Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner hytte-til-hytte


karolinn

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne sitter å planlegger hytte-til-hytte tur i femundsmarka på sommertid. Vi har aldri gjort noe lignende, og lurer derfor på en del ting. Egentlig alt.

Hvilke uskrevne regler finns på hyttene? Hvordan foregår innskjekking, dusj/sove/toalett-rutiner? Hva med mat? Betaling? Lakenposer? Det er betjente hytter vi skal innom.

Jeg må på do støtt og stadig, og særlig når jeg drikker mye vann. Hvordan går vi på do i den frie natur? Hvilke "regler" finns her? Tar man med seg papiret? Det er jo heller ikke særlig med busker i fjellet.

Har lært at ingen spørsmål er dumme spørsmål, så håper noen av dere som har gjort dette før kan fortelle oss litt. Greit å ikke føle seg helt nybegynner på sin første tur mellom alle de profesjonelle. Særlig siden vi begge er veldig sjenerte, og gruer oss litt for en sosiale-biten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Uskrevne og uskrevne, det er faktisk flere skrevne regler :D

Det handler egentlig om vanlig folkeskikk .. Du forlater hytta slik du ønsker å finne den selv!

I de fleste tilfeller handler det om at man vasker opp de fatene/koppene man bruker, vasker over gulvet i rommene man har brukt, legger ting på plass. Det er også en fin gest å fylle på med ved til de neste som kommer (hvis man har brukt peis/ovn etc).

Ligger du i senga så bør dere bruke lakenposer (evt soveposene deres).

På de fleste hyttene til DNT er det utedo, kvaliteten på disse varierer. Men jeg har opplevd flere ganger at jenter/damer syns at utedo av svært god kvalitet er hysterisk dårlig. Så ikke forvent samme komfort som på doen hjemme :D Det både lukter litt spesielt og kan se lite innbydende ut ved første øyekast. Alternativet er som sagt å gå ut i skauen så da blir det ofte til at man bruker utedoen :)

På de betjente hyttene er det ofte OK utvalg med mat. Koster derimot litt ..

Når det kommer til betaling på hyttene så ligger det en faktura som du kan ta med deg hjem.

Denne fyller du bare ut og betaler derfor ikke før du kommer hjem. Noen betjente hytter kan du betale direkte under oppholdet.

Det sosiale på hyttene varierer også noe, men turfolk er stort sett blide og trivelige folk.

Uansett, skulle det være behov for "egentid" etter en hard tur så respekterer folk dette ..

På de fleste hytter ligger det også kortstokk, ludo eller andre enkle spill. Nyt freden uten TV :)

Når det kommer til at du må på do ofte så er det alltid muligheter underveis for å slippe en skvett.

Det er ingenting å være redd for, sannsynligheten for at du støter borti noen akkurat i det du setter deg ned i 30 sekund er forsvinnende liten.

Dette går bra :)

Nyt turen, freden og naturen. Går man fra hytte til hytte som er betjent så er det også minimalt med vekt i sekken.

Håper det hjalp litt! Ha en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skrevne reglene møter du på så fort du kommer inn på hytta: Skriv deg inn i besøksprotokollen, finn en seng. Notér det dere tar ut av mat (på selvbetjente hytter) og fyll ut skjema som ligger på hyttene sammen med antall netter. Noen hytter praktiserer at du må angi et kort som kan belastes for overnatting/mat (visa eller kredittkort), andre hytter praktiserer ordningen med at du betaler når du kommer hjem via nettbank. På de fleste hytter går det an å betale kontant, men turistforeningen ønsker minst mulig kontanter på hyttene, så bruk helst kort eller nettbank.

Under oppholdet på hyttene gjelder normal folkeskikk, verken mer eller mindre. Rydd etter deg/vask etter deg, ro etter kl. 23. Og som noen andre skrev over her: turfolk er stort sett veldig trivelige, så ikke gru deg til den sosiale biten. Det er den som gjør det trivelig å overnatte på hytter!

Dusj er det som regel bare på de betjente hyttene og her er det vanlig kø-prinsipp som gjelder. På noen hytter er dusjen gratis, på andre må man putte mynter på en automat som gir deg x antall dusjminutter.

Ang dobesøk underveis på fjellet: Joda, det er lite busker på fjellet, men til gjengjeld er terrenget kupert, så det byr svært sjeldent på problemer å gjemme seg litt. Dopapir gjemmer man under mose/steiner om man må bruke det, men truseinnlegg er en grei løsning på fjellet for å slippe dopapir til bimmelimm :lol:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenn dopapiret. Ta med fyrstikker. Det er helt grusomt for besøkende som kommer etter å ta steiner for å støtte opp om teltet, bare for å finne brukt toalettpapir under :lol::|

