Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lenge bruker dere klatretauet?


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Jeg har et klatretau som er ca fire år gammelt. Har brukt det lite, så det ser nesten ikke brukt ut, har lagret det på et tørt, mørkt sted hvor temperaturen ligger stabilt på romtemperatur..

Husker at jeg lerte på klatrekurset at man burde bytte det ut etter tre år selv om det er lite brukt forde tauet størkner..

(skal bare klatre på toptau)

Det var infoen om tauet og hvordan det skal brukes.. spørsmålet er: er det trygt å bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har et klatretau som er ca fire år gammelt. Har brukt det lite, så det ser nesten ikke brukt ut, har lagret det på et tørt, mørkt sted hvor temperaturen ligger stabilt på romtemperatur..

Husker at jeg lerte på klatrekurset at man burde bytte det ut etter tre år selv om det er lite brukt forde tauet størkner..

(skal bare klatre på toptau)

Det var infoen om tauet og hvordan det skal brukes.. spørsmålet er: er det trygt å bruke det?

Da har du lært feil på klatrekurs :? Et uskadet tau som har vært lagret slik du beskriver kan fint brukes i 10år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pit Schubert, som var sikkerhetsansvarlig i DAV, laget for noen ¨år siden en rapport om levetid på klatretau. Den lå lenge på nettet, på sidene til UIAA, men den gamle linken er fjernet og jeg finner ingen ny. Men hovedpoengene var så enkle at jeg klarer å gjengi dem her.

Pit mente at det er steinsprang og fall over skarpe kanter som vanligvis ødelegger et klatretau. Så hvis tauet ditt har kutt etter slike skader, bør du kjøpe nytt.

Langvarig bruk med mange førstemannsfall og mye rappellering sliter også på tauet, men det er sjeldent at moderne klatretau ryker etter for mye bruk. Tauet blir selvsagt stivere og mindre dynamisk etter mye bruk, og vil selvsagt også svekkes, men ikke så mye som produsentene hevder. Du trenger ikke kjøpe nytt tau hver tredje måned.

Et moderne klatretau er godkjent for belastning på 2200 kg, og ved tester ryker de ofte ikke før ved nærmere 3000 kg. Hvordan kan et tau miste så mye styrke at det plutselig skal ryke ved kroppsvekt på 80 kg etter at du har brukt det noen år ? Da jeg jobbet på skipsverft ble alle løftestropper til kranene testet hvert år. Gamle løftestropper som var 20 år og møkkete kunne fortsatt klare testen og bli godkjent. Også fallskjermer blir testet og godkjent hvert år, og det er ikke uvanlig å se folk hoppe i skjermer som er 20 år gamle. Aldring svekker ikke materialet i betydelig grad. Kanskje det burde innføres årlig test på klatretau også, at de lokale klubbene eller butikkene hadde et apparat der man fikk testet styrken på tauet sitt ?

Man bør selvsagt se situasjonen an. Hvis jeg skal lede en vanskelig rute hvor det er sannsynlig med mange førstemannsfall, så vil jeg selvsagt bruke det nyeste tauet mitt, fordi det har best flexibilitet. Men hvis jeg bare skal clogge på topptau, så har jeg ingen betenkeligheter med ¨å bruke et 10 år gammelt tau. Hjernen min klarer ikke å fatte at et 11 mm Mammut Super Dry plutselig skal ryke tvert av når den belastes med min kroppsvekt som er 100 kg, på tross av at dette tauet er mer enn 10 år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er poinet med klatretau er jo ikkje hvor mye kilo dei klare å holde etter x-antal år (klatre-tau blir slet ikkje testet og målt over statisk belasting). Det som er vigtigt, er at tauet mister sin dynamik!!!

Om tauet kan klare 10 ton betyder lite dersom fangrykket ved 100kg blir på 20kN (kroppen klare vel ca. 11-12kN). Når ein ikkje skal bruke "gamle tau" er det pga. manglende Dynamik, og deraf øget fangryk på sikringer og kroppen!!!

Men 3 år er lite, både etter gamle og nye normer. "Før" sagde man vel 5 år på tau o.l. (er hvad eg blev fortalt for 10 år siden), i dag er flere produsenter ute og snakke om opp til 10års brugstid ven minimal frekvens, og 15års levetid totalt.

Eg ville nok se hva produsenten siger om tauet og dets levetid, men vil da mene der er et par ture enda i det tau... Ellers får du bruge det til toptauing og mekking av ruter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin måte å teste dynamikken på tau er å legge en bukt som du presser sammen med tommel og pekefinger. klarer du uten problem å presse bukta helt sammen er tauet dødt og lite dynamisk, er det motstand som hindrer deg i å presse sammen bukta har du et tau med spenst/dynamikk.

