Gå til innhold
  • Bli medlem

"Lightveight målet" - forslag til nykjøp/oppgraderinger


TurNisse

Anbefalte innlegg

Hei

Som skrevet et annet sted så har jeg ikke pr nå, å har heller ikke råd til ekstremt profutstyr, men kanskje jeg skal bruke litt feriepenger til å oppgradere...

Teltet er modent for oppgradering, var aldri tenkt som fjellturtelt egentlig å tar opp nesten halve sekken..

Det jeg trenger er et "stort" enmanns, eller et moderat tomanns-telt, som tåler vår-sommer-høst og hunder (tenker da på bunnduken, må tåle hundeklør)

(Kan også treffe til at jeg får med dama på tur...)

Tror jeg leser at liggeunderlag har hatt en utvikling de siste årene? tror det jeg har heter bacecamp å veier 1kg, henger utenpå sekken...


  • Ved opprettelse av tråden
    NorthIce Sekk 65liter - 2300gram (7-800kr?)
    Liggeunderlag selvoppblåsbart - 1000gram (4-500kr)
    Sovepose ( wistler) - 1400gram (125kr :))
    Vassfaret Telt ( plugg=0,4, stang=1,1, duk=2,6) - 4100gram (gamlet 3-manstelt med dårlig ventilasjon)
    Primus brenner - 220gram
    Gass Primus 250g - 330gram
    Fiskestang ABU Vilmark 7fot teleskop - 400gram
    Slukeske og fiskevekt - 210gram
    Førstehjelpspakke - 180gram

(Andre nødvendigheter er ganske nytt og lettvekts.)


  • Oppdattert 20.07.2011
    NorthIce Sekk 65liter - 2300gram (7-800kr?)
    Liggeunderlag Helsport - 450gram
    Sovepose (highco.) - 760gram
    Helsport Ringtind Light 2 - 1750gram
    Primus brenner - 220gram
    Gass Primus 250g - 330gram
    Fiskestang ABU Vilmark 7fot teleskop - 400gram
    Slukeske og fiskevekt - 240gram
    Førstehjelpspakke - 180gram

  • Vuderes kjøpt
    Exped Synmat UL 7
    Ny ryggsekk lettveksts 50-60l?

Om noen har forslag her, så er det bare å rope ut.!

Da helst telt som ikke koster 9000kr eller sovepose til 4000kr...

Men kanskje telt til >3000kr og soveposer rundt 1500kr.. (om det lar seg gjøre)

Turene jeg går på har så langt ikke vært over 3dager, lar seg ikke gjøre jobbmessig...

Jeg får gnagsår på skuldrene av sekken når jeg går uten tsjorte, men det er kanksje normalt. (bærer på hofta men er nok litt krokrygget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Finnes en god del underlag lettere enn det.

Av de helt nye så er det f.eks. Exped Synmat UL 7 som veier 460gr. Opblåsbart med isolasjon som skal tåle ned til - 4.

2 manns telt som er lett er ikke så vanskelig sett fra vekt, f.eks Helsport Ringstind ligth 2.Dog vil en del slike lette telt ha litt begrensning i mye vind. Har selv et amerikansk merke til sommerbruk. Dog vil slike lette 2 manns som regel være for små for deg med dame og bikkja. Jeg har midt til meg og bikkja. Spørs litt på hva du tenker på å spare i vekt på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Rundt 1800kr for det, fin pris vs vekt...

Er vekten 2,7 + 0,3 for plugger ol = 3kg? Eller er det 2,7 inkl plugger? (vanskelig og tolke på nettbutikken jeg fant)

Men det er en tunell, samme utforming som det jeg har, hvordan er det ventilasjon på denne?

Holdt på å dø på meg på en fjelltur i pinsen med 46grader i sola på dagtid, varmt om natten å ingen luft gjennom teltet (vindstille så det var vel derfor)

Men ellers også blir det ganske fuktig inni teltet, så ventilasjon uten å åpne for myggen er viktig for meg.

