Gå til innhold
  • Bli medlem

Terrengsykkel anbefaling


Lars K.

Anbefalte innlegg

Hei! Er ute etter terrengsykkel til trening på stier og grus/traktorveier i skog og fjell. Budsjettet er helst ikke over 7000,- (Er klar over at dette er noe knapt for en skikkelig mtb).

Er for øvrig 185cm og 90kg.

Har sett litt på disse syklene:

http://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-stone-machine-disc-terrengsykkel-2010-23218.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-renegade-terrengsykkel-2010-23693.aspx

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-lite-terrengsykkel-herre-2011-1058812

De to syklene fra Oslo Sportslager er 2010 modeller slik at disse er litt billigere. (Årets modell koster ca. samme som White sykkelen fra XXL)

Syklene fra Oslo Sportslager er omtrent likt utstyrt så vidt jeg kan se, mens sykkelen fra XXL har blandt annet bedre demper og bremser??

Er også litt skeptisk til White ettersom er et merke jeg vet lite om. Vet at det er XXL´s eget merke, men er det bra?

Er White sykkelen verdt 1500,- mer enn Everest´en på ett allerede stramt budsjett?

Er det for øvrig andre sykler som bør vurderes.

F.eks. http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=474_624_416&products_id=3885 ??

Synspunkter?

Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke av spesifikasjonene hvilke dekk som er på White-sykkelen fra XXL, men på de 2 andre er det 26x1,95 og det synes jeg er for smalt om du skal bruke den noe i terrenget/stier. Bør minst ha 26x2,1 eller helst 26x2,25 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har idag prøvesittet Hard Rocx´en i 2011 utgave. Likte denne godt, men har ikke øyne for å se om denne er noe bedre eller dårligere enn andre modeller.

Søkte opp dekket fra White sykkelen og for meg ser det ut som at det kun leveres i dim 2,1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den letteste.

Det er utrolig stor forskjell fra 11,5 til 12,5 og 13 kg, mye mer enn du kan forestille deg.

12,5 og 13 er ganske heavy i dagens marked med de materialer som er tilgjengelig.

Tråkker rundt på 8 kg og holder følge med andre som er i vesentlig bedre form fordi jeg har rask sykkel.

Ikke bare går det fortere slik at du kan komme deg lenger ut i naturen, men du får mer glede av syklingen og mer morro i tekniske partier.

Merke på sykkel spiller ikke så stor rolle, du bør heller se på hva du får, ramme, utstyrsgruppe og ikke minst; hjul. Roterende masse er det mest kritiske, så gode lette hjul er nesten verdt sin vekt i gull.

Kjøp den dyreste og letteste du prioriterer å ta deg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Budsjettet ditt, er det inkludert ekstrautstyr, eller har du sykkeltøy, pedaler, klosser, sko, verktøy og litt reservedeler? Disse tingene har en tendens til å koste litt, spesielt hvis du ikke gjør det samme som du gjør med sykler - leter etter greie tilbud. Spesielt sykkelsko har en tendens til å kunne bli dyrt i vanlige butikker.

På tur, være det seg asfalt eller terreng har jeg følgende med meg;

dekkspaker, reserveslange, pumpe, multitool, gaffatape og et par plasthansker som jeg skamløst rapper med jevne mellomrom fra bensinstasjoner jeg fyller bensin på. Må du slåss med et kjede så er de uvurderlige.

Er turen lang og/eller terrenget er type sykkelkiller, tar jeg med to ekstraslanger samt bremsewire og gearwire. På en ny sykkel er det vel ikke nødvendig, men murphy's lov og alt det der.

Alternativ til reserveslanger er selvfølgelig lappesaker, men jeg har allergi mot å lappe dekk i skogen :wink:.

Ser ikke av spesifikasjonene hvilke dekk som er på White-sykkelen fra XXL, men på de 2 andre er det 26x1,95 og det synes jeg er for smalt om du skal bruke den noe i terrenget/stier. Bør minst ha 26x2,1 eller helst 26x2,25 da.

Dekk er forbruksvare. Tror ikke jeg ville latt dekkdimensjon være en dealbreaker. 1.95" dekk holder fint til de er brukt opp, så kan man kjøpe deilige 2.4" (vil anbefale nettbutikker, de kan til tider holde under halv pris av en sportsforretning).

Kjøp den letteste.

Det er utrolig stor forskjell fra 11,5 til 12,5 og 13 kg, mye mer enn du kan forestille deg.

12,5 og 13 er ganske heavy i dagens marked med de materialer som er tilgjengelig.

Klart at lettere er bedre, men jeg synes du overdriver effekten. Forskjellen du prater om materialiserer seg til mindre enn 2% av ekvipasjens vekt. Folk stapper kjapt like mye unyttig i sekken som vektdifferansen mellom disse syklene.

Tråkker rundt på 8 kg og holder følge med andre som er i vesentlig bedre form fordi jeg har rask sykkel.

