Gå til innhold
  • Bli medlem

"Lightveight målet" - forslag til nykjøp/oppgraderinger


TurNisse

Anbefalte innlegg

Flott konkret liste :)

Euriopris liggeunderlag virker ikke som verdens mest komfortable natt..

Men en vektvinner absolutt.. :)

Hehe, tja, de der oppblåsbare virker jo som om er forbruksvare så jeg bruker gammeldags liggeunderlag ut ifra både miljø og vekthensyn. Kanskje spesielt miljøhensynet.

Vil jeg ha høy komfort så sjekker jeg inn på en DNT hytte! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har nettopp kjøpt Synmat 7 UL.

Lett. fint og (virker)solid liggeunderlag.

Oppgitt til 460g, jeg målte nøyaktig 500g, og prisen 999,- det er nattesøvnen og de extra grammene på minus sia verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet kommer ikke til helgen :wink:

Bestillt på Mandag kveld, fikk mail om at teltet er hentet av posten på Onsdag, men sporingen har ikke registrert aktivitet på pakken enda torsdag kveld..

Om den begynner å flytte på seg i morgen kan den være her lørdag, men holder ikke pusten...

Om jeg drar i helgen likevell blir det jo en liten nedtur å ha med gammelteltet.. :)

Jeg leser om Synmat, å jeg blir litt skeptisk til om det er noe for folk med hunder...

Om hundene hører en lyd eller noe utenfor teltet å strammer klørne (musklene da) så kan de lett punktere 1000kr. :o

Bamse ekstrem er jo robust og billig (men ikke så veldig lett 700gram), kanskje jeg skal prøve det først, kan jo brukes til andre turer senere...

Fant infolappen på det jeg har, 3cm i oppblåst form skal det være... :)

Europris da, er ikke de av den glatte typen?

(hvor soveposen med innhold sklir av i løpet av natten på et ikke plant underlag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også innom MX Sport i dag (en butikk jeg ikke har tittet inn på før, ny)

Ensom og alene lå det en Highcolorado aerolight+ sovepose i en hylle...

Denne ble med hjem, halve vekten, og 1/3 av størrelsen på den jeg har hatt...

Ser ikke ut til å duge til annet en midtsommersdager, men...

De hadde ikke noe Bamse Liggeunderlagt, men de hadde et Helsport Trek Jerv, tett skumunderlag, 1,4cm tykt...

Dette ble også med hjem, under halve vekten av det selvoppblåsbare, men samme volum...

Ringtind har fortsatt ikke noe informasjon på sporingsnr, mail er sendt XXL...

XXL skre vi mail "Nå HAR posten vært her og hentet din pakke.. sporingsnr sånn&sånn" :D

Så raskt oppsummert, nødvendig utstyr før 11,8kg, nå 8,1kg = 3,7kg spart og MYE i volum/sekk-plass spart, når er 65liter mer en nok... :)

På den andre siden, 3,7kg = ca 4000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000,- er halvparten av hva det ene teltet mitt koster :)

Velkommen til lettpakkerlivet!

En kan vel egentlig ikke sette en pris på den økte livskvalitet en får av friluftslivet, og den lavere belastningen en får på rygg og knær ved å pakke lett. Man gidder også mye mer med halve vekta i sekken. Plutselig er ikke det "interessante vannet der oppe" så veldig langt unna hovedruta, og vips rekker man kanskje å dra en 2,5kg brunørret før kveldsmaten, istedetfor å følge dalsøkket til hovedleiren man på forhånd har pekt seg ut :D

Å pakke lett vil betale seg når vi blir gamle, selv om det egentlig blir ferdig nedbetalt nå mens vi er unge også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ kom teltet...

9dager fra bestilling til levering...

Å etter poststempling å dømme så sendet de ikke pakken før mandag kveld, en uke etter bestilling, og en purring på levering fra meg...

De lyver altså om at pakken er sendt, selv om de ikke har sendt den, dårlig start på et eventuelt kundeforhold...

Menmen..

Teltet er nå slått opp i hagen og vatnet med vannslangen i håp om at det blir større... :D

(eller for at bomuldstrådene skal utvide seg så det blir tett)

(og så jeg får festet opp innerteltet og pakke ned alt med innerteltet på plass.)

Første inntrykk er godt, smart laget, ventilasjonen er gjennomtenkt, vekten er meget fin.

Kvaliteten ser meget god ut...