Ellers har de andre gitt meget gode råd. Kle dere godt, ta med nødhjelpsutstyr, litt skokrem for å freshe opp den vannavvisende effekten på sko underveis ved flerdagsturer, litt lunsjgodt og litt godt å tygge på til kvelden. Resten av maten kan dere kjøpe på hyttene hvis dere har godt med penger. Personlig fordrar jeg ikke de betjente hyttene, men det er smak og behag. Synes dere at oppholdet på de betjente er kjipt på noe vis, så prøv en selvbetjent hytte senere (markert med halvfylt firkant på www.ut.no). Det er der man kan få den ekte fjellstemningen synes jeg og mine :) Man er litt mer i fred der, og man har ikke innetider mtp. når man må spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg ser blir glemt under "forlat hytta i samme stand" er evt. ovner. Spesielt på høyfjellet og utsatte strøk. Skulle du finne på å absolutt måtte bruke høyfjellsved for ukjente grunner så sørg for å fylle på ovnen etter du er ferdig, med mye papir/bark. Sett gjerne et par fyrstikker klare ut av fyrstikk boksen også. En god gammel skikk som kan redde liv til forfrosne sjæler, aldri godt å si når neste besøk kommer.. forrige høyfjellshytta jeg var på hadde ikke hatt besøk på 5mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

har selv tatt hytte-hytte i Jotunheimen, og ligget 1-2 ukers turer i felten - uten "fasiliteter" av noe slag.

på enkelte hytter er det stor belastning på fasilitetene, og har selv valgt å gå "på skogen" i steden for å bruke en overfylt utedo, men stort sett er det levelige forhold!

hvis du "går på skogen" så er steinurer lykken!

ikke midt i kvista løypa selvfølgelig, men der kan du "sitte" komfortabelt/stødig, det er lite insekter , og det du må la ligge igjen ligger usjenerende til for alle andre!

finnes det ikke steinur - grav ned alt! det er værre ting å tråkke seg borti enn papir...:wink: lag en liten do-grop - gjør det du må - og grav over.

våtservietter kan være veldig kjekt å ha med - om det er for kaldt til å bade i elva feks, bare sørg for å bruk en mild type med LITE lukt og såpe...!

våtservietter bør nok brennes/tas med - litt usikker på hvor godt de brytes ned.

ta med noen ekstra plastposer for å mellomlagre søppel av ymse slag.

før min første hytte-hytte tur var jeg litt spent på å sove pose-mot-pose med ukjente fjellvandrere - det var overhode ikke noe stress, du går hele dagen, spiser og sovner:)

skal du til hytter med stor trafikk - planlegg gjerne å ankomme litt tidlig på dagen og okkuper en soveplass!

- alle får plass men noen må av og til ligge på gulvet eller under bordet..

alle er ute i samme ærend - og alle ønsker en fin tur, et trygt sted å sove - kardemommeloven gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å grave ned/steine ned skiten er noe jeg har lært og er nøye med. Spesielt på høsten under jakta og ellers de periodene det ikke er båndtvang. Som kjent er det ingenting som lukter vondt for en hund, bare interessant. Og en liten klatt med "menneskelukt" er helt perfekt for å kamuflere sin egen lukt. Da holder det ikke med en liten mosedott for å skjule etterlatenskapene. Du sitter ved bålet og raster en dag i skogen. Hunden kommer innom og du sier, flink gutt og klapper den. Klæss!! Da sitter du der da med brødskiva i kjeften, kaffekoppen i den ene hånda og den andre full av dritt!! Det er ikke koselig i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do-papiret graver man ned (løfter på mose/lyng og legger det under). Ta med papir som er lett oppløselig.

Eller bruk lyng, gress e.l. (Alt går, men en jeg jobbet med syntes grensen var nære om han måtte bruke en grankongle.)

Nesten over alt finnes det en type mose som er fuktig, myk og fin. I lavlandet er den som regel iblandet noen barnåler, men fungerer flott som erstatning for toalettpapir. Derfor har jeg sånn for meg selv kaldt den for "toalettmose". Fine greier, og mye bedre enn kongler. :)

Etter bruk legger man helst en stein over, slik at folk med for eksempel hunder ikke risikerer at hunden finner stedet og "hygger" seg med sakene. Finner du et passende sted for et slikt dobesøk ute i det fri og ser stein som ligger litt underlig plassert, vær forsiktig når du løfter på den. Noen andre kan også ha funnet stedet passende for dobesøk. Noe jeg klarte å oppdage på et meget øde sted på Svalbard også, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne sitter å planlegger hytte-til-hytte tur i femundsmarka på sommertid. Vi har aldri gjort noe lignende, og lurer derfor på en del ting. Egentlig alt.

Hvilke uskrevne regler finns på hyttene? Hvordan foregår innskjekking, dusj/sove/toalett-rutiner? Hva med mat? Betaling? Lakenposer? Det er betjente hytter vi skal innom.

Jeg må på do støtt og stadig, og særlig når jeg drikker mye vann. Hvordan går vi på do i den frie natur? Hvilke "regler" finns her? Tar man med seg papiret? Det er jo heller ikke særlig med busker i fjellet.

Har lært at ingen spørsmål er dumme spørsmål, så håper noen av dere som har gjort dette før kan fortelle oss litt. Greit å ikke føle seg helt nybegynner på sin første tur mellom alle de profesjonelle. Særlig siden vi begge er veldig sjenerte, og gruer oss litt for en sosiale-biten :)

Hei. Vil bare gjøre oppmerksom på at hvis det er Femundsmarka Nasjonalpark dere har tenkt å besøke, så finnes det ingen betjente hytter der. De to betjente hyttene på østsiden av Femunden heter Svukuriset og Ljøsnavollen, men disse ligger altså utenfor nasjonalparken. Inne i nasjonalparken har du selvbetjente Røvollen, samt endel Statskoghytter/buer med varierende standard. Flisespikkeri? Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.