Gå til innhold
  • Bli medlem

Innbindingsknuter


Tobleronen

Anbefalte innlegg

Har satt og bladd litt i en bok som heter the mountaineering handbook hvor det hevdes at en knute som heter yosemite bowline er vesentlig mye bedre til innbinding enn åttetallsknute. Er det noen som har erfaring med denne knuten eller andre knuter til innbindind enn åttetallsknute?

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Yosemite_bowline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er bedre fordi den er raskere å slå og MYE lettere å få opp igjen.

Bakdelen er jo at den er adskillig vanskeligere å knytte, og mye vanskeligere å kameratsjekke.

Spørsmålet er jo om det er noe vits i å bruke den, som regel er åtter veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne pålestikk med yosemite-finish. Når du er vant med denne og åttetallsknuten, er pålestikkvarianten vesentlig raskere å legge. Sammenlignet med vanlig pålestikk gjør "yosemite-avslutninga" at denne tåler tverrbelastning inni løkka (vanlig pålestikk kan vrenge seg om du feks henger deg opp i en karabiner inni løkka på knuten). Og det har jo egentlig vært hovedinnvendinga på pålestikk fremfor åttetallsknuten. Enklere å åpne etter at den har vært belastet enn åttetallet, og like sikker som åttetallet, kanskje bortsett fra at klatreparteneren din må kunne den for å ta kameratsjekken.

Andre argument for knuten er at den kan slås med ei hånd (om det skulle være nødvendig), og du trenger ikke slå den i to omganger ved innbinding i sela. Om du blir avbrutt midtveis i knytinga og ikke fullfører knuten, så er den også sikrere enn en åttetallsknute, fordi du har fått gjort ferdig pålestikket. (ser den er litt tynn, men har sett argumentasjonen brukt i ei anna bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Personlig bruker jeg "dobbel nier-knute". Den har en ekstra tvist i forhold til dobbel åttetall, men har fordelene at den er både sterkere enn åttetallen, og at den er assymetrisk, hvilket gjør den enklere å løsne dersom den er belastet..

Ulempen er at det er få eller ingen andre som kan knuten, og dermed sjekke at du har knytt den riktig, så det ansvaret får man ta selv.

Og slik ser den ut ferdig tredd (selv om den på bildet ikke er tredd med enkel tamp, men resultatet skal bli det samme)

http://www.animatedknots.com/fig9loop/index.php?Categ=rescue&LogoImage=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Yosemite bowline og pålestikk med Yosemite avslutning er en og samme knute.

Har man først lært seg Yosemite bowline så er den rask og enkel å knyte og ikke minst knyte opp igjen etter belastning.

Ulempen er at den gir en noe større styrkereduksjon på tauet enn åttetalssknute og også doble niervariantene. Styrekereduksjonen er imidlertid ikke større enn at Yosemite bowline bør være godt innenfor det akseptable rent sikerhetsmessig.

Yosemite bowline knuten og heller ikke de andre pålestikkvariantene eller doble nier knutene som er i bruk ligger ikke innenfor standard metodesettet utarbeidet av Norsk Fjellsportforum og som dermed også brukes på DNT Fjellsport og Klatreforbundet sine klatrekurs.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes personlig både dobbel nierknute og "Yosemite bowline" begge er mer anvenlige enn dobbel åtter, tross hva som er standarden, og velger å bruke dem. "Kameratsjekken" har jeg for vane å gjøre selv, da den i noen tilfeller ikke kan utføres annet enn av meg selv allikevel (det er ved flere anledninger jeg har behov for å binde meg ut av tauet og deretter knyte meg inn igjen uten at "kameraten min" er der og får sjekket, som f.eks. dersom jeg ved nedfiring må knyte meg ut av tauet for å tre om, og deretter knyte meg inn igjen).. Men, jeg skjønner at fordi standarden som brukes i dag fremdeles er dobbel åtter, så er det vel like greit at de som aldri klatrer annet enn at de kan kameratsjekke hverandre, fremdeles bruker denne da de ikke har lært og innarbeidet noe annet. Jeg på min side, kommer ikke til å bruke denne igjen da jeg som nevnt synes begge de andre nevnte knutene er bedre på sine måter.

http://www-sop.inria.fr/agos/sis/Techniques/knots.html

http://www.nudos.org/en/nudos-de-escalada/nudo-de-nueve

http://en.wikipedia.org/wiki/Figure-of-nine_loop

http://www.johnbiggar.com/tips-and-tricks-for-climbers.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg kan uttype det, men vil ikke. Det som er anvenlig for meg er ikke nødvendigvis det for andre. Derfor får det være opptil hver enkelt å velge hvilke knuter og på hvilken måte de vil. Men, for MEG er begge enklere å løsne etter belastning, og når dobbel nier i tillegg er sikrere enn åttetallsknuten, ser jeg ingen grunn til ikke å bruke den selv om resten av verden synes åttetallsknuten er "mer enn god nok", da jeg uansett "sjekker meg sjæl".. Double Yosemite Bowline bruker jeg i de tilfellene jeg trenger å gjøre en rask knute, og/eller når det er mørkt, etc.. Den knuten har jeg lært meg i blinde.

Men, igjen, dette er utelukkende MIN måte å gjøre det på, så får andre finne ut av hva som passer dem. At vel nær 100% av andre bruker åttetallsknuten sier vel sitt. Men, jeg vet i mange andre sammenhenger, dog kanskje ikke i Norge, at "mine" knuter brukes (ved redning, caving, etc..) i stedet. Dessuten - at folk lærer kameratsjekk på klatrekurs er sikkert vel og bra, men slik mange av returboltene er lagd i dag, så må man knyte seg ut av tauet, tre tauet gjennom boltene og deretter igjen knyte seg inn igjen. Hvilken kamerat skal de legge sin lit til og la seg sjekke da? Jeg sier ikke at man ikke bør kameratsjekke der det er mulig, men til syvende og sist er deg MEG SELV som har ansvaret for mitt eget liv og sikkerhet, og jeg velger utelukkende å legge min lit til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.