Det er vesentlig mindre en det jeg har drasset rundt med, å ser ikke for meg at det blir to voksne på tur i dette teltet...

Suverent for en ensom vandrer eventuelt med hund!

Blir spennende å teste det i helgen :)

2011-07-09-Soveposer.jpg

Vassvaret 3 vs Ringtind 2

2011-07-13-Ringtind_Light_2.jpg

Det nye teltet + den nye soveposen = mindre plass i sekken en den gamle soveposen alene... :)

GOOOD plass i sekken nå... :D

Veide mitt Ringtind Light 2 til 1740gram Uten rep.sett, 1850gram inkl rep.sett og ekstraledd og rep. til stang. (som er med når man kjøper det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iom

at jeg sist helg hadde noe ledig plass i 65l sekken og ser jo at det finnes et kilo å spare uten å bruke en mnd. lønn på sekken...

Så ser jeg nå da også etter en ny sekk...

I tråden ser jeg Bergans Helium 55l på 1400gram og Norrøna Svalbard 38l 1200gram nevnt..

38l virker som for lite, jeg liker å ha med speilrefleksen og litt dill som fort stjeler plass...

Så på norrønas 65liter svalbard, men den veier plutsleig 2900gram, mer en den jeg har nå... :)

55l tror jeg kan være perfekt......

Prisen og vekten er jo også ganske hyggelig.

Men det finnes ikke sidelommer eller noe til helium? så 55l er hva man får...?

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10202&prodid=35872

(ellers gjorde ikke Helsport skum liggeunderlaget jobben, så en symat 7 eller Airmat UL er fortsatt ønsket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I et svakt øyeblikk nå å kjøpte jeg faktisk et liggeunderlag hos Coop OBS...

Pasific Outdoor

Ether-compact6: Regular.

51-183-6,3cm i mumieform

Oppgitt vekt 560gram

Men når jeg veier det, inkl. rep.sett og pakkpose veier det 450gram... :?

Jeg tror det er en utgått modell...

Testvinner i 2007..

Men til den nette sum av 460kroner så synes jeg dette virker som et godt kjøp...

Ether-Compact-6-full.jpg

Nesten så jeg må kjøre meg en tur i kveld å slå opp teltet for å prøve... 8)

(Fortsatt ikke kjøpt sekk, har en handlekurv klar til å trykke kjøp på amfibi.no (med en helium sekk), men så forsvant pengene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun luft, så det isolerer nok ikke, da må man ha med et lukket skumunderlag i tillegg alla bamse..

Men sammenpakket så er det sykelig kompakt, Jeg klarer faktisk å pakke det ned i komprimeringstrekket til soveposen... :D

Mindre en symat UL ser ut til å være på bildet til å med...

Har blåst det opp å prøv det å pakket det ned igjen, for sent til å kjøre ut noen steder nå. :D

Jeg skal ikke være redd for at hunden punkterer det heller, å om noe skulle skje så er det med reperasjonsett...

Men mumieform er virkelig ganske minimalistisk...

Edit:

Ja, også har hunden fått seg nytt (brukt) kløv med dobbelt så store sidelommer...

Så jeg kan foredele bort mere av vekten/volumet...

Får ca 5kg på hunden, om jeg bare hadde klart å fått så mye vekt i kløven...

Edit 2 :

De tre store (sekk, telt, soveanordning)

er nå på 5,11 kg , om jeg kjøper en Helium-sekk kommer jeg ned på 4,21 kg... (gamle teltet veide 4,1kg!)

før denne tråden var de tre store 8,8 kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å?

trodde det heter "soveutstyret"/"soveanordning", å da er liggeunderlag med...?

Altså det man trenger/velger å ha med for å overnatte en natt... men, har sikkert missforstått der (også)..

Om jeg fjerner liggeunderlag så er jeg på 4,6kg, om jeg kjøper ny sekk kommer jeg da på 3,7kg...

Vekten er jo en ting, men volum er jo nesten en like stor gevinst... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et svakt øyeblikk nå å kjøpte jeg faktisk et liggeunderlag hos Coop OBS...

Pasific Outdoor

Ether-compact6: Regular.

51-183-6,3cm i mumieform

Oppgitt vekt 560gram

Men når jeg veier det, inkl. rep.sett og pakkpose veier det 450gram... :D

Jeg tror det er en utgått modell...

Testvinner i 2007..