Ikke bare går det fortere slik at du kan komme deg lenger ut i naturen, men du får mer glede av syklingen og mer morro i tekniske partier.

Placebo med en prislapp på over 40.000 riksdaler er min påstand.

Merke på sykkel spiller ikke så stor rolle, du bør heller se på hva du får, ramme, utstyrsgruppe og ikke minst; hjul. Roterende masse er det mest kritiske, så gode lette hjul er nesten verdt sin vekt i gull.

Jeg er enig i at merke betyr lite, men for en som ikke skal konkurrere har lette hjul lite å si. Når det gjelder utstyrsgruppe så er det mest et spørsmål om å sammenligne pris på kandidatene. Deore LX og XT-komponenter er bra saker som holder lenge.

Lettere hjul og sykler er som med alt annet... lav vekt, lav pris og høy kvalitet er parametre i ligningen, og du kan ikke få alle tre.

Gode, lette hjul koster også nesten sin vekt i gull. Skal man konkurrere har jeg forståelse for at man jakter på gram. Til trening er det viktigste aspektet holdbarhet, og der er min erfaring at standardfelger ofte kan være bedre enn lettvektsfelger.

Folk blir kanskje lei mitt "har du vurdert brukt sykkel"-mas, men det er mye bra å finne på bruktmarkedet. Jeg solgte min Scott Scale 50 for 4000kr forrige året. Den ble kjøpt for 4500kr og brukt et års tid. Det var godt under halv pris av tilbudspris i butikkene, og du får mye service for 2-3 tusenlapper hvis det er en viktig grunn til at man kjøper nytt.

Er det ny sykkel som gjelder, så virker White-sykkelen veldig lett i forhold til konkurrenter i sin prisklasse og ellers et godt kjøp.

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsbutikkene har startet rekordtidlig med salget på sykler i år. Vanligvis har de store tilbudene kommet etter Birken, i år startet de før fellesferien på G-Sport, med sykler til halv pris. Jeg ville kikket på en sykkel til 10 K veil pris som du kanskje nå utover kan få til halv pris.

@ Papercut, 2,4 dekk i en ramme som kommer med 1.95-dekk kan jo kanskje bli trangt om plassen eller? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Sportsbutikkene har startet rekordtidlig med salget på sykler i år. Vanligvis har de store tilbudene kommet etter Birken, i år startet de før fellesferien på G-Sport, med sykler til halv pris. Jeg ville kikket på en sykkel til 10 K veil pris som du kanskje nå utover kan få til halv pris.

@ Papercut, 2,4 dekk i en ramme som kommer med 1.95-dekk kan jo kanskje bli trangt om plassen eller? :wink:

Hehe, you tell me! Jeg har brukt conti mountain king 2.4 på flere sykler uten å tenke på plassen ...min 15 år gamle DBS, 2008 Scott Scale 50 og 2009 Fuji Pro.

Har trodd at de fleste nye sykler har plass til 2.4, men jeg har jo ikke det helt største erfaringsgrunnlaget med MTB. De veier vel litt mer enn smalere dekk men akk så komfortabelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på G-sport. De har en del tilbud på sykler om dagen.

Se spesielt på Diamant. De er somr regel veldig godt utstyrt i forhold til pris.

Brodern har en Diamant som kostet litt mer enn det du skisserer. En karbon sak med bl.a Sram XO hele veien og Formula Oro RX bremser. Mener han ga 16000 å tilbud. På andre merker vil en sykkel med slik utstyr fort koste fra 25000 og oppover.

Noe bug med siden til G-sport nå så jeg orket ikke finne en konrekt modell til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ustyrsmessig stiller White sykkelen en del sterkere enn de 2 andre mye grunnet dempegaffelen, men utstyr er på ingen måte alt. Det viktigste er at du får en ramme du sitter komfortabelt på, veldig mye spiller inn her: overrørslengde, styrerørsvinkel, seterørsvinkel, lengde på bakramme +++

Jeg vil anbefale at du prøver alle de aktuelle modellene i riktig størrelse før du kjøper. Deler kan du oppgradere etter hvert om du ønsker, så riktig ramme er et viktig utgangspunkt.

Når du så har funnet rammen du liker best, se på spesielt hjul og demper. Drivverket vil ikke du merke forskjell mellom shimano slx og xt uansett, de fungerer på samme måte, bare at xt er noen gram lettere.

Ser at du er skeptisk til White, rammene som sitter på aluminiumssyklene fra White er tatt ut av akkurat samme katalogen fra Kinesis som også Diamant og så vidt jeg vet også hard rocx med flere.

Ikke bry deg for mye om totalvekt på sykkelen, hjulvekta er alfa og omega og det du vil merke. Tunge hjul vil gi sykkelen en død og slapp følelse, mens lette og stive hjul gir skikkelig respons, flekser ikke i svingene gir mer presis styring.

