Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt/høyfjell Dress


Chris B.

Anbefalte innlegg

Annonse

Finnskogen er comfy, er stille, gode lommer og tåler en del regn!

!!!!! Men hold den langt til pokker i vold unna ild. En ørliten bålgnist og du ser ut som fukoshima dagen derpå! Reklamasjon på det er barre å glemme, norrøna har tross alt festa en knøttliten lapp på insiden av jakka om at den er brannfarlig. Skal du lappe et lite hull hos Norrøna kommer det på 100-150 dadler. Min kan vel strengt tatt sies å ikke være regntett lenger etter å ha brukt den 1 tur der jeg var 1,5 -> 2 meter unna bålet. Fyra med tyrirot og bjørk.

FYI

Endring: Hadde jeg kjøpt finnskogen igjen etter det jeg vet og reklamasjons dilemmaet med Norrøna, ikke i svarteste grønneste noen gang....... Kommer aldri mer til å ta i et Norrøna produkt - uansvarlig merking og tar ikke ansvar ovenfor meget misfornøyd kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Finnskogen fra Norrøna, men synes egentlig ikke den er spesielt godt egnet for høyfjellet(rypejakt). Jakka er for tung og klumpete, og ytterstoffet i microfiber blir vått etter en tid. Da blir jakka fort litt tung. Dette medfører også at buksa blir bløt nede ved anklene. Ikke noe problem når jeg er ute og går, men blir blaut på sokkene hver gang jeg tar av skoa... Irriterende.

Den er forsåvidt lydløs, så til snikjakt duger den vel på et vis, men jeg bruker heller noe skallbekledning med mere vannavvisende ytterstoff og mere synlige farger til rypejakta. Bråker litt mere, men det holder både jeg og rypene ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleecegenser og vindtett bukse for høyfjellsjakta.

Regnjakken har jeg i sekken.

Som en rypejeger jeg møtte en gang sa det: Regner det, så blir det ikke noe rype uansett.

Jeg har hatt Norrøna Forelhogna. Bråker mye, går fort hull i, har ikke ripstop nylon, er dyrt, består av PTFE og fluorkarboner. Samme med Norrøna Finnskogen. Den er attpåtil tung og klumpete. Bruker Finnskogenbuksa under jakt i skogen, av mangel på noe bedre. Går aller helst bare i fleece og ull også der. Føles bedre, er lettere, puster MYE bedre, og det er lydløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med jakttøy fra bergans?

Ser at de har litt og velge i.

Kan vell også tilføye at det hovedsakelig er rypejakt det skal brukes til, og sikkert fjellturer vår og høst.

Norrøna tror jeg blir uaktuelt etter alt det jeg har hørt siste tiden, alt for dyrt er det og i forhold til holdbarhet og service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans er samme røkla. Jeg mener å huske å ha lest at det er børstet microfleece som er på utsiden, og fleece stammer som kjent fra samme råvaren som bensin. Klart det smelter raskt.

Min jaktkamerat har Pasvik II dressen og den blir skikkelig gjennomvåt. Den har vel ett tykkere fleecelag utenpå enn hva Finnskogen kan skilte med, og dette tiltrekker seg mye vann. Pga. flytting så er det en stund siden jeg har sett den dressen nå, men jeg mener å huske at det var litt trøbbel med bålhull og slitehull i den. Han har ihvertfall uttalt at "nå er jeg ferdig med dyre gtx dresser."

Hadde de kostet 499,- så hadde det jo vært ett mye enklere valg, men klær til 6-8000,- bør ikke være forbruksvare, mener vi. Og under jakt er man jo på en måte "på jobb", så klærne må tåle røff behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kjøpe dress? Hvis du velger jakke og bukse hver for seg, så får du et langt større utvalg. Dovre-buksa til Norrøna er svært bra, og servicen er upåklagelig, selv om jeg ser at andre har hatt problemer.

Jakka i Dovre-serien ville jeg styrt unna, kanskje en Dermizax-jakke fra Bergans?

