Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av førstegangstelt


mila

Anbefalte innlegg

Første gang som i at det skal bæres på ryggen, ikke pakkes i bil.

Litt usikker på hvor mye det vil bli brukt, er derfor ikke villig til å investere i de dyreste modellene. Kravene er:

  • Så lett som mulig
    Makspris 3.500 kr Ved markant forskjell i vekt kan jeg gå opp til 4.000 kr.
    Kuppeltelt
    Tomanns
    Må være enkelt/raskt å sette opp
    3-sesongs

Kommer ikke på andre kriterier, men blir glad hvis noen gjør meg oppmerksom på ting jeg har glemt.

Et spørsmål til: Hvilke plugger er best på steinete underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarptent Double Rainbow dekker stort sett alle kravene, spesielt vekta på bare 1,17 kg!

Selvstående dog med gåstaver/pinner, se video.

http://www.tarptent.com/double-rainbow.html#overview

Ellers kan du kikke litt her for å få litt oversikt:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=902#rparams=l=s73029236

På steinete underlag fungerer nok runde plugger (gjerne med hode for å slå på) bedre enn v-formede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Har du tittet på Helsport Nordmarka Dome 2-3? Er i den prisklasse du skiserer. XXL oppgir vekt til 3 kilo.Dog ville jeg tat med en vekt og veiet, Helsport kan variere lit i vekt.

Finnes ikke så mange norskeproduserte telt i kuppel men mange utenlandske. Slikt som Hilleberg bli en prisklasse over.

Spørs om du skal bruke det på fjellet så dt må tåle en del ruskevær og vind. Det er en god del å få tak i til bra pris på nettbutikker i uSA. Men ofte er kuppeltelt der slik man setter opp innertelt først og de harofte mye netting i innertelt. Det siste kan bli litt "luftig" i vind.

Sjekk f.eks Campsaver.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, veldig glad for det! :)

Nordmarka dome ser slett ikke dumt ut, og har også filtrert ut noen på prisjakt-sida. Genial side, forresten! Ser det er en mengde søkerkriterier der som jeg ikke en gang har tenkt på og som jeg ikke aner viktigheten av. Er vannsøyle noe jeg skal være oppmerksom på, eller tåler de fleste telt omtrent samme mengde regn? Noe som slo meg var også fargevalg, mest med tanke på insekter, om noen farger er mer hensiktsmessige når det gjelder å holde krypene unna. Blått er jo kjent for å være minst attraktivt i så måte, hvorfor finnes det da så få blå telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke noe spes med farger og insekter annet enn at fluer er glad i hvitt. Dog er jo ikke fluer så plagsomme som mygg, knott og klegg.

Farge på telt har litt å si for hvordan det oppleves inne. Om vinteren kan det være fordel med en lyst telt siden det er få soltimer.

Om sommeren er det bedre med mørke slik sett side sola er tidlig oppe. Dog blir telt i mørke farger varmere inni enn lyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannsøyle er hvor mye duken tåler før den slipper vann igjennom.

Alt over 1000-1500mm er definert som vanntett, og normalt gode fjelltelt ligger på 3000-5000mm.

Dukens smidighet og rivestyrke påvirkes også jo høyere vannsøyle, så der er en middelvei på alt.

Nordmarka Dome 2+ er tyngre enn oppgitt på XXL. Her er de rette tallene:

personer: 2+

mål pakket: 48 cm x 20 cm

Vekt telt (+/-10%): 3,95 kg

Vekt plugger: 150 g

stenger lengde: 1 x 440 cm 2 x 330 cm

stoff innertelt: polyester 60 g/m² Wr

stoff yttertelt: polyester 95 g/m² pU coated

stoff bunn: polyester 95 g/m² pU coated

stenger: Helsport superpole i 44 cm lengde

tilbehør: rep kit (+0,15 kg)

Fjellreven har en del blå telt, men jeg tror heller insekter tiltrekkes av duften teltet, utstyr,maten og klærne utsondrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for masse bra info!

Ser ut til at Helsport-teltet veier i meste laget, ja. Grunnen til at jeg tror jeg vil foretrekke kuppel framfor tunnel, er at de krever mindre plass samtidig som denne telttypen har større takhøyde. Jeg har bare erfaring med kuppel, og har likt disse teltene veldig godt. Men kom gjerne med argumenter som støtter tunneltelt!

MSR-teltet ser jo veldig greit ut, men prisen er noe mer ugrei. Vet ikke hvor mange turer det blir, og tenker at jeg må se hvor mye brukt teltet blir før jeg ev. avanserer til prisgruppen >4-5000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Trenger du et selvstående telt? Det var spørsmålet jeg burde stilt meg selv før de første 2-3 teltene jeg kjøpte :wink:.

Jeg trengte selvstående, for i steinurene i høyfjellet er det ikke så lett å få banket ned minst 6-8 teltplugger.