Har lyst til å prøve kuppel om det ikke koster vesentlig mer, og om man kan si at det er mye bedre på ventilasjon.

Legger utover klær i teltet så de får ligge på det, de er rolige inne i teltet, klør er kanksje ikke et vesentlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergansteltet du lurer på? Det finnes en litt lettere variant også: http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=telt_liste&MenyID=131000&page=telt_detalje&modID=6012&ml1=7&ml2=&t=Compact%20Light%202-Pers%20Telt

Vekt er alt komplett, ja. Liker teltet godt, jeg! Holder meg tørr i drittvær, og står godt i kraftig vind. Ikke minst er det raskt å sette opp. Klarer det på fem minutter. :)

* Inkludert i vekten følger kompresjonstrekk og rikelig med plugger og bardunsnorer. Vekt ca 300 g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en god del underlag lettere enn det.

Av de helt nye så er det f.eks. Exped Synmat UL 7 som veier 460gr. Opblåsbart med isolasjon som skal tåle ned til - 4.

2 manns telt som er lett er ikke så vanskelig sett fra vekt, f.eks Helsport Ringstind ligth 2.Dog vil en del slike lette telt ha litt begrensning i mye vind. Har selv et amerikansk merke til sommerbruk. Dog vil slike lette 2 manns som regel være for små for deg med dame og bikkja. Jeg har midt til meg og bikkja. Spørs litt på hva du tenker på å spare i vekt på teltet.

(kom mens jeg søkte og skrev svar på første)

39191-50.jpg

Det bildet sa jo endel!

halve vekten, og 1/3 av størrelsen på det jeg har nå.... Å det jeg har nå tror jeg er 4cm tykt, ikke behagelig...

1000kr på oslosportslager

Absolutt noe jeg kan oppgradere og få mye bedre utstyr, komfort og vekt av!

Enmannstelt er for puslette ja, det ser jeg...

3manns som jeg drasser på pdd er igjen alt for stort og tungt alene...

2manns er topp.

(vi kan fjerne dama fra vurderingen intill videre, da får vi i verste fall dra med oss det vi har nå, eller lavvo'n...)

Jeg håper jo at jeg kommer meg vesentlig ned på vekt og volum, teltet kan ikke få ta 1/3 av plassen i sekken...

fra 4,1kg til ~3kg kanksje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergansteltet du lurer på? Det finnes en litt lettere variant også: http://www.bergans.no/produkter/default.asp?liste=telt_liste&MenyID=131000&page=telt_detalje&modID=6012&ml1=7&ml2=&t=Compact%20Light%202-Pers%20Telt

Vekt er alt komplett, ja. Liker teltet godt, jeg! Holder meg tørr i drittvær, og står godt i kraftig vind. Ikke minst er det raskt å sette opp. Klarer det på fem minutter. :)

Light versjon ja ~2,6kg, da begynner det å bli ganske Pro.! Rundt 2400kr

Men så er den ikke light versjonen 2,77kg? Så det er jo 800kr for 170gram? :P

Sikkert også nesten halve størrelsen i komprimert form av det jeg har nå(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt grunnoppsett, etter mange år med Reconpack og et hav av blytungt utstyr for orkan.

Bergans Helium 40l sekk

Expeed Downmat 9xl med innebygt pumpe (ikke lettest men gir fantastisk sovekomfort)

Syltynn lettvektssovepose for sommer, McKinley muligens

Silkelakenpose

Telt for sommer: http://store.eurekatent.com/scenic-pass-3xt-tent

Ikke for vinterovernatting og ekspidisjoner, men det tåler endel.

Liker spesielt muligheten for å bare bruke innerteltet i godvær.

Aluminiumsstengene er dødssolide.

Kokeutstyr:

Kaffekjel og stekepanne (Trangia)

Coleman 400 / Svea 123® eller 8R

Sum: Ca 9 Kg.