Men til den nette sum av 460kroner så synes jeg dette virker som et godt kjøp...

Nesten så jeg må kjøre meg en tur i kveld å slå opp teltet for å prøve... :D

(Fortsatt ikke kjøpt sekk, har en handlekurv klar til å trykke kjøp på amfibi.no (med en helium sekk), men så forsvant pengene.)

Har brukt dette underlaget i 4-5år, sommer og vinter, og det gir høy komfort og er solid og rimelig (500kr på Magasinet i Oslo sentrum). Det isolerer imidlertid lite (2-2,5 i R-verdi), inneholder kun luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dette underlaget i 4-5år, sommer og vinter, og det gir høy komfort og er solid og rimelig (500kr på Magasinet i Oslo sentrum). Det isolerer imidlertid lite (2-2,5 i R-verdi), inneholder kun luft.

Takk for en fin info/bekreftelse på at det er godt kjøp, jeg har ikke sett det omtalt på forumet før nemlig (skriv en utstyrserfaring?).

Jeg skrev noe annet i den første posten, prisen på Coop OBS er 499kr også...

(Det føles bare litt feil å kjøpe slikt på Coop :P)

Du har helt rett: http://www.fjaderlatt.se/p/343-method.html. Det *er* inkludert liggeunderlag. Da er jeg på ca 3.4 kg :)

Da husket jeg å lese riktig hehe.

Beklager å nå da ha ødelagt din 3kg grense.. :D

Takk for linken..! Han snakker om en sekk som heter ULA ohm... 640gram, nesten perverst.... :D

Direkte dyr var den heller ikke...

Men får ikke inntrykk av at slike superlette sekker er så solide eller er så gode å bære, men de får jo bare skryt all over...

Leve litt farlig å prøve å få tak i en ohm kanskje.... :(

Edit : Ohm har 37liter i hovedrommet, resten av volumet ligger i sidelommer og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohm er en super sekk; har selv en ULA Circuit som jeg er veldig fornøyd med. Se bilder her : Trekking pole fasteners (bla med småbildene til høyre).

Ble faktisk totalt 3226g det oppsettet jeg tenkte på, ikke 3.4:

ULA Circuit 1060g

WM Ultralite 860g

Neoair regular 403g

MLD Trailstar 548g

BearPaw Pyranet 1 355g

Kommer under 3 hvis jeg heller bruker følgende oppsett som fungererer for meg så lenge sekken er under 10 kg totalt, og til 3-sesongers bruk:

Laufbursche huckePACK m/ to hipbelt pockets : 490g

Tarptent Moment 900g (m/ekstra liner til sidene og endene)

JRB Sierra Sniveller 660g (men foretrekker sovepose sent på høsten og utover)

Neoair Regular 403g

Thermarest Z-Lite 390g, to-delt slik at jeg bruker 4 seksjoner som padding i ryggen på sekken og resten rullet sammen som en ramme inne i sekken. Isolerer også ekstra mot bakken selvfølgelig.

Totalt: 2843

Jeg var nettopp på Hardangervidda og prøvde da å kun bruke z-lite, men det fungerer ikke lenger for meg selv om jeg la meg på de mykeste stedene jeg kunne finne. Må ha neoair eller lignende, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ULA ohm. Blir mer og mer glad i den for hver tur.

Pakker et skumunderlag inni hovedrommet mot ryggen. Så et Pacific Outdoor Equipment Ether Elite (420g) oppblåsbart i bunn.

Mat oppå det. Så går det to 10l vanntette pakkposer nedi side om side, på høykant, en pose med soveposen og en dunvest, og pose en med klær.

Oppå pakkposene ligger kokesett, fiskeutstyr og litt forskjellig.

Teltet, et Tarptent Scarp1 går på høykant i ene sidelomma. På andre siden har jeg stanga til teltet, teltplugger og fiskestenger.

I framlomma ligger litt av hvert som jeg trenger underveis f.eks. kamera, regnbukse, votter og lue. Kanskje noe fiskeutstyr også.

I framlomma får jeg også plass til et par kilo fisk i plastpose.

I lommene på beltet har jeg snacks i den ene og myggmiddel i den andre.