Har nettopp kjøpt Exped Auriga, som kun trenger to fester for å holde forteltene åpne. Er kjempefornøyd så langt, og teltet ligger på 3200kr hos de billigste leverandørene nå om dagen. Brukt kan du få det noe billigere - hvis noen selger

Teltet er ikke lettest med sine 3.1kg, men lettere alternativer er dyrere. Exped har mange smarte løsninger og virker forseggjort.

http://www.fjellsport.no/exped-auriga-telt.html

http://shopping.kelkoo.no/ssc-164401-exped-auriga.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å sjekke pris på MSR-teltet for deg og ser ut som det er vanskelig å få tak i (USA). Så da etter HP-modellen som betyr at innerteltet er av stoff, ikke bare myggnetting som i standardmodellen. Hvis ikke innertelt av stoff er et krav så ville jeg også sett på : http://www.rei.com/product/761895/rei-quarter-dome-t3-tent (dette er 3 personers - utgaven som veier 2.27 kg, 2-manns veier 1.87: http://www.rei.com/product/761893/rei-quarter-dome-t2-tent). Koster henholdsvis 199 og 244 dollar + frakt + mva + toll. Gunstig dollarkurs nå. Legg merke til at disse teltene er slik at du må sette opp innerteltet først, noe som betyr at det kan bli vått innvendig før du får lagt på ytterlteltet. Hvis du vil ha et telt der innerteltet henger i ytterteltet slik at de kan settes opp samtidig, så må du nesten se på europeiske telt som hilleberg, helsport osv. Tipper Exped også er slik at innerteltet henger i ytterteltet.

Skjønner godt at du vil ha kuppeltelt, jeg liker også ekstra takhøyde, men det betyr jo færre kandidater :wink:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Har prøvd å sjekke pris på MSR-teltet for deg og ser ut som det er vanskelig å få tak i (USA). Så da etter HP-modellen som betyr at innerteltet er av stoff, ikke bare myggnetting som i standardmodellen. Hvis ikke innertelt av stoff er et krav så ville jeg også sett på : http://www.rei.com/product/761895/rei-quarter-dome-t3-tent. Koster 244 dollar + frakt + mva + toll. Gunstig dollarkurs nå.

Skjønner godt at du vil ha kuppeltelt, jeg liker også ekstra takhøyde, men det betyr jo færre kandidater :).

Vi må jo ikke gå over bekken etter vann :wink:. Pundet står også i fin kurs, og det er litt nærmere hjemme. Bare husk på å bestille telt for høyrekjøring :).

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/msr_hubba_hubba_hp_2_skin_2_person_tent_-_high_performance_version.html

Dette lander på ca 3700kr inkl frakt og mva, men sjekk at de trekker av UK VAT for eksport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du et selvstående telt? Det var spørsmålet jeg burde stilt meg selv før de første 2-3 teltene jeg kjøpte :cry:.

Jeg trengte selvstående, for i steinurene i høyfjellet er det ikke så lett å få banket ned minst 6-8 teltplugger.

Har nettopp kjøpt Exped Auriga, som kun trenger to fester for å holde forteltene åpne. Er kjempefornøyd så langt, og teltet ligger på 3200kr hos de billigste leverandørene nå om dagen. Brukt kan du få det noe billigere - hvis noen selger

Teltet er ikke lettest med sine 3.1kg, men lettere alternativer er dyrere. Exped har mange smarte løsninger og virker forseggjort.

http://www.fjellsport.no/exped-auriga-telt.html

http://shopping.kelkoo.no/ssc-164401-exped-auriga.html

Det er en av de tinga jeg ikke har tenkt over, men ja, jeg trenger nok et selvstående siden jeg er veldig glad i å være høyt oppe og gå på bart fjell/i stein. Og det vil selvsagt være en fordel at innerteltet er festet til yttertelt, men dette må veies opp mot pris. Ikke noe problem å bestille fra USA, jeg har Jet Carrier konto og det fuungerer utmerket, men lurer på om jeg skal sjekke ut Tyskland først. Da slipper jeg unna moms/toll og ev.også frakt, (mannen reiser nedover 2-4 ganger i året) og selv om euroen står sterkere enn dollar og pund, så sparer jeg forhåpentligvis inn på tilleggskostnadene.

Setter stor pris på at dere tar dere tid til å sjekke telt, priser osv., tusen takk! :D

Tenkte jeg skulle pløye gjennom anbefalinger og linker nå i helga, men har ikke helt funnet roen. Blir mye tv-titting i disse dagene. Tenker at jeg kanskje finner et lite knippe på 2-3-4 telt, og håper dere kan kommentere litt på dem, se fordeler/ulemper ift pris og andre kriterier.

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg utrolig fristet til å bestille MSR Hubbe Hubba HP! Teltet er på tilbud i en tysk nettbutikk til 405€, da ser det ut til at jeg kan få et supert telt til under 3.200 kr. Regner da med at min bedre halvdel kan ta teltet med seg hjem når han drar til Tyskland neste måned.

