Gå til innhold
  • Bli medlem

Lemen lort og sykdommer


furuoglyng

Anbefalte innlegg

Hallo..jeg lurer på om man kan bli smittet med lumske sykdommer via lemenlort på vidda?

Da jeg dro opp den nydelige ørreten fra et flott fjellvann og skulle filetere den på en liten forhøydning ved vannet, da så jeg begge filet stykkene komplett kryddret med lemendritt når jeg var ferdig.

Det er nemlig lemenår i år og overalt på hele vidda er det fullt av små brune lort fra disse smågnagere...æsjfy

Jeg skylte av skiten og stekte filet sykkene i sølvfolje på bål...kan jeg bli smittet av noe, slik som harepest ol.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som skrevet over, om du har tenkt å spise fisken rå, som gollum, så ja...

Men så lenge den varmebahandles, ekoli og de fleste bakterier dør ved 70-90grader? så om man steker/koker så kjøttet blir gjennomvarmt, over 100grader så er alt farlig dødt..

Jeg vet ikke om lemmen setter smak på kjøttet?

Hundene mine spiser lemmen så det knaser etter.. :lol:

(men hunder er langt fra like motakellige for disse busselaskene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg på vida neste veke. Er det så masse lemen som folk vil ha det til eller er det overdreve.

Pleier dere og koke vatne dere driker eller går det bra uten.

Jeg kokte fra alt annet enn elv og store vann. Bekker str. XS-> L ble mao. kokt... godt med litt varm drikke også av og til i sur nedbør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg på vida neste veke. Er det så masse lemen som folk vil ha det til eller er det overdreve.

Pleier dere og koke vatne dere driker eller går det bra uten.

Her over Trysil og Femundsmarka ER det mye lemen. Kjære vene, jeg har aldri sett så mye lemen noen gang. Ungene satt fasinert i strandkanten og lekte og så på lemen som krysset hele tiden. De ropte hvert 10. minutt at de så lemen( og han på 8 ser forskjell på lemen og mus). Til og med kattene våre kommer på trappa med skoglemen, noe de ALDRI har gjort før.

Det med vann er jeg usikker på hva vi skal gjøre med.. Vi har hitil unngått problematikken ved at vi dro med oss campingvogna( Lille Bolla på 3 meter fra 1973, totalt renovert), og hadde med nok vann og hentet vann på en bensinstasjon når vi byttet kjøleelementer( vi har en datter som får sondemat, så vi er avhengig av kjøleskapstemperatur for at maten hennes ikke skal bli ødelagt).

Neste uke drar vi til femundsmarka og ender vel med å ta med vann i bilen og basecampe.

Hjelper slike vannrensetabletter mot harepest tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Hvor får man tak i slike tabletter? Vi har nemlig aldri noensinne brukt det, henter stort sett vann i elver ellers og har aldri blitt sjuke.. Men tidene har kanskje uansett forandret seg fra jeg var yngre.. I år har vi ikke tatt vann rett fra naturen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.