Gå til innhold
  • Bli medlem

1 måned i Nordmarka! Hva trenger jeg!?


Maggan

Anbefalte innlegg

Ok, så situasjonen er følgende;

For ikke så lenge siden så inngikk jeg et veddemål med en kompis (idiotisk eller smart?) om at jeg kunne overleve 1mnd i Oslo marka. Jeg får selvfølgelig lov til å ha med meg mat og andre ting som er nødvendig for at jeg skal klare å overleve i 30dager. Det jeg lurer på er hva slags utstyr jeg trenger å ha med? Jeg har spart unna og er rede til å legge ut for de kostnadene som kommer. Jeg har ingen problemer med å investere noen tusen, også mtp. at dette er utstyr jeg kommer til å bruke ved senere turer. Problemet er altså hva jeg nøyaktig trenger å ha med. Nordmarka byr jo på flott natur å mange elver og bekker, så jeg tenker ikke så mye på at væske blir et problem. Mat blir nok verre. Jeg vet at Nordmarka har mange fiskevann og det er vel her jeg selv ser at jeg kan skaffe meg mesteparten av maten. I tillegg medbringer jeg egen mat, i tilegg jeg ikke skulle få fisk eller finne annen mat. Noen som kunne ha listet opp mat man kan finne i marka? Så jeg trenger altså utstyrsliste, telt, sovepose, klær, sekk, sko, fiskestang, alt sammen egentlig.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat er jo som du er innepå fisk som vil gi deg den største energikilden.

Ørret kan være vanskelig å lure når det blir for varmt i vannet, og om abbor er meningene delte. Sik og Røye er jo muligheter også, men abbor er nok det du kommer til å få mest av, gjedde bare i lavere liggende vann.

Andre ting du kan finne er: Bær, blåbær er modne nå, multer er på vei enkle steder.

Sopp, har så vidt begynt å se spor av kantarell på mine steder.

Ellers er det jo flere steder du kan kjøpe boller, vafler etc, vet ikke hva relgene sier om det, det er tilgjenglig i marka i alle fall.

En selvbetjeningshytte er det også http://www.friluftsklubben.no/Sellanraa/ hvor du kan kjøpe mat, aner ikke noe om prisene. Om du har lov å bruke hytter kan det være greit for de dagene hvor været er værst. Og for å få tørket klær.

Husk at telting over 2 døgn skal godkjennes av grunneier, for marka er det stort sett Løvenskiold som er grunneier. I bynære områder er et kommunene.

Om du skal sykle eller gå sier du heller ingenting om, ei heller om du skal bruke kano. Sykkel eller kano = mulighet for mer mat, fuel og utstyr enn gåtur.

Når skal du overleve en mnd?

Det er generelt bålforbud i marka, så matlaging må foregå med primus om du vil ha noe varmt, er noen ytterst få godkjente bålplasser i marka, (er en del i randsonen, men du har vel ikke tenkt å henge på sognsvann?)

Utstyr:

Denne listen kommer til å bli spennende å følge.

Mine første tanker er:

Tarp/Overseil/Presenning, i marka er det masse trær (Helt sant!) så her holder det med tau, ikke dra på stenger etc. F.eks

Liggeunderlag, oppblåsbar med pumpe. og lappesaker.

Sovepose med komfor ned til 5

Primus på flytende drivstoff. (kjøp miljøbensin på bensinstasjon, billigere enn i sportsbutikken)

Fiskestang, 3-14 grams av et eller annet slag. (Foretrukket valg: Speedmaster, jeg bare elsker den stanga)

Snelle: 1500 snelle (Foretrukket valg, TwinPower serien er det jeg bruker, og er glad i, men spørs om du vil bruke 4k på stang og snelle da)

Mat: Skal du bære med deg mye mat er det bare frysetørket som gjelder, og her er vel Real blant de mest kjente, men ta gjerne med noen fiskesuppe poser fra toro i tillegg, litt mer vask etterpå, men fiskesuppe med biter av små abbor kan være en avslapping mellom bare real og stekt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for informativt svar.

