Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag, komfort vs. vekt


Anbefalte innlegg

Jeg har en rygg som ikke er veldig glad mange overnattinger på liggeunderlag, men nå er det samtidig år og dag siden jeg handlet liggeunderlag (slutten av 90-tallet) og det har jo skjedd en del på denne fronten.

Har noen erfaring med komfortabelt liggerunderlag som ikke veier alt for mye? Noen som har testet Astro Air fra 7 Blåner f.eks? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1141&cid=543 på vinteren, og sover nesten bedre enn hjemme. Veier riktig nok 1,2kg, men vel verdt de ekstra grammene i forhold til Bamse Extreme, som jeg bruker på sommeren!

Det finnes for all del lettere/bedre? underlag, men har enda ikke hatt problemer med mitt underlag (2 sesonger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en downmat 9 cm av den breie typen. Det er et helt fantastisk underlag som jeg ikke ville byttet ut. Det skal være ganske ugjevnt underlag før det merkes. Ikke bare er det varmt, men ha litt lite luft i det så er det nesten som å ligge i si ega seng. Ryggen er ikke til å kjenne igjen etter jeg byttet ut Bamse Extrem, myk og fin som resten når man passerer 50 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må også hive meg på Downmat"bølgen". Har hatt mye trøbbel med ryggen ved telting. Det forsvant helt etter at jeg fikk Downmaten.

Har 9cm bred type og bærer gjerne den lille ekstravekten. En annen fordel med denne er at du kan ligge rett på snøen og fremdeles sove godt.

Edit: Sliter litt med å få plassert meg på 9 cm bredde. Skulle vært: 9cm tykk av den brede typen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en downmat 9 cm av den breie typen. Det er et helt fantastisk underlag som jeg ikke ville byttet ut. Det skal være ganske ugjevnt underlag før det merkes. Ikke bare er det varmt, men ha litt lite luft i det så er det nesten som å ligge i si ega seng.

Jeg henger meg på denne. Jeg slet lenge med å sove godt i telt ettersom jeg blir veldig fort kald, selv midt på sommeren, og hofta liker dårlig å ligge på hardt underlag. Dette har ikke vært noe problem i det hele tatt etter at jeg kjøpte Downmat 9, nå sover jeg som en unge om natta og bruker enhver unnskyldning for å sove i telt. Selv i bryllupet jeg var på i helga takket jeg nei til tilbud om sengeplass for å få sovet på downmaten min :lol: Jeg drasser gjerne på de ekstra grammene for å våkne uthvilt og klar til en ny dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter den positive tilbakemeldingen av Downmat. Jeg har en 7 og en 9 cm og er veldig godt fornøyd. Jeg bruker mest 7 centimeterren vår, sommer og høst og komforten er ikke noe dårligere enn på 9DLX'en, men den er mindre og tåler ikke fullt så mye kulde.....og er naturligvis lettere. I tillegg bruker jeg et tynt Jysk liggeunderlag under for å redusere sjansen for punktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv både downmat 9 dlx og nye synmat 7 UL.

Akkurat hatt noen netter nå på synmaten. Ikke fullt så god komfort som downmat men den er både tykkere, bredere og lengre.

Men synmat var absolutt god å ligge på. Har ofte brukt et skumplastunderlag Ajungliak EVA Comfort.

Synmat er klart bedre, jeg sliter med å sove godt på skumplast med mindre man finner noe flat lyng eller noe å slå opp teltet over.

Med Synmat merket jeg hverken kongler eller røtter.

Skal du ligge best mulig er nok downmat 9 det beste en den veier, mitt veide jeg vel til 1,3 kilo. Synmat UL veier 460gr.

Litt avhengig av høyde og bredde på deg og. Selv er jeg 187 så jeg er lenger enn Synmat. Det løser jeg ved å legge en pakkpose med klær utenfor hodeenden i på underlag og så puta oppå. Jeg bruker og et Jysk superlett underlag under til beskyttelse av synmat samt bruk ute. Er derfor ikke helt krise om beina kommer så vidt utenfor, men om vinteren er det dumt.

Dowmat kan brukes hele året mens synmat er vel mer vår, sommer, høst selv om produsent oppgir komfort ned til -11.

Men kanskje et bame underst og synmat oppå gjør susen så lenge det ikke er veldig kaldt. Den kombinasjonen er jo alikvel lettere en downmat 9. Om vinteren trenger en jo noe å sitte på utenfor telt og så da kan bamse brukes der og.

Kan du jo putte på en Ajungilak Air Pillow i tillegg. Veier og pakker lite, god å ligge på og koster vel bare 150 på f.eks XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du jo putte på en Ajungilak Air Pillow i tillegg. Veier og pakker lite, god å ligge på og koster vel bare 150 på f.eks XXL.

Den puta er et must når man først har brukt den litt. Nesten søvnkrise hvis jeg har glemt den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker Downmat på vintertur: Har dere med et skumgummiunderlag i tillegg? Kan det ikke være litt kritisk dersom det f.eks. blir hull i underlaget, eller isolerer det fortsatt godt selv uten luft.

Jeg har alltid med meg et Thermarest Z-lite som topptur/pause/reserveunderlag. Tar også alltid med lim og lappesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også downmat 9, som er knallbra og mye brukt. Men en budsjettversjon som gjør nesten samme nytten er å benytte en billig oppblåsbar strandmadrass, supplert med et tynt liggeunderlag. Lav vekt og god komfort til under 200 kr. Er det kaldt legger man strandmadrassen underst, og er det varmt legges den øverst. Jeg sover like komfortabelt på dette som på downmat, og i kulde kan man benytte ajungilak bamse extreme som legges øverst.

Forøvrig synes jeg det blir for kaldt med downmat 9 rett på snø, men mulig jeg er frossen av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasific outor equipment Peak elite AC 2/3 størrelse. (dekker torso) http://pacoutdoor.com/sleeping-pads/view/peak-elite-ac

Veier litt under 250 gr uten pakkpose. Med lite luft er den veldig behagelig.

Prøver i tillegg å finne en plass som har naturlige forsenkninger som passer til hofte og skuldre.

Dette e lettere når man bruker tarp enn med telt men det går da med telt også.

E eg skikkelig flink med plassutvelgelse og bakken ikke er for kald hender det jeg sover godt rett på bakken.

Gjorde dette for 2 helger siden mellom haukeliseter og hellevassbu et sted.

Ellers legger eg gjerne noe under knærne hvis eg kjenner at ryggen klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.