter. Mine turvenninner liker godt noen timers søndagstur, men de vil sjelden være med på overnattingsturer og telt er no no. Har derfor meldt meg på diverse utenlanske grupper når jeg har hatt ferie, gått i England, Italia og Marokko, av og til i telt av og til i innomhus. Jeg trives veldig godt i telt, da! Nå har jeg nettopp blitt kjent med en som blir ny - eller i hvert fall supplerende - turkompis, som virkelig liker turer med telt. Vi skal til Galdhøpiggen i løpet av august, bare for å ha gjort unna nasjonstoppen, og planen er at vi kommer til å ta flere turer utover seinsommeren og høsten. Kjenner ikke hverandre så veldig godt ennå, men håper på god kjemi, veldig viktig når man bare er to på tur! Får krysse fingra. Kommer ikke til å dra ut alene med det første, liker godt å ha selskap på tur, noen å dele opplevelsene med. Ser for meg turer både under og over tregrensa, Etnefjella og Hardangervidda vil være naturlige valg reint avstandsmessig for helgeturer. Hvor kjapt jeg klarer å sette opp innerteltet vil variere, jeg har leddgikt og har mine klønete dager hvor hendene ikke fungerer optimalt, men vi vil jo uansett være to.

Gleder meg virkelig til å ta fatt på denne nye fasen i turgåinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Exped Auriga er veldig kjapt å få opp - http://www.youtube.com/watch?v=G91aO0vJt_0

Jeg opplever teltet som forholdsvis romslig til å være et telt for to. Veggene er mer vertikale enn i tunneltelt og har mindre plass som blir borte.

Det er plass til to av de bredeste liggeunderlagene om man har slikt, og man kan ha hvert sitt fortelt, selv om disse er relativt små. Men...skal man ha det komfortabelt, med litt rom rundt seg så er fortsatt 3-mannstelt for to det beste.

Det bedre alternativet til Auriga er sannsynligvis Hilleberg Allak. Dette er veldig likt i mål (Auriga er litt romsligere), og det har 3 stenger som gjør det helt selvstående. Prolemet er prisen (selv om det suste et forbi på bruktmarkedet til 3500 rett etter at jeg kjøpte mitt Auriga :cry: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste ulempen med Auriga er vekten, da mener jeg i forhold til Hubba Hubba HP. Eller virker teltet helt topp! Kan få dette teltet til under 2.500 kr i Tyskland. Men 3,1 kg er ganske mye mer enn 1,7. Hvis jeg husker riktig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Den eneste ulempen med Auriga er vekten, da mener jeg i forhold til Hubba Hubba HP. Eller virker teltet helt topp! Kan få dette teltet til under 2.500 kr i Tyskland. Men 3,1 kg er ganske mye mer enn 1,7. Hvis jeg husker riktig her.

1.7kg for Hubba er vel nettovekt, skal du ha med alt veier den 1.9kg. Uansett så er forskjellen i vekt markant, men Hubba Hubba HP er nærmere Hilleberg Allak i pris enn Auriga.

Auriga er noe større, og spesielt innvendig høyde 110cm (Auriga) vs 100cm (MSR) tror jeg er noe du vil merke. Jeg jaktet spesifikt på telt over 105 fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å koke noenlunde trygt inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.