Gå til innhold
  • Bli medlem

Dønnmannen 9. juli 2011


500fjell

Anbefalte innlegg

Bilder og kart: http://peakbook.org/tour/16391/D%C3%B8nnamannen.html

Parkerte ved Teistadvika der det var skiltet fra veien mot Dønnamannen. Herfra gikk det T-merket sti helt til topps, god standard på stien. Kroppen føltes frisk ut i dag og jeg bestemte meg etter hvert for å gå i et jamt tempo de 800 høydemeterne til fortoppen. Hadde med MP3-spilleren og lyttet til Radioresepsjonen på P3, kjekt med litt underholdning når bakkene blir bratte. Første delen er relativt slak, men i siste parti bratner det til. I øverste heng er det til og med satt ut et langt tau som jeg valgte å ikke benytte meg av som prinsipp. Siste del før fortoppen slakker det av og her jogget jeg bort til varden. Brukte en snau time opp hit fra parkeringsplassen med jevn gange. Været hadde bedret seg noe etter turen til Vardøyfjellet tidligere på dagen. Da fryktet jeg en skikkelig tordenbyge, men nå tittet sola fram og havet var blåere enn blåest. Siste stykket bort til høyeste punkt gikk over to andre toppunkter på en til dels smal rygg. Utsikten fra toppen av heller ingen skuffelse. Kjempeutsikt både mot de syv søstre, Vega, Træna, Lovund og nordover mot blant annet Hestmannen og Tomma. Jeg synes spesielt Lovund er et flott fjell. Irriterer meg litt at jeg ikke fikk kommet meg på den i løpet av dette raidet, men jeg har på følelsen av at utsikten derfra ikke er så spennende siden man ikke ser Lovund derfra...?

Tok en god pause på toppen før jeg ruslet tilbake samme vei. Møtte på tre turfølger på vei ned, to av dem med spreke barn og det siste var et utenlandsk par som mente at formen var på topp. Dessverre for dem så streifet det en regnsky over Dønnamannen like før jeg var nede, men senere på kvelden var det plutselig skyfritt. Dønnamannen vil jeg absolutt anbefale for folk som er på jakt etter en tur som ikke er altfor lang, men som byr på flott utsikt og litt luft under vingene.

2t 40min
900 høydemeter
5,5 km

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Finfin tur det der! Var der i går. Det høyeste punktet kalles leppa, Haka, er toppen vestenfor. Denne må man forøvrig gå ganske langt ned og opp igjen for å nå. Jeg bruker som regel å gå bare på leppa og nesen (første toppen du kommer til når du går fra Teigstad. Traversen mellom nesen og leppa er en småluftig og fin tur, med eventyrlig utsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.