Så tilkommer mat klær og drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMO

Så er sekken det viktigste delen av utstyret (sett bort fra klær og sko). En dårlig sekk vil forbli en plage uansett hvor lett resten av utstyret er.

Nå har jeg ingen erfaring med NorthIce sine sekker, men en så stor sekk til en så billig penge får mine varsellamper til å lyse.

Også, får 3 dagers turer. Ville jeg gått for en 40L +/- Unødvendig plass ender som regel opp som unødvendig vekt :D Selv har jeg Norrøna Svalbard Integral 38L. Og skulle det bli i trangeste laget, kan du sette på 2 7L sidelommer. Er veldig fornøyd med denne sekken, har også en Bergans Helium 55L og Norrøna Pararanger, men disse står mest og samler støv for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo og se på telt fra USA.

Jeg kjøpte et 2 manns kuppel på 1,72 kilo derfra tidligere i år. KOm på 3000 inkl frakt og mva. Det finnes ikke i Norge så man kan ikke sammenligne pris. Men sjekket på et telt som her koster fra 6000, det fikk man inn fra USA fra ca 4000. Så på slike artikler er det en del å spare.

Det jeg kjøpte passer nok best som sommertelt siden det har en del netting i innertelt men jeg har ikke blåst bort i det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med helsport ringstind light 2..?

1,7kg - overkant av 4000kr (får kjøpt det i butikk nærme der jeg bor)

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Pro/Ringstind_Light

Bare en stang? Vimsete? må vel ha gode barduneringsmuligheter der man setter opp da...

Edit : Borgern nevnte jo dette teltet i sin første post!

Sekken er bare 1år, så synes det er for galt å kjøpe ny allerede, vekten er ok'ich, stabilitet å sånt er bra, det er når jeg ikke har noen klesplagg mellom megselv og reima, reima er kanksje for grovt stoff mot hud...

Liggeunderlag = Bestemt! 1000g --> 460g, 4cm --> 7cm

Ingen som har nevnt sovepose enda, er vekten på 1,4kg akseptabel? Problemet her også er volum synes jeg, på størrelse med en stor fotball+...

Men når jeg ser på soveposer finner jeg jo poser med høyere vekt til flere tusen kroner, som ikke kan brukes om vinteren...

Den jeg har kostet 125kr ny :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

På sommerføre synes jeg at 1,4kg sovepose er mye å dra på. Har du råd skaffer du deg en lettere sommerpose eller 3-sesongspose. Du bør klare å komme under kiloen til en fornuftig pris.

Sjøl opplevde jeg å fryse i Femundsmarka i juni i Lom-posen min fra Helsport. Nå går jeg å venter på en ny pose med en lavere komforttemperatur og så er den flere hundre gram lettere også. Prisen snakker vi ikke om...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lom har jeg sett på, 1,3kg..

Er den større eller mindre en en fotball når den er komprimert maks?

Ikke er den vesentlig lettere en den jeg har, å ikke spesielt varmere heller, til 10x prisen.. :lol:

Lom LT veier bare 0,9kg.

Men svært tynn og lite alsidig... Smart å ha med lakenpose i tillegg som blir +2-300g igjen...

Ser jo at det er isolasjonsevnen som veier om man ikke hopper opp på ren dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før videre rådføring:

Hvor går turene?

Temperaturområder du tenker utstyret brukt i?

Kan det være en ide med en sommer og en tre eller femsesongerspose?

Sekk har du allerede fått gode råd om. Bruk tid på god sekk.

I mitt oppsett finner du Eurekatelt. Lett, stort og amerikansk.

Passer veldig bra på sommeren, men kan bli småkjølig høst/vår.

Min sovepose for sommer veier 750g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei medPentaxianer. :D

Turene går stort sett inn i Nasjonalparker opp på fjellet, Som Blåfjella, Sjækerfjella kanskje dovre etterhvert...

