Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det sjans for å få ørret i Femund, og på hva? (totalt uvitende mor)


Imse

Anbefalte innlegg

Vi drar snart en tur til Femundsmarka, blir bare å campe langs med Femund et sted langs med veien opp til Sorken et sted.

Vi har med kanoer og kan padle litt utpå. Men så har jeg ikke så mye peiling på fisking, men gutten vil fiske og mor ser helst at han får ørret. Vi tar med både kastestang og metspø. Men er det noen spinnere el.l som øker sjansen for ørret?

Dersom noen har noen konkrete tips for en som bare har fisket på lykke og fromme etter kano i barndommen, så blir jeg glad.

Og må jeg eller mannen løse fiskekort, når det er gutten på 8 år som skal fiske? Vi må jo hjelpe ham om han får fisk liksom.. Er det sikrest å løse kort for å slippe noen bruduljer med oppsynsmann?

Og er det noen spesielle regler for fiske i Femund vi bør vite om? Jeg finner ikke noe..

Beklager teite spørsmål, jeg kan padle, ikke fiske( jo, slenge uti og sveie inn og sløye småabbor..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo ørret i Femunden, men det er nok størst sjans på den når en fisker fra båt. Dersom dere legger inn en dagstur eller to til vannene som ligger i området som er avgrenset av Femundens østbredd og veien som går fra Femundsenden til Elgå, vil det være gode sjanser for både ørret og røye. Sølvkroken spesial i kobber og rødt er bankers når det gjelder sluk, men det kan være like bra med mark og dupp også. I vannene på østsiden av veien mellom Femundsenden og Elgå er det stort sett bare abbor, gjedde og harr. God tur og skitt fiske. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det skal være nødvendig å løse fiskekort bare for å hjelpe guttungen.

Det å fiske på selve Femunden vs småvanna rundt omkring, blir nok ganske forskjellig. Jeg vet at fra sør i Femunden opp til Sorken dorges det ganske dypt, men det er jo avhengig av temperaturen i vannet også. Jeg har ikke prøvd det fra kano, men *markdrag kan være svært effektivt. Det er flere lokkeskjeer etter hverandre og bakerst kan man hekte på markkrok, spinner, flue osv. - vil anbefale å prøve mark. De kan sikkert vise i butikken. Det eneste er at du må bruke en litt kraftig stang til dette. Ellers er jo wobbler en grei ting å bruke ved dorging.

Jeg anbefaler at dere stikker innom Joker-butikken på Drevsjø og kjøper så får dere nok sikkert noen gode råd på kjøpet. De har en jakt- og fiskeavdeling der.

Det renner ut ei elv ved Sorken og der kan det sikkert være fint å stå og kaste. En ørretbomber kan være grei å ha, enkelt sagt er det en form for kastedupp. Kanksje litt for komplisert for en 8-åring ?

Selv om det blir noen kroner å betale for dette så får dere se på det som en form for investering - ikke minst med tanke på poden.

* http://www.abcfritid.no/produkt/markdrag-vm-sl%C3%A4pet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ikke padle så langt utpå Femunden, spesielt dersom det er vind eller mulighet for økende vind...

Femunden er et hav. Fisk er ofte mye lettere å ta i mindre vann.

Dette sier jeg ikke for å skremme...(jo bittelitt..), men mest for å understreke betydningen av sikkerhet. For alt jeg vet kan dere være erfarne padlere:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å ikke padle så langt utpå Femunden, spesielt dersom det er vind eller mulighet for økende vind...

Femunden er et hav. Fisk er ofte mye lettere å ta i mindre vann.

Dette sier jeg ikke for å skremme...(jo bittelitt..), men mest for å understreke betydningen av sikkerhet. For alt jeg vet kan dere være erfarne padlere:)

God tur!

Jeg er såpass erfaren at jeg IKKE legger utpå Femund med unger i kanoen, jeg vet hvor skummelt fort det kan blåse opp der. Holder oss til land, og sannsynligvis blir det metspø som blir mest brukt, for det ser ut til a jeg får med meg enda flere unger til helga på dagtid. Så guttene får nok fiske fra land.

