Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjønnholstinden denne uken


Fjelliv

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke vært der i det siste, men ser ingen grunn til at det skulle være noe problem. Muligens noe høy vannføring i Leirungsåe så du må belage deg på å krysse bekken ved brua langt nord nær deltaet ved Øvre Leirungen.

Når jeg gikk der for noen år siden hadde jeg utgangspunkt fra Vargbakken, ned i dalen og over brua, så opp lia mot Bukkehåmårtjønne, gikk øst og nord for vannet, over Bukkehåmåren 1910, dreide sørvestover over høyde 1899 Kvassryggen og 2071, derfra lett klyving opp til Høgdebrotet 2226, så sørvestover til Steinflytind 2318, derfra til Tjønnholstinden 2331, derfra sørvest før du dreier østover rundt Søre Tjønnholet til Tjønnholsoksla 2145, herfra sørøst og ned i dalen til jeg traff på stien som går nede i dalen. Fulgte denne nordover langs bekken til brua og så stien opp til Vargbakken igjen. Mener å huske at jeg brukte ca 10-11 timer.

Runden gir deg 5 topper over 2k enten du er en samler av slike eller ikke, og ikke minst en fantastisk utsikt inn i Jotunheimen.

Husker jeg ikke helt feil så er det jettegryte på toppen av Tjønnholstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Var der oppe i fjor på samme tida. Lite problemer. Som nevnt før er vannføringa en utfordring. Jeg foreslår å ikke dra seg så langt ned om man ikke må. Selv gikk vi inn mot Raudhammern fra veien og fulgte elva oppover på motsatt side. Krysset elva et stykke overfor "tyskerplassen" uten nevneverdige problemer. Vassing med vann til ca knehøyde. (bikkja, en Alaska Malmut hadde ingen problemer med kryssingen). Elva lager her en sving og har delt seg i to/tre løp. Rett ovenfor dette punktet er ruta rett til toppen - Tjønnholsstind.

Som sagt er det vannføringa i elva som styrer kryssingsmuligheten, men jeg foretrekker litt vann i støvla kontra de (mange) ekstra høydemetrene og vierkrattene i starten fra Vargbakken.

God Tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

jeg har ikke vært på Tjønnholstind, men ønsker å gå runden du beskriver nå til helgen. Det er beskrevet at jeg må gå vest for Tjønnholstind mellom Steiflytind(fortoppen) og selve Toppen. Er det nødvendig med stegjern/øks på isen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.