Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett telt til to eller tre personer


Bjarne H.S.

Anbefalte innlegg

Kikk litt på Helsport Fjellheimen-teltene. Jeg er fornøyd med mitt Fjellheimen Camp 3-telt som veier ca. 3,1kg. Camp 2 er vel litt lettere. Stort fortelt og god innvending høyde.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 person telt: Vinner av denne testen:

http://www.friluftsliv.no/files/image/pdf/000019.pdf

3 person telt: http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/rondane-light-3-2011-1072615 eller

http://www.gsport.no/produkt/721565(BC_7)/norheim-fjelltelt-ty-3-extreme-/ eller

http://www.gsport.no/produkt/712697(BC_7)/norheim-fjelltelt-ty-3/

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Agnes copper spur ul 3. Selvstående kuppeltelt på rett over 2 kilo. Spørs hva du mener med vind da. Jeg har 2 manns versjon og det tåler da en del. Men det er ikke noe stormtelt vinterstid.

Må bestilles fra usa. Mitt er på hytta på Lunner nå så vil du se hvordan det ser ut er det bare å stikke innom. Jeg reiser videre til Femund torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan tipse meg om telt som er kjempelett. Det skal være til to eller tre personer, og må kunne tåle vind. Teltet skal ha et eller to fortelt.

Til disse kriteriene vil jeg si Helsport Rondane 3. (2,6kg?)

Går ned på antall personer så vil jeg si Helsport Ringstind 2. (1,75kg)

Går du ytterligere ned på personer og vind så kan jeg nevne Ringstind 1-2 Superlight, men dette har jeg ikke testet selv, enda. Det er på vei i posten :) (0,95kg)

Hilleberg har jo Nallo serien, da. Nallo 2, Nallo 2 GT og Nallo 3 + 3 GT vil nok fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte oss et Tarptent Scarp 2 (http://www.tarptent.com/scarp2.html). Vi regner med at det er mer enn nok for meg og kona, og også har plass til jenta vår til hun begynner å bli litt større. Den er to (ikke alt for romslige) fortelt og har masse muligheter for å settes opp forskjellig. Innertelte har veldig god takhøyde og vi kjøpte både nett og solid innertelt, samt krysstenger for å kunne sette det opp rimelig bombesikkert. :)

PS: Bildene på Tarptent websiten er av 2008 modell eller eldre. Fra 2010 modellen går ytterduken akkurat ned til bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stemme går til Nallo 2gt, nok plass til å lage litt mat utenfor innerteltet sammen med sekkene er grunnen til at jeg valgte GT. Men, jeg er 180 høy, og bruker jeg 9DLX matta mi så blir det litt for lavt under taket til å være komfortabelt... Eneste jeg har å sette fingeren på.

Ellers tror jeg bergans light er et bra kjøp, hadde bergans ekstrem 3 og hadde lite annet å sette fingeren på enn vekta og litt lite lufting - kvaliteten er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Brukte Helsport Fjellheimen 2 Camp i 10 dager nettopp i de svenske lapplandsfjellene og norske grenseområdene nettopp. Litt ymse vær, enkelte netter med kraftig regn og kraftig vind. Veldig fornøyd med teltet! Stabilt og veldig bra fortelt.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hei, og takk for alle svar! Er mye å velge mellom gitt, men jeg lurer på hvordan Msr teltet tåler vinden. Det må tåle å brukes på fjellet, i relativt sterk vind! =)

Kjernefaktorer i ligningen er lav vekt, god holdbarhet/høy styrke og lav pris. Problemet er at du må velge to av tre.

Hilleberg Nallo gir deg lav vekt og god holdbarhet, men billig er det ikke.

Når det gjelder telt har jeg valgt bort superlett.... får bare se på det som ekstra trening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for alle svar! Er mye å velge mellom gitt, men jeg lurer på hvordan Msr teltet tåler vinden. Det må tåle å brukes på fjellet, i relativt sterk vind! =)

Hei!

Usikker på hvilken MSR du har i tankene, men jeg sov i hvert fall i et Asgard-telt fra MSR et par dager siden. Ble imponert over hvor god plass det var inni med de bratte sideveggene. Nå var det rolige forhold denne gangen, men eiern mente det var superbra i kjempesterk vind. Duken er stram og fin, det står av seg selv, er enkelt å sette opp og veier ikke all verden. Ingen storm-matter men det syns jeg er greit på et kuppeltelt.

Det eneste jeg ikke liker med det er at ytterduken skal på etter at innerteltet er satt opp. Jeg liker det best omvendt... Liker at det er to innganger, så slipper man å forholde seg til den andres bagasje :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Nettopp hatt med msr carbon reflex 3 på hardangervidda (sydvest) i 9 netter.

Syns det egentlig klarte seg meget bra. Hadde MYE regn, og noen langvarige perioder i opp til 12-14 timer non-stop. Ikke noe problem. ikke antydning til problemer. men, det skal sies at det ikke kom noen skikkelige skurer kombinert med vind.

Vindmessig syns jeg også det klarte seg bra. Det fikk testet seg ganske bra en natt hvor vinden dreide litt, og plustelig kom rett inn fra siden, men på tross av at det tøyde seg litt, så ble det lite blafring, og fortsatt ikke noe problem med gjennomtregning av vann selv om ytterteltet da ble presset mot innerteltet (som jo er i prinsippet bare netting (mesh)).

Fortsatt så var det dog ingen skikkelige vind-utfordinger, men som sagt, i middels bra vind på 1200-1400 meter kombinert med middels mengder med langvarig regn, så klarte det seg meget bra.