Jeg har planer om å gå for det meste. Kommer ikke til å benytte meg av sykkel. Kano er kanskje noe jeg burde tenke på? Hørt at det er vesentlig vanskeligere å få fisk fra land enn fra kano/kajakk på småvann. Kommer nok ikke til å benytte meg av hyttene som ligger tilgjengelig i marka. Her skal jeg klare alt selv :?. Er fortsatt litt usikker på når jeg kommer til å legge ut på turen, men regner med mellom august, oktober eller november engang. Vil ikke at det skal bli altfor kaldt heller, men forberedelser tar jo litt tid så er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

telt og sovepose anbefalninger har litt å si etter når du reiser. På sommeren og når vinteren er godt satt inn, funker presening/tarp, men når det veksler ofte i været, vil et telt være mer værsikkert.

Kano i småvann må du sjekke nøye, er ikke alle vann det er lov å fiske med kano fra i marka. (er stort sett de store sjøene).

Og skal du være alene i kano i en mnd bør du ha brukt kano litt fra før. Og november er for sent for kano.

Veldig restriksjoner på fiske i oktober. P.g.a gytingen til ørret. (alt av elver, utos og innos er stengt for fiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så kort tid til rådighet for eksperimentering etc. så vil jeg anbefale at du låner deg http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1338276&rom=AK på biblioteket, evt. kjøper den og tar den med deg.

Her står det meste av kunnskap du trenger under den typen villmarksliv det virker som du har tenkt å utøve i marka.

Veldig mange feil kan unngås da det meste allerede er testet og utprøvd :?

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=119677

Hvis du får tak i denne så står det veldig mye bra her også, og den kan fint komplementere Monsens bok som hovedsakelig er ekspedisjonsbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikker, salt, mel og sukker.

Salt forlenger holdbarheten til fisk. Mel og sukker til baking av brød i panna.

Bær i august og september. Bra fiske også. Går nok litt tregere i oktober/november. Da er det forbud mot fiske i oser, som er de beste fiskeplassene.

Fridtjof Nansen skal en gang ha sagt noe sånt som at "gi meg tre March brown og en eske fyrstikker, og jeg skal overleve sommeren i Nordmarka."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal benytte hyttene eller ikke må du avgjøre selv, bare vær obs på at om du er medlem av turistforeningen og under 26 år så kan du benytte deg av dem gratis, er du over 26 og medlem koster det 190,- pr natt.

Aberet med de ubetjente hyttene i ditt tilfelle er at folk som bestiller plass har rang foran de som bare slenger innom.

Hvis du ikke skal benytte hyttene ville jeg ha godt til innkjøp av et lett 1-2 manns telt (under 2 kg), og presenning (tarp) til å sette over. Da kan du fritt velge takløsning alt avhening av været. Jo senere på året du skal gå jo bedre mener jeg det vil være med telt i tillegg til presenning. Dette for komfortens skyld.

Du kan jo også legge opp et løp der du har som mål å besøke alle vannene/toppene/hyttene osv. Mange fine rundturmuligheter i marka. Om du får tak i kjentmannsmerkebøker fra en tid tilbake vil du også kunne finne mange kuriositeter å lete etter.

Angående mat ville jeg ha satset på frysetørket. Fyll opp en trillevogn/barnvogn/sykkelvogn med mat som du trekker etter deg ved start av turen. Finn en sikker plassering langt inne på marka der denne kan stå, og så har du et lager du kan vende tilbake til uten at du skal bære 30 dagers mat i sekken. Altaernativt finn ut hva Lars Monsen og andre eventyrere har gjort for å brødfø seg selv.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe tips til GPS, men hvis du ønsker å komme deg litt rundt og se fine steder så kan du jo bruke GPSen til geocaching. I løpet av en måned burde du kunne klare å plukke med deg mange av postene i nordmarka og du får "gode" grunner til å flytte på deg. Les mer om geocaching her: http://gcinfo.no/

Lykke til! Og hold oss gjerne oppdatert her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt inn en klausul om å få hentet/levert forsyninger etter 15 dager... :)

Om fisket feiler, noe man bør ta høyde for, så er jo 30dager med mat noe å bære rundt på...