Det eneste ankepunktet er at innerteltet settes opp først og ikke er festet i ytterteltet, men hvor mye vekt skal jeg legge på dette? Hvor lang tid er innerteltet eksponert for ev. nedbør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg dette som er med myggnetting i innerteltet men oppsettet er det samme.

Man kan sette opp ytterteltet først, men da tror jeg man trenger underlaget man kan kjøpe som ekstrautstyr. Da står teltet selvstendig uten innertelt, det gjør det ikke uten underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er et godt tilbud ja :D. Jeg ville vært veldig fristet til å kjøpe det selv. Hvor lenge innerteltet er eksponert for nedbør avhenger av hvor rask du er med å sette det opp :cry:. Du må nesten vurdere hvilke turer du har tenkt å ta det med på. Skal du gå lengre turer med usikkert vært, feks i fjellet, så er det mulig det ikke er det beste valget, men husk at du nå velger versjonen med innertelt i stoff, ikke myggnetting. Det er vannavstøtende, så du har bedre tid på deg i forhold til å få på ytterteltet.

Her er en video som viser solo-versjonen av det samme teltet:

http://www.hikinginfinland.com/2010/04/msr-hubba-hp-2010-review.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det eneste ankepunktet er at innerteltet settes opp først og ikke er festet i ytterteltet, men hvor mye vekt skal jeg legge på dette? Hvor lang tid er innerteltet eksponert for ev. nedbør?

Har ikke telt med "amerikansk løsning" selv, men satt opp et telt alene i Sportsnett lokaler. Alene var det vanskelig (få stengene på plass) og tok lang tid. To får gjort det fort så lenge det ikke blåser kraftig. Et vått innertelt tørkes raskt også med en liten gassbrenner så lenge en ikke har tatt inn for mye utstyr.

Altså; velg gjerne amerikansk løsning hvis en så og si alltid er på tur med andre og ikke så ofte er på tur i vindeksponert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et slik selv. Setter det kjapt opp alene, dog ikke testet det i sterk vind. Men normalt er det da å pakke det i posen så en har kjapp tilgang til hempene i bunn og plugger. Fester en 2 av de mot vinden først så går det kjapt.

På mange av de teltene kan man kjøpe ekstra bunn, jeg har slik. Da kan man sette opp ytterteltet først.

Gir en fin kombinasjon på telt. Enten han intertelt oppe alene og bruke som myggtelt ved en lur på dagen, evt og om natten for å være i nærhet av åpen himmel. Så kan kan sette opp bare bunnduk og yttertelt. Sparer vekt når det ikke er innssektsesong.

Så sette opp hele teltet. Jeg bruker som regel ekstra bunn under uansett. Veier vel 100g og sparer slitasje på selve telt. Mye letter å kjøpe en ny slik etterhvert enn å sy om bunn i innertelt. Sikkert en del billgere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen har noen bra tips i Nordkalotten 365.

For det første gjør han det helt klart at han for praktiske årsaker har ett telt for vinter og et for sommer. Teltene testes alltid før bruk fra sivilisasjonen.

Kjente telt rundt 1kg er mer enn nok vekt. (Her ville jeg bedt deg om å ta hensyn til om du er over/under tregrensa pga. vind.)

Underlag bruker han et tynt og lett underlag.

Har med en lett nylontarp som han trekker over leirstedet først.

Sovepose, en lett dunpose - trenger ikke mer om sommeren/høsten.

Har med av og til med primus i tilfelle regn. Ser verdien av dette, spesielt når han bruker kano som gjør frakten lettere.

Med en primus og tarp kan du få varme og lage varm mat uansett vær.

Tar med alt dette fordi desse tingene henger sammen. Har du et lett telt / kanskje mer usikkert i dårlig vær - så kan en tarp være fordelsaktig. Telt med bare mesh/innsektsdekke som innertelt kan gjøre det viktigere med varm sovepose og underlag.

Noe dem sier på Hawaii, og som er veldig viktig å huske på: "Safety First!"

Håper dette er til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke telt med "amerikansk løsning" selv, men satt opp et telt alene i Sportsnett lokaler. Alene var det vanskelig (få stengene på plass) og tok lang tid. To får gjort det fort så lenge det ikke blåser kraftig. Et vått innertelt tørkes raskt også med en liten gassbrenner så lenge en ikke har tatt inn for mye utstyr.

Altså; velg gjerne amerikansk løsning hvis en så og si alltid er på tur med andre og ikke så ofte er på tur i vindeksponert terreng.

Ikke noe problem å sette opp Hubba Hubba alene i vind. Plugg ned de 4 hjørnene, sett på stangen og innerduken/nettingen klipses fast i stangen. Sleng over ytterduken så er det gjort :cry: Bruker ikke lang tid på det, 3-5 minutter bør holde lenge selv i god vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.