Jeg syns sekken er stor nok til 3sesongers bruk. Siden jeg har skumunderlaget inni går det jo også an å ta ut dette og feste det på toppen om man skal ha med ekstra mye mat til lengre tur e.l.

komfy å bære med opptil 12-13kg

big three - 3464 g

tarptent scarp1 m plugger og pakkpose 1469

ula ohm ryggsekk 690

Western mountaineering summerlite sovepose i vanntett pakkpose 586

ether elite long i pakkpose m repset liggeunderlag 469

artiach light plus skumunderlag 150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du pakker et skummunderlag mot ryggen...

Er det for å stive opp sekken, for å kjenne mindre til innholdet i sekken mot ryggen, eller bare slik du gjør det for å få det med..?

Jeg fant dette, og en del bilder som viser en "sylinder" av en rygg på sekken...

Men da igjen er det jo ikke meningen man skal ha mer en 12kg i sekken for å være komfortabel...

Naturally, any piece of gear needs a bit of modification! There is a thin piece of foam which is held between the frame uprights on the inside of the pack by two pieces of elastic. I replaced the foam with a slightly more substantial piece cut from a Multimat sleeping pad. This added a whole 2g to the weight, but should give my back better protection from lumpy objects and a useful sleeping mat extension.

Jeg tviler ikke på at det er en super sekk, men jeg føler liksom på at volumet er under det minimumet jeg klarer...

Skulle gjerne sett en slik sekk, å prøvd å legge i de tre store + kokeutstyr å se hva som blir igjen...

Ser for meg at da er hovedrommet full... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med WM Summerlite?

Tja, ganske fornøyd. Har ikke fått prøvd den når det er skikkelig kaldt enda, så vet ikke hvordan den er når det begynner å krype under 0.

Men, komfy og romslig. Syns nesten den er for romslig, slik at armene faller ned fra liggeunderlaget...

Liker så langt ME Xero 250 like godt...

(har begge, kona bruker en av dem når vi drar sammen)

Du sier du pakker et skummunderlag mot ryggen...

Er det for å stive opp sekken, for å kjenne mindre til innholdet i sekken mot ryggen, eller bare slik du gjør det for å få det med..?

Jeg har det inni for å få fyllt opp sekken og for å få stivet av litt ekstra (trengs igrunn ikke med carbon avstiveren, så kunne sikkert tatt ut den) Og så blir holder fasongen på sekken seg godt sånn og blir behagelig mot ryggen.

Jeg tviler ikke på at det er en super sekk, men jeg føler liksom på at volumet er under det minimumet jeg klarer...

Skulle gjerne sett en slik sekk, å prøvd å legge i de tre store + kokeutstyr å se hva som blir igjen...

Ser for meg at da er hovedrommet full... :P

Ser du bor i Trøndelag, bare si fra om du passerer Trondheim så kan du få en titt.

Kan ikke tenke meg at du ikke får plass!

Om du oppgraderer til et kompakt liggeunderlag bare så ...

Ringtind Light 2 får du plass til på høykant i ene sidelomme, null problem!

En annen løsning for å få med mer mat om man skal på langtur er jo enten å ha mat i en pose som man stopper oppå toppen på sekken, eller man kan pakke soveposen i en "pølse" på f.eks. Ø10x 40 el 50 på motsatt side av teltet.

Kryssnøringen langs sidene og de geniale sidelommene gjør det særdeles stabilt å ha litt lette ting utenpå sekken.

Også genialt til å ha fiskestang der.

Jeg bruker også å komprimere soveposen og klærne i de to pakkposen litt avhengig av hvor mye mat jeg har igjen. Tidlig komprimeres det mye, etterhvert mindre. På denne måten er sekken bortimot full hele tiden slik at den blir "tight og fin"...

Noen bilder fra turer i sommer:

post-7452-133474758786_thumb.jpg

post-7452-133474758791_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekker fra Six Moon Design, Swift og Starlite, bør også vurderes btw.

Har SMD sekk http://www.sixmoondesigns.com/packs.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_smd.tpl&product_id=26&category_id=11. Tok en råsjangs på "traveler" og den funker. Men har større tro på din ULA. Min kan bli litt "baggy", men så er den egentlig tiltenkt annet bruk (den som intet våger...). Felles for de amerikanske sekkene er generøse, solide utenpåliggende lommer med knallsterkt nett. Mange har dessuten hendige lommer på hoftebeltet.

Min sekk har en ryggnær lomme for liggeunderlag. Her bretter jeg mitt Pasific Outdoorliggeunderlag (tror det er d.s. ditt) til ca 50x30cm og lar det være en tusing luft i det. Funker som bare det. Ut over dette bryr jeg meg ikke hardt om pakkingen, men har lagt inn to spiler på 20x3mm alu 6060 som s.k. "stay ups".

