Gå til innhold
  • Bli medlem

Linser i kulde


bonzai

Anbefalte innlegg

Er det greit å bruke linser i sterk kulde (-20 og nedover)?

Dama bruker vanligvis briller, men disse dugger og fryser jo over fortere enn man klarer å si automatiseringsmekaniker når det er skikkelig kalt ute. Kan løsningen være linser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt noen problemer med mine linser i kulde (ned til ca -25). Riktignok tar jeg dem ikke av i det hele tatt på vinterteltturer selv om optikeren nok ikke er så begeistret for akkurat det. I sterk vind og ved skikjøring er det lurt å bruke goggles slik at linsene ikke fryser og faller ut. Men under slike forhold og aktiviteter er goggles et must uansett om man bruker linser eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt linser ned til -35 grader, og ikke opplevd noen problemer. Bruker 14 dagers linser, så jeg skifter vanligvis ikke linsene. Har tidligerre gått med endagslinser på turer i -20 grader. Har da fyrt godt i teltet før jeg skifter linsene. Håndhygienen synes jeg er vanskeligst, ikke kulden. Desinfiseringsmidler og øyne går ikke godt sammen. Hendene blir også ofte ganske skittene på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker måndeslinser, altså 30dager mellom hvert bytte, sover med de osv...

Glemmer at jeg bruker linser, og glemmer også å bytte etter 30dager av samme grund. :wink:

Ingen problemer i noe som helst vær, briller for sofistikerte innefolk, linser for de med en fysisk jobb (og friluftsliv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker svært gjerne linser på tur, men trives ikke med typen som er på døgnet rundt. Problemet er å holde alt flytende i kulden. Greie løsninger har vært å ha linseetuiet og en liten flaske (1-2 dl) med linsevæsken i soveposen om natten for å holde dem tint. Linsevesken har ofte frosset i løpet av dagen, men den tiner i løpet av kvelden i teltet. Dersom det trengs kan flasken alltids settes oppi en kjele med varmt vann.

Den senere tid har jeg brukt dagslinser og da hatt neste sett i soveposen om natten. Jeg har likevel som regel med en liten flaske med linsevæske for å ha til å skylle linsene eller fingrene med hvis jeg er rusket.

Jeg oppbevarer alt i en liten vanntett Ortlieb-pose, samme størrelse som ofte brukes til mobiltelefon eller GPS, for å unngå evt lekkasjer og våt sovepose.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke merket noe problemer.

jeg burker dagslinser så litt mas med vask av hender og vinteren.

Skal skaffe et par sett med 14 dagers linser som jeg bruker til slike turer hvor det er best å ha de på hele tiden.

Har oppbevart ekstra linser i lommer nær kroppen, i lomme i soverposen opm natta. OGså brukt en liten termobag(slik til sykkelstyre). fylte en liten aluflaske med varmt vann(en slik det har vært omega3 kapsler på) og lagt oppi. Har jeg hatt ting som ikke skulle fryse i den bagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker og månedslinser, dvs har de inne i en måned(som en annen skrev så merker man ikke att man har de inne så man glemmer å skifte de.)

ikke noe problem med verken kulde eller verme men det som jeg opplever er att vinden tørker ut de. ikke på dagen men morgonen etter er de tørre.

det samme sker når jeg kører bil med vifta igang eller løper eller sykler. så beskytt øyene for vinden.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.