Et tau som har fått mye juling og førstemannsfall vil miste dynamikken gradvis. Men det kan også være greit å sjekke på tau som har vært lagra lenge, men jeg tviler sterkt på at tauet ditt har mista egenskapene sine da det kun er snakk om 4 år og uten uten soleksponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin måte å teste dynamikken på tau er å legge en bukt som du presser sammen med tommel og pekefinger. klarer du uten problem å presse bukta helt sammen er tauet dødt og lite dynamisk, er det motstand som hindrer deg i å presse sammen bukta har du et tau med spenst/dynamikk.

Et tau som har fått mye juling og førstemannsfall vil miste dynamikken gradvis. Men det kan også være greit å sjekke på tau som har vært lagra lenge, men jeg tviler sterkt på at tauet ditt har mista egenskapene sine da det kun er snakk om 4 år og uten uten soleksponering.

Dette stemmer ikke, har du gamle tau uten dynamikk er de ofte stive. Og dermed også vanskelige å presse sammen. Det betyr på ingen måte at de har masse dynamikk i seg. Om tauet kan presses sammen avhengiger i stor grad av strømpen på tauet.

Skal du sjekke om det er god dynamikk er det bare å rigge topptau eller rapell og "gynge" litt. Da merker du om det strekker seg eller ikke.

Kjøper man gode (dyre) tau kan de være bra i mange år, men kjøper du dårlige (billige) tau, så blir de stive bare av å lagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg enig i det med gamle tau.

Metoden med å presse sammen bukt er best egnet på tau som brukes mye og har fått juling/strekk. Kjører en del klatrekurs der vi bruker dette som eksempel på tau med god dynamikk og brukte tau som har mista dynamikken.

Om tauet er så gammelt at det har blitt stivt klarer du ikke å presse det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg enig i det med gamle tau.

Metoden med å presse sammen bukt er best egnet på tau som brukes mye og har fått juling/strekk. Kjører en del klatrekurs der vi bruker dette som eksempel på tau med god dynamikk og brukte tau som har mista dynamikken.

Om tauet er så gammelt at det har blitt stivt klarer du ikke å presse det sammen.

Hvis du er enig i at det ikke gjelder alle tau, så synes jeg du skal slutte å bruke det som eksempel på kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg svarte som jeg gjorde på denne tråden, der det altså gjelder et tau som er lagra over tid.

Metoden jeg nevner ble vist frem under instruktørkurset holdt av NKF, for å enkelt sjekke om et tau som er brukt mye begynner å miste dynamikken. Om du har problemer med metoden forseslår jeg at du kontakter NKF.

Det mest idiotsikre er å henge opp tauet og gynge for å sjekke ut det ut, noe som bør gjøres om tauet er lagra lenge. Klemtesten er en metode for å kjapt sjekke et tau som er i regulær bruk og ment som et suplement til de andre forslaga som tidligere nevnt i tråden. Og ja, det var et dårlig eksempel i denne tråden og jeg tar selvkritikk for det.

Jeg kommer forøvrig til å fortsette å bruke klemtesten av tau blant andre eksempler for å påvise dynamikken til klatretau da det er en funksjonell metode.

Testen kan ikke utføres på steingamle tau, eller statiske tau som vil være alt for stive i utgangspunktet.

Håper dette var oppklarende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også klemtesten med jevne mellomrom fordi da får man også sjekket om det er lokale skader på tauet etter steinsprang eller kutt over skarpe kanter. Metoden er fin, for når du klemmer tauet i en bue ser du fort om kjernen har fått en knekk som ikke synes utenpå strømpa. Jeg bruker særlig denne metoden på mine statiske grottetau, fordi det er mørkt inni grottene og vanskelig å se alle kantene tauet kan skade seg på. Har man klatret ute i en fjellvegg, så har man et bedre overblikk over tauets status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også klemtesten med jevne mellomrom fordi da får man også sjekket om det er lokale skader på tauet etter steinsprang eller kutt over skarpe kanter. Metoden er fin, for når du klemmer tauet i en bue ser du fort om kjernen har fått en knekk som ikke synes utenpå strømpa. Jeg bruker særlig denne metoden på mine statiske grottetau, fordi det er mørkt inni grottene og vanskelig å se alle kantene tauet kan skade seg på. Har man klatret ute i en fjellvegg, så har man et bedre overblikk over tauets status.

Enig i at den er fin for å finne skader i kjernen. Men spørsmålet er jo hvordan man sjekker at det er dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur Du eller instruktøren din på kurs har misforstået noget...

Klemtesten er jo bra til det den er ment til - å teste for skader i tauets kerne. Klemtesten siger INTET om dynamik.

Det er jo ganske logisk at den ikkje kan sige så mye om dynamik. Et sikkert tegn på at dynamikken er vekk - det vil sige det tvinn nylonfibrene har fået fra fabrikken, og som gir dynamikken - er at tauet er blevet stift - "tvinnet" strukket ut. Derfor vil "dårlig dynamik" aldrig medføre at du kan klemme tauet sammen - men modsat...

Men for å tjekke for skade i inne i tauet er den bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.