Om du virkelig skal begynne å trene og bruke sykkelen gjør du dog deg selv en tjeneste ved å gå opp til 10000 kroner klassen. Mange av syklene her er utstyrt helt vanvittig i forhold til prisen, se White XC Pro.

I denne klassen kan du også få for eksempel Scott sin velkjente Scale ramme. Scale 50 koster 9999,- på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at merke betyr lite, men for en som ikke skal konkurrere har lette hjul lite å si. Når det gjelder utstyrsgruppe så er det mest et spørsmål om å sammenligne pris på kandidatene. Deore LX og XT-komponenter er bra saker som holder lenge.

Lettere hjul og sykler er som med alt annet... lav vekt, lav pris og høy kvalitet er parametre i ligningen, og du kan ikke få alle tre.

Gode, lette hjul koster også nesten sin vekt i gull. Skal man konkurrere har jeg forståelse for at man jakter på gram. Til trening er det viktigste aspektet holdbarhet, og der er min erfaring at standardfelger ofte kan være bedre enn lettvektsfelger.

Har du i det hele tatt prøvd noen skikkelig stive gode hjul? Det er en helt annen verden, og det trekker en sykkel opp til et helt annet nivå. Skikkelige hjul har som regel også bedre lagre og er bygget bedre så de tåler hardere kjøring.

Jeg har syklet aktivt siden jeg var 8, både konkurranse, grusracing, stikjøring og downhill, har prøvd utallig mange hjulsett, prøvd og feilet. Nå bygger jeg hjula mine selv for å få det akkurat som jeg vil, veldig tidkrevende, men får igjen for det i form av sykkelglede :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Har du i det hele tatt prøvd noen skikkelig stive gode hjul? Det er en helt annen verden, og det trekker en sykkel opp til et helt annet nivå. Skikkelige hjul har som regel også bedre lagre og er bygget bedre så de tåler hardere kjøring.

Jeg har syklet aktivt siden jeg var 8, både konkurranse, grusracing, stikjøring og downhill, har prøvd utallig mange hjulsett, prøvd og feilet. Nå bygger jeg hjula mine selv for å få det akkurat som jeg vil, veldig tidkrevende, men får igjen for det i form av sykkelglede :wink:

På terrengsykkel har jeg ikke det, og jeg tviler ikke på at det er en annen verden med et skikkelig hjulsett der som på landeveien hvor jeg "hører hjemme".

Det jeg derimot reagerer, men kanskje ikke er tydelig nok på - er dette kjøret med detaljer og flisespikkeri som tres ned over hodet på intetanende nye. Jeg sier ikke at det gjelder deg, men det virker som de fleste aktive syklistene glemmer hva som er viktig når man starter med denne sporten.

En av årsakene til at jeg iherdig anbefaler folk å kjøpe en nesten ny, men brukt sykkel som første sykkel, er rett og slett at de sjelden evner å merke forskjell på dyrt og billig, bra og dårlig før de har gjort seg egne erfaringer.

Etter en sesong på sykkelen lærer de seg hva de liker og ikke liker, og da ligger alt til rette for å kunne gjøre et veldig godt sykkelvalg. Den brukte sykkelen kan de selge med et mindre tap og det betyr mer penger til riktig sykkelvalg i runde to.

Jeg sykler lite på trange og krevende stier hvor utstyret settes på prøve, så standardhjulene på alle mine MTB'er har fungert helt tilfredsstillende. Hvis hjulene er tunge så får jeg bare desto mer trening :lol:. Skulle jeg syklet like mye MTB som på landeveien hadde jeg sikkert investert i bedre hjul jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på trådstarter sitt budsjett så tipper jeg at han hverken er på jakt etter en doning på 8 kg eller håndbygde hjul, så jeg er enig med Papercut at en pent brukt kan være veien og gå.

Var forøvrig med på sykkeltest i mai av sykler til 10 K og jeg ble overrasket over kvalitet og kjørefølelse på flere av disse. En av de tre beste i testen kunne jeg fint hatt i min egen sykkelstall som treningssykkel og med noen små modifiseringer hadde den lett vært rittklar til de typiske (kjedelige) grusrittene vi har (alt for) mange av her i Norge :wink:

Kan man vente til å kjøpe brukt til etter Birken så er det enda flere brukte å velge i, men blir det samme dritværet som de to siste årene, så styr unna. "Bare kjørt Birken" i salgsannonsen er da en garanti for masse grums i samtlige lagre, med mindre selgeren har brukt 5 tusen på full service eller er svært kompetent på sykkelmekking selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot reagerer, men kanskje ikke er tydelig nok på - er dette kjøret med detaljer og flisespikkeri som tres ned over hodet på intetanende nye. Jeg sier ikke at det gjelder deg, men det virker som de fleste aktive syklistene glemmer hva som er viktig når man starter med denne sporten.

Helt enig. Bare man har en god ramme og gode hoveddeler er man langt på vei, viktigste er jo bare å komme i gang å ha en sykkel man er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.