Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertelt? Beacon Fjell 4


joarpu

Anbefalte innlegg

Hei

Nybegynner på fjelltelt-fronten.

Planlegger lette kortere fjellturer med barna. Hadde planer om å kjøpe et Helsport Nordmarka 3 fjelltelt. Men ser at Villmarksbutikken selger Beacon Fjell 4, et tilsynelatende bra 4-manns telt til kr. 999,-. Er dette noe å gå for? Eller "tryggere" med Helsport? Kan ikke finne erfaringer med Beacon telt på noe forum/nettside.

Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper Beacon er i samme sjanger som bl.a Aretti, Hi Mount og Basecamp.

Billigversjoner av Mc Kinley og Norheim som f.eks selges på G-sport og Intersport er heller ikke ulikt.

Det går fint an å kjøpe ett slikt telt for nybegynneren på korte turer med barn.

Etterhvert kan man oppgradere teltet når barna vokser og turene blir lengre. (det har jeg selv gjort)

Helsport Nordmarka 3 som er sydd kun til XXL-kjeden, er et bedre telt, men mye trangere og nesten dobbel pris.

Det er selvføgelig tryggere med f.eks Helsport i full storm på snaufjellet pga. sterkere stenger, men det er vel ikke ditt bruksområde?

I så tilfelle ville jeg valgt helt andre telt enn de du nevner.

Det viktigste er tross alt å komme seg ut på tur og prøve, og da er det greit å starte med ett billig telt.

Bruk heller pengene du sparer på ett godt liggeunderlag til deg selv, mens barna er lette og klarer seg fint med skummatte.

Her kan du lese om min erfaring av Basecamp:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=24500&highlight=

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nybegynner på fjelltelt-fronten.

Planlegger lette kortere fjellturer med barna. Hadde planer om å kjøpe et Helsport Nordmarka 3 fjelltelt. Men ser at Villmarksbutikken selger Beacon Fjell 4, et tilsynelatende bra 4-manns telt til kr. 999,-. Er dette noe å gå for? Eller "tryggere" med Helsport? Kan ikke finne erfaringer med Beacon telt på noe forum/nettside.

Takknemmelig for svar.

Vet du at dette er noe du kommer til å fortsette med så glem billigteltet og kjøp heller det riktige teltet for ditt bruk (om du føler at du kan vurdere dette)...å kjøpe nestbest for så å kjøpe bedre til neste år er dårlig økonomi.

Forteller du oss litt mer om hvilke turer du kunne tenke deg så er det masse ekspertise her på forumet som kan anbefale deg det riktige tektet :)

Evt kunne du satse på å selge billigteltet seinere, men om det koster 999 kr så tror ikke jeg du får mye igjen for det.

Det er også til enhver tid dugenes telt fra helsport og andre gode produsenter til salgs på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er snakk om å gå lange avstander så hadde jeg nok prøvd det som førstegangstelt. Høres ut som det er flere som skal være med og da begrenser avstanden seg om det er småfolk det er snakk om. Vekten ville nok være det største problemet, tipper det tåler nok vær til korte turer som ikke går langt over tregrensa. Vil heller si at å kjøpe et telt til 8000kr ville være dårlig økonomi om du ender opp med å bare bruke det 1 gang i året sammen med hele familien. Ikke sikkert resten av familien liker turlivet like godt som deg vettu...

Forsøkte å oppdrive mer informasjon om teltet, men finner ingenting med merkenavn Beacon. Godt mulig det er et telt som importøren trykker eget merkenavn på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si at å kjøpe et telt til 8000kr ville være dårlig økonomi om du ender opp med å bare bruke det 1 gang i året sammen med hele familien. .

om den kommentaren skulle liksom være motargumentet til det jeg sa så var det passe korka sagt!

jeg antyder overhode ikke at vedkommende skal kjøpe telt for 8000 kr!

og som jeg sa, vet OP at han skal telte flere ganger i året...så kjøp et skikkelig telt først som sist. Og da snakker vi mellom 2000-3000 kr i telt....ikke 8000 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.