Nøkkel til Turistforeninghytter og en slump med kontanter er nok også lurt...

(Mat fra Turistforeningens hytter betaler man på bankkonto, man legger selvfølgelig ikke igjen penger i hyttene)

Prislisten til ditt område finner du på nettsidene til din avdeling...

Batterier til GPS'n vil veie litt om du har tenkt å bruke den aktivt, men da igjen, oregon varer i opptil flere dager om man ikke bruker den hele tiden, blir ikke mange batteribyttene... Ellers er jo oregon også vanntett og kanfint mistes i elva uten å ta skade...

Men altså, kanskje papirkart og kompass er et must i tillegg, vet ikke hva de erfarne sier, jeg vet ikke hvor vill nordmarka deres er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 30 dager i Nordmarka blir man godt kjent - man trenger vel ikke GPS da :P

Fint prosjekt. Det bør være uproblematisk å lage noen depoter rundt i marka de første dagene. Noe må man jo gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert i solcellepanel, noen som kunne anbefalt noe? Trenger helst en litt sterk en som muligens kan lade en mini laptop? Hvis det er mulig?

Solceller er ingen løsning for ting som er så strømhungrig som en bærbar pc (minipc er også litt for hungri)...

Kan lese litt om det her...

http://www.treehugger.com/files/2008/10/7-portable-solar-laptop-chargers-worth-considering.php

Så å tilbringe alle kveldene på en bærbar pc på facebook uten tilgang til en generator er nok vanskelig... (og uten mobildekning, (kanskje ICE-net har noe) )

Android mobiltelefon foreksempel, der har du facebook, alle nettsider, java å det som er, i en liten enhet som ikke trenger like mye strøm...

Kanskje man kan finne et strømgjerrig nettbrett med middels stor skjerm som en solcelle kan klare å lade også.?

En batteripakke + en solcelle-matte hadde vært topp til jeg tro, da får du ladet batteripakken nårsomhelst, og ladet enheten enten fra batteripakke eller solcelle...

Jeg har nettopp kjøpt denne 6000mAh Rechargeable External Battery Pack fra dealextreme, kjekt å ha når man går tom for strøm...

Denne er solcelle+batteripakke i samme enhet

http://www.dealextreme.com/p/1800mah-portable-solar-power-solar-power-battery-pack-for-cell-phones-and-usb-gadgets-26720

dealextremekvalitet "finnes ikke" men kvaliteten står i stil med prisen.. noe til 2 dollar er ikke nødvendigvis det beste...

Men noe til 30dollar kan være direkte bra... :)

((Merk : jeg anbefaler ikke dette til 30våte dager i marka, bare sier det kan finnes muligheter innen økonomiske grenser))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke testet panel selv enda. Men når jeg skal kjøpe så skal jeg ha noe jeg kan feste utenpå sekken, og som lager egne batterier.

Da kan jeg riktig nok mot et tap i effekt, lade de enhetene som trenger det.

Og greier du deg med lite bruk, skal det gå med en minibærbar (De har gjerne en 30-40w strømforsyingen, og et godt (stort) panel lader gjerne 12-15W, så 3 timers ladeing = 1 times pcbruk.)

test av paneler hos klikk: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article653663.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst unødvendig med GPS i Nordmarka, men er formålet geocaching så gjelder andre prinsipper...

Marka er full av veier, det er klin umulig å gå uten å treffe på en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og uten mobildekning, (kanskje ICE-net har noe) )

Syklet kysten fra Lindesnes til Nordkapp i fjor. Fant sjelden dekning med ICE, og måtte bruke NetCom og mobiltelefon som modem for å komme på nett. I år syklet jeg opp Setesdalen, over Brokke-Suleskard og ned Sirdalen. Samme opplevelser der. På neste tur blir ICE-modemet liggende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.