Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til både sommer og vintersett med sokker og undertøy??


Helgeam

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Iris sport merino ullundertøy kombinert med ett uttal av ullsokker av typen ullvang og Trysil. Opplever svetting på beina på vinterern og dårlig transoprt av dette hvilket fører til kalde bein og en en etter hvert kald kropp :)

Om sommeren er det bedre, men enda ikke helt i mål.

Finnes det gode lagløsninger for både sokker og undertøy på vinterstid? Jeg bruker to sett undertøy om vinteren når temperaturen blir laverere enn 20 minusgrader.

Hvilke løsninger bruker DU som holder deg varm? Sliter spesielt under jakta med mye stillesitting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker ikke Ullvangsokkene. Synes andre produsenter som Smartwool m.fl. fungerer bedre. Liker de tynneste sokkene best (Hiking Liner). Kun når det er veldig kaldt eller jeg kommer fram til camp tar jeg på varmere sokker.

Synes Aclima og Brynje ullnetting er det mest fleksible undertøyet. Med ullnetting kan du gå hardt og allikavel være i stillstand etterpå. Svettetransporten er bedre en finere ulltøy som Smartwool og Icebreaker. Er det ekstra kaldt kan disse benyttes oppå ullnettingen. Jeg benytter oftere fleece eller dun som ekstra varmeplagg enn to ullplagg.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=151&prodid=604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke driste meg utpå å skulle si noe sikkert når gradestokken viser under 20 kalde, det er skjelden den gjør det her på Sunnmøre. Men jeg har funnet ut at Aclima ullnetting kombinert med enten Devold Multisport (tynn) eller Expedition (tjukk) gjør susen hele året. Jeg brukte sågar den multisport-kombinasjonen når jeg sto ute og spikret tak i 15 varmegrader :wink: Jeg fryser ikke lett, men svetter mye og fort. Jeg merker at ullnettingen gjør at ull-genseren uttapå ikke føles like våt og klam, og tørker fortere. I tillegg varmer ullnettingen ekstra når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når det er riktig vinter bruker jeg aller helst Aclima ullnetting under et sett Aclima Warmwool evt Devold Expedition og det fungerer supert! Har prøvd to lag med hel ulltrøye og stillongs også men det blir for varmt. Det jeg liker med min løsning er at jeg får litt mere isolasjon på de kalde dagene så det ikke er så vondt å ta av ullgenser/dunjakke når jeg skal gå samtidig som nettingen gjør at det ikke blir kokvarmt når jeg beveger meg. Den gjør også at jeg faktisk føler meg mindre klam enn om jeg bare går med det vanlige ullsettet. (Jeg føler ikke behov for å skifte undertøy i leir.) Når vår glir mot vinter og/eller det er store skiftninger har jeg også muligheten til å regulere etter behov. (Har vurdert å prøve løsningen med en lettere ytterdel også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Liker ikke Ullvangsokkene. Synes andre produsenter som Smartwool m.fl. fungerer bedre. Liker de tynneste sokkene best (Hiking Liner). Kun når det er veldig kaldt eller jeg kommer fram til camp tar jeg på varmere sokker.

Synes Aclima og Brynje ullnetting er det mest fleksible undertøyet. Med ullnetting kan du gå hardt og allikavel være i stillstand etterpå. Svettetransporten er bedre en finere ulltøy som Smartwool og Icebreaker. Er det ekstra kaldt kan disse benyttes oppå ullnettingen. Jeg benytter oftere fleece eller dun som ekstra varmeplagg enn to ullplagg.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=151&prodid=604

Stiller meg helt bak dette. Smartwool medium crew sokker bruker jeg sommer som vinter som eneste sokkepar i fjellsko, tursko og skisko. +30 til minus 25 er ikke noe problem. De blir ikke klamme eller kalde, og tørker fort. Ulvang har jeg ikke brukt på 4-5 år, de blir for klamme, kalde og slites for fort.

Aclima Woolnet er superbra til høy aktivitet, en vanlig merinotrøye eller fleece passer fint utenpå, evt kun jakke dersom det er varmt. Ullnetting lukter ikke vondt, tørker fort, og varmer godt selv om det er fuktig. Kommer definitivt til å kjøpe mer av det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.