Jeg har brukt en slik combo til jakt i mange år, og riktig vedlikeholdt er de uslitelige, "vanntette" og tilnærmet lydløse. Eneste minuset er skalljakka, som er svinkald på seinhøsten, men da baller man på seg ull eller fleece under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Styre unna" var kanskje å ta hardt i, men tilsvarende jakke fra f.eks Bergans er fort 1500,- billigere og bortimot halve vekta. I mine øyne ganske vesentlige ting å ta med seg når man velger utstyr. Kvalitetsforskjellen på Bergans sine Dermizax-jakker og Norrøna sine Gore-Tex Pro Shell er etter egen erfaring liten. Og mine svar er stort sett alltid basert på egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år jaktet med Norrøna Dovre jakke og bukse og vært meget fornøyd med det.

Disse har vært veldig slitesterk og helt regn- og vindtett, men kunne pustet litt bedre.

I fjor begynte jakken å ta inn vann under mye regn så den var moden for pensjon.

Fikk raskt tak i en Bergans Skogshorn jakke i all hast før jakta i fjor og var veldig fornøyd med den.

Holdt ut regn og vind og pustet ganske bra.

http://bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=40010&page=bekledning_detalje&ID=99&ml1=10&ml2=&t=Skogshorn Jacket

Vurderte i år ny Dovre jakke og bukse fra Norrøna siden jeg har vært veldig fornøyd med disse, men endte opp med å kjøpe Bergans igjen.

Jakke: Glittertind i blå.

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=21010&page=bekledning_detalje&ID=997&ml1=2&ml2=1&t=Glittertind Jacket

Bukse: Rask.

http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=bekledning_liste&MenyID=21020&page=bekledning_detalje&ID=228&ml1=2&ml2=2&t=Rask Pants

Disse var mye lettere enn Norrøna Dovre og min korte erfaring hittil er at de puster bedre.

Har ikke fått teste de i ordentlig ruskevær ennå da.

Første gang på jakt uten grønne klær så spent på om jeg treffer mindre da :D

Da får jeg vel i såfall bruke reservedressen Bergans Skogshorn / Norrøna Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har testet ut det meste, men etter at jeg fikk muligheten å prøve Klatremusens Enride i økologisk bomull er jeg bare bergtatt på kvalitet, komfort,og praktiske detaljer!!! Mange av dressene er så dårlige gjennomtenkt og har så elendige sømmer at den er kun beregnet for det flotte solskinnsfolket fra vestkanten som tar seg en extremtur i "SLOTTSPARKEN" i solskinnet. Ingen ting kan sammenlignes med Klatremusen sine produkter , en kombinasjon av lowa sko og klatremusen sine plagg er du rustet for tøffe forhold. Ta kontakt om dere ønsker fakta om klær for utebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kraftig regnskyll og den jakka du nevner fra Klättermusen er dyng blaut.

Jeg vet at Klättermusen lager gode og funksjonelle klær, men i dette tillfellet er det snakk om en gore-tex dress for høyfjells jakt. Og da har ikke Klättermusen det jeg er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerven Mountainman jakke (finnes med og uten for). Denne blir du ikke blaut i.

Buksa er også bra om en trives i Levis 501 8som åpenbart er brukt som mal ved tilskjæring). Jeg har litt komforttilpasset kropp så buksa gikk i retur med oppfordring om å sy en version med litt mer feltbuksefasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har testet ut det meste, men etter at jeg fikk muligheten å prøve Klatremusens Enride i økologisk bomull er jeg bare bergtatt på kvalitet, komfort,og praktiske detaljer!!! Mange av dressene er så dårlige gjennomtenkt og har så elendige sømmer at den er kun beregnet for det flotte solskinnsfolket fra vestkanten som tar seg en extremtur i "SLOTTSPARKEN" i solskinnet. Ingen ting kan sammenlignes med Klatremusen sine produkter , en kombinasjon av lowa sko og klatremusen sine plagg er du rustet for tøffe forhold. Ta kontakt om dere ønsker fakta om klær for utebruk.

