Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv + øks vs. samekniv


Apollon85

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å planlegge NPL tur og har da naturligvis tatt meg litt tid for å se på hva av utstyr jeg kan bytte ut mot bedre og/eller lettere utstyr.

Jeg har alltid hatt med meg kniv og øks på tur, men dette blir det litt vekt av, særlig hvis man skal ha litt kvalitet.

Lurte derfor på om dette kunne byttes ut med samekniv og om den vil gjøre samme nytten??

Jeg er ikke ute etter tips til lette kniver og økser, men bare erfaringer omkring bruk av samekniv.... gjør den nytten, eller kommer den til kort på enkelte områder??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Etter min mening er samekniv alvorlig oppskrytt. Skal du hugge med den må du opp i 8-9".

Den er brukbar til mye men ikke god til noe.

Øks, brukbar men dårlig.

Turkniv, alt for stor.

Sløying av fisk, ubrukelig.

På tur er den brukbar som brødkniv men ikke god der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg en tilhenger av også store samekniver, rikitgnok er øksa bedre å hogge med og en liten kniv er smidigere å håndtere(Naturligvis, siden disse er mer spesialisert på oppgaven.) Spør du meg er samekniven et typisk eksempel på verktøy fra nomadekultur hvor allsidighet verdsettes høyt da du vil kunne klare deg med så få gjenstander som mulig. I Finnmark synes jeg den er ypperlig i bruk, kanskje i kombinasjon med en sag ettersom det er mye småvokst bjørkeskog. Skal jeg fyre masse i tung furuskog er det klart at jeg heller tar med meg øks og skal jeg konstant være over alt som minner om tregrense klarer jeg meg med bare en mindre kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg en tilhenger av også store samekniver, rikitgnok er øksa bedre å hogge med og en liten kniv er smidigere å håndtere(Naturligvis, siden disse er mer spesialisert på oppgaven.) Spør du meg er samekniven et typisk eksempel på verktøy fra nomadekultur hvor allsidighet verdsettes høyt da du vil kunne klare deg med så få gjenstander som mulig. I Finnmark synes jeg den er ypperlig i bruk, kanskje i kombinasjon med en sag ettersom det er mye småvokst bjørkeskog. Skal jeg fyre masse i tung furuskog er det klart at jeg heller tar med meg øks og skal jeg konstant være over alt som minner om tregrense klarer jeg meg med bare en mindre kniv.

Takker for bra svar... tror jeg går for samekniven jeg! BLir savnet for stort etter øks så har man jo alltids Posten! Skal uansett prøves ut en del før turen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil lette på vekten så hvorfor ikke gå uten kniv eller øks?

Jeg har samekniv og øks, men sjeldent jeg tar det med....noen ganger tar jeg med en håndsag hvis jeg vet jeg skal fyre bål. Syntes håndsag er et mye lettere og ikke minst sikrere alternativ til øks og kniv.

Iforhold til øks så syntes jeg samekniven er lettere å kløyve ved med, men bedre å bruke øksen på å hugge ned treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha med en samekniv på tur, men jeg bruker den sjelden. Med tanke på eventuell vedsanking kan jeg like gjerne ta med ei lita sammenleggbar tursag man får kjøpt blant annet hos Felleskjøpet. Grunnen til at jeg har med samekniv på lasset er at dersom jeg legger den igjen hjemme, DA får jeg bruk for den. Meg i et nøtteskall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.