SKal vi ha markdrag må jeg nok ha fiskekort, for da blir det jo seriøst jeg som fisker siden jeg padler..

Men noen wobblere er kanskje ikke så dumt, siden de flyter opp igjen og man padler.. For gjort å miste noen spinnere om de synker for lavt( det er utfordringen med kastespø og unger, når den voksne skal kaste, sende spøet over til ungen også padle videre før spinneren ligger på bunnen )

Å stikke innom Gløtvold handel som han over her foreslo var ikke så dumt, de vet vel det meste om det meste :) Og har det meste :D

Også kanskje enda et dumt spørsmål, på boksene med mark står det at de bør oppbevares i kjøleskap? Hvorfor? Og hvor lenge går det fint i utetemperatur( er mellom maks 15 og 18 grader oppi der denne uka i allefall)? Fikke liksom ikke sjekket for 14 dager siden, fordi guttungen satte ikke lokke skikkelig på, og markene krøp ut i regnværet og levde det gode liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder i fiskestangen ved fiske så bør du ha fiskekort. (Det er i alle fall slik reglene praktiseres andre steder)

Andersduppen er også grei å ta med til fiske fra land. Her ligger makk og bly beskyttet, man kaster ut, lar agnet falle til bunns, venter litt, helst litt lengre enn man har lyst til, sveiver inn litt (holder å sveive inn en 0,5-1m, lar agnet falle til bunns igjen, venter ... osv.

Marken er mer "rolig" når den står kaldt. Og blir det for varmt så blir det bare en smørje med gørr oppi boksen.

Kan være lurt å dele innholdet fra 1 markboks over i 2, og legge litt fuktig mose oppi hver av boksene. Ikke la boksene ligge i solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på markdrag fra kano i dette tilfellet. Flere grunner til det, men den beste (som jeg kommer på) er at bladene på draget da går rundt, men bare såvidt, kontra fra f.eks. en liten motorbåt hvor de går rundt litt raskere og jevnere. Er ikke vanskelig å tenke seg til hva som er mer lokkende 8) Et markdrag tips; i kroken hvor du trær innpå marken (bruk 3-5 mark for ei skikkelig klyse) så fester du en senestump med en ny markkrok i enden. Denne skal ikke være lengre bak enn bakre enden på marken som når lengst bak (ca 5cm er nok mer enn nok). Tanken med dette er at ofte så ligger fisken rett bak og småspiser av marken uten å gape over kroken, og dermed har du bare markstubber igjen. Men med en krok som slenger midt i dette så er sjansen for å kroke en fisk betydelig større :lol:8) .

Fra land så er jo elveos fine steder. Ser at Andersduppen er nevnt, og den er jo kjekk fordi den gir et visuelt fiske. Ørretbomberen er også nevnt, og den synes jeg er hakket vassere fordi den henger (suspended) under overflata (avhengig av hvilken modell man har) og sena glir fritt igjennom. Bruker ikke bly ifm kroken i dette tilfellet. Markklysa (igjen 3-5 stk) har en egenvekt som gjør at den synker saaaakte mot bunnen. Dette er et litt tregt fiske, og overhodet ikke visuelt, men det gir fisk. Har tatt både åbbor og ørret på dette iår (og jeg var j*^`lig skeptisk i utgangspunktet).

Flytewoblere er fine, men litt dyrere, og man klarer ikke å kaste de så langt ut. Bak kano er det greit, men langs land så må man være ekstra påpasselig å trå forsiktig slik at man ikke skremmer fisken som er innenfor kastehold.

Sluk er alltid en sikker vinner. Kobber/rød er en klassikere som er et must. Lillauren sølv mener jeg også har sin faste plass i slukboksen. Prøvde en ny spesial fra Sølvkroken i helga. Tror den het "classic". Den var iallefall sølv på ene sida og kobber på den andre. Ikke noe dilldall med glorete fargekombinasjoner :P . Og den tok jeg ørret på og hadde flere etter. Vektklasse ca 7 gram er bra for barn. Maks 12 gram.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.