1. Litt dumt og lite gjennomtenkt å anbefale bomullsbekledning, når det er snakk om til jakt, i Norge og på høsten (!)

2. Reklame for merker som du er sponset av, eller har som "samarbeidspartere"; bør for din og alle andres del gjøres klart før du anbefaler ulike produkter! Spesielt når du prøver på slike luringer, uten å tydeligvis lese gjennom tråden/ignorerer den

3. Fjellforum er et av de klart bedre og seriøse forumene innen sjangeren. Selv om mange kanskje ikke har "guideerfaring" og er ukjente med noe utstyr, er det svært mange med store mengder kunnskap og erfaring. Det "rette" svaret kommer som regel frem og lurt å ha grunnlag for det en sier, man blir fort avslørt.

Likevel velkommen til forumet!

OT: Kan anbefale Norrøna Forelhogna paclite. Har bare prøvd bukse så langt, men er veldig fornøyd. Holder hvertfall pjuskregn ute (har ennå tilgode å møte noe verre :S)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har testet ut det meste, men etter at jeg fikk muligheten å prøve Klatremusens Enride i økologisk bomull er jeg bare bergtatt på kvalitet, komfort,og praktiske detaljer!!! Mange av dressene er så dårlige gjennomtenkt og har så elendige sømmer at den er kun beregnet for det flotte solskinnsfolket fra vestkanten som tar seg en extremtur i "SLOTTSPARKEN" i solskinnet. Ingen ting kan sammenlignes med Klatremusen sine produkter , en kombinasjon av lowa sko og klatremusen sine plagg er du rustet for tøffe forhold. Ta kontakt om dere ønsker fakta om klær for utebruk.

Ærlig talt, man kan ikke anbefale Enride for høyfjellsjakt?

Brukte enride senest i går, og det var i lavlandet der været skifter mindre uforutsigbart enn i høyfjellet. Likevel ble vi overrasket av en regnskur. Resultat var at jeg ble gjennombløt i nakke og på skuldrene. Ikke det stedet man vil bli våt hvis man er langt fra folk og skal være ute lenge. Einride passer til turer på godværsdagene, men jeg bruker ikke den jakka til jakt i høyfjellet!

Men hvorfor kjøpe dress? Hvis du velger jakke og bukse hver for seg, så får du et langt større utvalg. Dovre-buksa til Norrøna er svært bra, og servicen er upåklagelig, selv om jeg ser at andre har hatt problemer.

Jakka i Dovre-serien ville jeg styrt unna, kanskje en Dermizax-jakke fra Bergans?

Jeg har brukt en slik combo til jakt i mange år, og riktig vedlikeholdt er de uslitelige, "vanntette" og tilnærmet lydløse. Eneste minuset er skalljakka, som er svinkald på seinhøsten, men da baller man på seg ull eller fleece under.

Dovre er fin å kombinere med andre, min favoritt er Dovre bukse og Arcteryx Theata AR i fargen oregano. De matcher fint.

Endring: Hadde jeg kjøpt finnskogen igjen etter det jeg vet og reklamasjons dilemmaet med Norrøna, ikke i svarteste grønneste noen gang....... Kommer aldri mer til å ta i et Norrøna produkt - uansvarlig merking og tar ikke ansvar ovenfor meget misfornøyd kunde.

Bruker man microfiber og fleece i nærheten av bål, så har man seg selv å takke. Dette er ikke noe å reklamere over.

Så til mine erfaringer:

Finnskogen er bra egnet til snikjakt og når det er kaldt. Ikke ideell ved bål, kraftig regn eller når det er varmt.

Dovre er veldig bra allround.

Recon er tung, og meget kraftig.

Theta AR veldig bra, men buksa er ikke i jakt-farge. Høyt liv kan dessuten bli litt varmt.

Jeg er best fornøyd med å bruke Theta AR jakke og Dovre bukse, det gir det beste fra to verdener. Godt mulig det er vanskelig å få tak i Theta i oregano nå. Skal man velge en dress, så er Dovre en MEGET bra dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1. Ganske latterlig å prøve å reklamere på et svihull i jakke/bukse. SÅnne personer som gjør at man i USA, i dag må bruke flere timer på å rive av alle sikkerhetsadvarslene, før man i det hele tatt får se produktet.

"Denne jakken flyter ikke" "Denne jakken tåler ikke kuler" "Denne jakken kan ikke brukes som fallskjerm"... osv Er lov til å bruke fornuften, uten at det må stå skrevet foran deg med store røde bokstaver. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.