Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle ABC


SuperTed

Anbefalte innlegg

Hei

(La inn dette på kammeret.no og tenkte det kunne være en god ide å krysse den hit til flere brukere.)

Har gått igjennom de utallige hagle tråder, utallige ganger, for å så finne utallige mange haglevalg jeg kan kjøpe meg. Men prisklasse og ønsker fjerner heldigvis en del av valget.

Synes noen (litt mer erfarne enn meg) burde lage en hagle ABC tråd som alle kan henvise til, så slipper alle å ta opp igjen samme spørsmålet gang etter gang.

For meg så var kriteriene

O\U - S\S - Kombi = O\U

Kaliber = 12\76 (vil ha flere valgmuligheter på det jeg jakter med min første hagle)

Choker\borring = Gjerne mulighet for fire selv om det kanskje ikke blir mest brukt, mye å lære der med første hagle om valgene er tilstede.

Ejektor = Irrelevant, føler plukking av tom-hylser fra bakken under jakt vil være plagsomt.

Vekt = Fra 3-3,5 kg (ønsker stabilitet for jakten, relativt OK rekyl, og skal ikke skyte mye på bane.

Driftsikker = Meget driftsikker, ønsker meg ikke en hagle som sier klikk hvert 20. skudd - med OK ammo tatt til hensyn.

Krav til vedlikehold = Medium - vil finne glede i å pusse våpenet, samme som å holde kniven skarp

(nye baikaler utelukket grunnet flere tilbakemeldinger om rust, noen som vil belyse dette ytterligere?)

Prisklasse = 0-6000kr

Brukt - Ubrukt = Irrelevant, så lenge haglen er i god stand og ikke skutt over 500 skudd (fornuftig?)

Årsmodell = Irrelevant så lenge hagla er godkjent for stålhagl og i god stand.

Produksjonsland = Ikke nye Russiske, kanskje gamle sovjet Star, og ikke Tyrkisk - Italiensk OK etter det jeg har forstått fra kompetente folk.

Sted for brukt kjøp = helst Oslo omegn.

Links = Nei

Løpslengde \ kolbe = Ingen aning, tar turen innom jaktdepoet og norgesjakt i morgen for å prøve hvordan forskjellige størrelser ligger til kinnet og 90grader i armen med siste pekefingerledd på avtrekkeren.

Avtrekker = Vil starte med enkel avtrekker.

Så noen som har noen spesifikke kjøp jeg burde se etter på finn, og hva er realistisk i forhold til mine kriterier?

Hvor mye legger egentlig forhandlere\butikker av brukte hagler på prisen?

Noen gode pakker\salg ute på markedet nå?

Denne er vel bra, men falt utenfor mine kriterier: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28581316

Takker for all hjelp på forhånd, og håper noen kan ta seg av en skikkelig hagle ABC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du er på facebook?

gruppen som heter: Jaktutstyr - Kjøp,Salg,Bytte,Gi Bort!

legg ut den samme tråden der og du får nok VELDIG raskt masse muligheter for kjøp... ikke akkurat noe stjernespesifike krav du stiller så å finne en slik bør være veldig lett..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei SuperTed!

Du har kanskje kommet i mål, men boken jeg vil anbefale ble en bibel og frelser for meg på alle områder rundt både børse, ammunisjon og skyting. Les "Bedre haglskudd" enten du har skaffet deg ny børse eller ikke. Jeg hadde "slitt" i over 15 år uten å få grepet på det og uten å finne svarene jeg søkte. Selv eliteskyttere hadde vanskelig for å akseptere mye av innholdet i boken, men måtte gi seg da de fikk være med på forsøk. Boken inneholder mye som ihvertfall dengang var kontroversielt og ikke helt i tråd med hva som er opplest og vedtatt (har du lagt merke til at nesten alle griper en hagle og legger an med kommentren "Passer meg perfekt"!? Sånn var det med kompisen min også. Jeg bygde om min kolbe og han påstod mitt våpen var ubrukelig for ham. På skytebanen bli skytingen stoppet og en instruktør ville veilede skytingen hans, men kom til at våpenet hans ikke passet ham i det hele tatt. Hos børsemaker ble det bygd om og gjett hva? Det passet meg plutselig perfekt (jeg er iflg boken utrolig gjennomsnittlig). Jeg har aldri lest en bok som har gitt meg så mange aha-opplevelser som denne. Det var en god trøst, men jeg ble også en smule forbannet over alt tøvet jeg hadde blitt servert gjennom flere år, også på skytebanen av folk som burde vite bedre. Her er en omtale fra biblioteket: http://www.tfb.no/cgi-bin/websok?tnr=96024

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.