Og, den store fordelen kanskje, med denne type telt, kontra de "nordiske" tunnel-teltene, er at det er mye mer behagelig plass når man blir værfast i teltet i alt for mange timer, samt at det er helt supert å ha i prinsippet 4 åpninger. Man kan uansett vær og vind ha en åpning som vender bort i fra været.

Men, ...., for igjen å skape total forvirring :), så tror jeg kanskje jeg ville valgt de mer tradisjonelle tunnel-teltene fra helsport/Hilleberg som står omtalt her, om man skal ferdes mye over tregrensa. Carbon reflex 3 er et meget fra telt slik jeg ser det, men blir kanskje litt for "lett og luftig" oppe i høyden over tregrensa.

Ja, og så hører det med til historien at jeg da alle netter hadde fullt opp med barduner og plugger. (det følger bare med 2 barduner, plugger, ut over de 4-6 obligatoriske kant-pluggene, men dette tror jeg definitivt er ment for under tregrensa)(jeg har kjøpt ekstra bardun-sett fra helsport)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man to til tre stykker vil jeg uten tvil anbefale Helsport Svalbard 3 high eller Spitsbergen. Blir ikke mer enn ca.1.3 pr hode(Om man er 3) og på Spitsbergen litt mer. To telt som VIRKELIG tåler hva enn fjellet kan finne på å servere deg av vær til alle årstider. God plass, og god takhøyde som er en fordel når man ligger værfast, greit å kunne sitte oppreist synes i hvertfall jeg når det blir teltliv over litt tid. Skal sies at Det kun er Spitstbergen eller Svea som det nå heter som har to fortelt. Men siden Svalbard er såpass romselig både i innertelt og yttertelt så har jeg aldri opplevd det som noe problem at det bare er en inngang selv med 2 personer. Hilleberg Tarra er også et godt alternativ men kan ikke pårope meg førstehånds erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larbrevi: Kan ikke si meg enig i at telt av typen MSR Carbon Reflex og lignende er bedre hvis man blir liggende værfast en periode. Har et par telt av den "amerikanske" typen, og felles for disse er at det er veldig dårlig plass i forteltet. Faktisk akkurat sånn at ryggsekken får plass uten å bli våt. Etter det jeg har sett, gjelder dette også Carbon Reflex og Hubba for den sagt skyld. Ikke for det, synes det er greie telt, lett å sette opp, og god i vind. Men må nok si at jeg synes Hilleberg Nallo 2 GT alt i alt er mer praktisk. Hovedsaklig fordi en her har et fortelt på størrelse med en katedral, i forhold til de amerikanske. God plass ryggsekker, og matlaging. Dessuten oser det kvalitet av alle detaljer ved Hillebergteltene (har 2). MSR-teltene (har hatt 1) har også bra kvalitet, men de er kraftig overpriset her i landet, i likhet med alt annet fra MSR. 7000,- veil. for Carbon Reflex 2, er ganske drøyt. Har funnet det i USA til 350 dollar, og da snakker vi om 2500 - 2700 kr inkl MVA og frakt til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jens B

Ikke uenig at forteltene kunne vært større på msr CR3, men så blir det jo litt for og mot igjen da;

Er det behagelig å ha stor inneplass eller "uteplass" (fortelt) når man blir stuck i teltet i lang tid :D ?

Og, så for min del, som egentlig alltid har en 40kg schæfer med på tur er det herlig med store åpninger på begge sider.

Men mye av dette blir jo smak og behag, og mye av problemstillingen/utfordringen er jo at markedet oversvømmes av bra telt, men det er jo de færreste man faktisk får testet før man kjøper de.

Og til slutt er jeg enig at msr teltene er veldig høyt priset i norge. Fikk med CR3 fra statene, rett på døra, for 4000NOK inkl frakt og mva

Og .., så til slutt (kanskje :wink:). merker jeg det du skriver ang hilleberg. Skal ikke se bort i fra at jeg havner på et slikt en gang. Har fått veldig positivt inntrykk av de jeg også (uten at jeg noengang har fått testet noen av de)

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Ja det er klart vi snakker smak og behag her :D Carbon Reflex 2 er jo ca kiloen lettere enn Nallo 2 GT. For mange betyr jo vekt ganske mye, inkludert meg selv. Dessuten er det som regel bedre lufting og derav mindre kondensproblemer i telt av CR-typen, ettersom ytterduken ikke går helt ned til bakken, og at innerteltet ofte består mest av nettingstoff (mesh). Ulempen med det er at det fort kan bli jævlig kjølig hvis det blåser. Det er noe med alt her i verden :wink:

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA sine Copper serie ligner på CR2-3 men har noe mer duk i innertelt nederst. Det gjør at det er god lufting men man er ikke så eksponert som de telt med bare netting. Kan og settes opp med yttertelt først hvis man vil(krever egen bunnduk). Vekt på 3 pers versjon er 2,15 kilo. Kontra en del andre slike telt har det og en lufteluke litt opp på teltet.

Har ikke så mange barduner riktignok men telt er selvstående. Har selv 2 manns versjon. Ikke vært på fjellet med det enda. bare testet i vind i marka, dog var ike det storm akkurat.

Siden det er selvstående er det bra trim i duken. Ingen blafring i duken.

Yttertelt blir jo mindre enn f.eks på slike telt som Svalbard 3. På maks stikker det ut 88cm fra innertelt på hver side. Jeg får fint min 90+30 sekk i et av ytterteltene sammen med støvler og kløven til bikkja.

Link til 3 manns er her http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/CopperSpurUL3

Må bestilles fra USA. Campsaver har fri frakt til Norge ved kjøp over 400USD. Er ofte 20% å få der. Så telt pluss ekstra buinnduk kommer da på litt over 400USD og man får gratis frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.