Har også tarp tent fra SMD. Et såkalt "shaped tarp" med helt myggtelt inni. Så til å begynne med helt håpløst ut, men nå har jeg prøvd det i forskjellig drittvær og er overraskende fornøyd http://www.sixmoondesigns.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_smd.tpl&product_id=45&category_id=8&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=111

Har ikke prøvd følgende på tur ennå, men oppsett i hagen lover godt for å ha nettet under "tarp 4" fra Magasinet. Tarp 3 er litt for knapt ift kombinasjonen regn og vind. http://www.sixmoondesigns.com/nettents.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_smd.tpl&product_id=53&category_id=9

Puh, for et turliv jeg har fått etter at jeg tillot meg å tenke alternativt. Luksus! På alle måter.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULA Ohm og andre "ekstremvarianter" Ser / Så virkelig spennende ut, og takk for muligheter til å se & tafse på!

Men "dessverre" valgte jeg denne gang den trauste norske veien å kjøpte en Bergans Helium 55l på 1,2kg...

(+ 2liters drikkesystem fra bergans, spendt på vekt og hvor praktisk det er, aldri sett i bruk)

Så for å oppsummere for meg selv igjen...

Pr 01.07.2011

Sekk 2300

Telt 4100

Sove 1400

Ligge 1000

TOTALT 3 STORE : 8,8kg

Pr 09.08.2011

Sekk 1200

Telt 1750

Sove 760

Ligge 460

TOTALT 3 STORE : 4,17kg

Noe jeg for min egen kropp og sjel er meget glad for å ha klart!

Ikke noe problem å få med alt i en 55liter sekk, og en tursekk med komfort og luksus på langt under 10kg.

(uten å regne med hunden som tar et par kg ut av sekken også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei igjen :D

Ser min siste post her var litt raskt ute, jeg hadde da bestilt Helium 55l fra amfibi.no sammen med noe annet småtteri...

Men i kjent amfibi stil så hadde de 1 av 8 varer på lager og mange ukers leveringstid, og da var tursesongen over, så jeg avbestilte den ordren...

Nå starter tursesongen igjen og jeg har fått (en slags) velsignelse fra damen til å kjøpe inn sekk på tross av restskatt og dritt...

Hun fikk seg ny kjøkkenvekt som er vesentlig mer nøyaktig en den gamle, så nå er alt utstyr veid på nytt...

(Nicket sier ikke Nerd uten grunn)

Pr 01.07.2011

Sekk 2460 (NorthIce 65l)

Telt 4440 (Helsport Vasfaret)

Sove 1528 (Wistler)

Ligge 1048 (BaceCamp)

TOTALT 3 STORE : 9,47kg

Pr 24.03.2012

Sekk 2460 (NorthIce 65l)

Telt 1992 (Ringtind L 2)

Sove 826 ( Highcolorado)

Ligge 466 ( Pasific )

TOTALT 3 STORE : 5,94kg

Med ny sekk på rundt 1kg så er jeg på 4,35kg på tre store, og har MER en halvert vekten...

Sekkvekt uten mat og klær før jeg begynte tråden 14,5kg

Sekkvekt uten mat og klær etter jeg begynte dette 7,7kg (inkl kamera, hygiene, matlaging, gps, osv)

Men tilbake til sekk...

jamez frister STORT med sitt ULA Ohm snakk... Men den er for liten i hovedrommet...

0,82kg = ULA Ohm 2.0 ( 34liter hovedrom / 64 liter total )

1,07kg = ULA Circut ( 39 liter hovedrom / 68liter total )

1,10kg = Bergans Helium 55l ( 55liter total )

1,36kg = ULA Catalyst (42 liter hovedrom / 75liter total )

2,46kg = Dagens Sekk ( 65liter i hovedrom )

Nå i kveld føler jeg for ULA Circut 39 liter i hovedrommet kan funke, og 68 liter totalt om det er reelt, er mer en nok...

For å kjøpe, registrerer man seg på hjemmesiden deres, eller finnes det er godt gjemt norsk forhandler??

(Norsk garanti og reklamasjonstid hadde vært fint)

I verste fall så får vi oss en suveren dagstursekk... :) Bare synd jeg og damen har totalt forskjellig anatomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.