Mai - Oktober

Prøver å ikke dra om det er iskaldt og dårlig vær på dagtid, men temp kan jo gå ned mot 0 (har ikke hatt med termometer)

Jeg har alltid med hund, fungerer litt som en varmeflaske.. :)

En ren sommerpose er helt fint, jeg er ingen skigåer eller vintermenneske. :lol:

Er sikkert ikke noe problem å bruke Lom LT uten lakenpose heller.

Telt fra USA

Jeg sjekket ut eureka, å det kommer over 1000kr grensen, så det er jo litt styr å importere, men ved å spare 1000lapper så kan det være verd det ja..

Tror jeg skal sjekke innom den lokale teltpusheren først her nå, kjenne litt på å se litt på helsport modellene de har..

Er klar over at sekken er en billigsekk, men det eneste som plaget meg var som sakt gnaging på skuldrene, når i netto.

Sekken ved turstart (pdd) er kanksje 19kg, med fotoutstyr, fiskeutstyr og for mye klær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dette?

http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/nordmarka-dome-2-1072592

Noen som har erfaring med det? Vekt ser ikke ut til å være opplyst om på linken, men det XXL -bilaget som fulgte med Jakt & Fiske nå i juli oppgir vekt til 3 kg.

Vær obs på at oppgitt vekt fra Helsport er 3,95 kg. Inkluderer du da 10% regelen for Helsport så er det godt over 4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei medPentaxianer. :wink:

Telt fra USA

Jeg sjekket ut eureka, å det kommer over 1000kr grensen, så det er jo litt styr å importere, men ved å spare 1000lapper så kan det være verd det ja..

Tror jeg skal sjekke innom den lokale teltpusheren først her nå, kjenne litt på å se litt på helsport modellene de har..

..

Har kjøpt litt forskjellig fra USA, både kamera, hodelykt og telt bl.a. Synes ikke det er noe styr.

Sedning kommer vi a vanlig post eller en leverandør som f.eks UPS. Da ordner de tolling for deg. Sist bryukte jeg UPS.

Da ordner de alt med mva og slitk som de tar 150 for. Fikk pakke levert på døra etter et par dager, så kom faktura på mva etter ca en uke.

Posten gjør og det samme, tror de tar litt mer. Da betaler man bare mva og gebyret når man henter pakken.

Forskjellen over 1000 er at du ikke kan tolle det på nett selv for å slippe gebyret till Psoten( som de ofte tar uansett siden det er utenlandspakke og behandling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

NorthIce Sekk 65liter - 2300gram (7-800kr?)

Liggeunderlag selvoppblåsbart - 1000gram (4-500kr)

Sovepose ( wistler) - 1400gram (125kr :))

Vassfaret Telt ( plugg=0,4, stang=1,1, duk=2,6) - 4100gram (gamlet 3-manstelt med dårlig ventilasjon)

Primus brenner - 220gram

Gass Primus 250g - 330gram

Fiskestang ABU Vilmark 7fot teleskop - 400gram

Slukeske og fiskevekt - 210gram

Førstehjelpspakke - 180gram

Mine tips for økonomisk lettvektsutstyr som jeg selv har testet personlig er:

Bergans Helium 55 ryggsekk 1100g 1500kr

Liggeunderlag kjøpes på Europris 150g 80kr

Ajungilak Sphere Spring dunsovepose 550g 2700kr

Helsport Ringstind 2 telt 1800g 2800kr

Optimus Crux brenner 70g 500kr

Gassboks samme som før

Det er ca. 5450g spart det :) Kan byttes ut i øl, mer fiskeutstyr, ett par brød, litt bacon eller noen bokser med vikingmelk (himmelsk å surre ørret i sammen med løk!)

Fiskeutstyret får du det du betaler for. Nybegynnerutstyr kan gi like mye fisk som proffutstyr. Her går det mest i følelse, komfort, aksjon og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott konkret liste :)

Tusen takk!

oslosportslager får jo ikke inn SynMat 7 virker det som (lite tålmodighet)

får ikke bestilt ting som ikke er på lager?

Ringtind 2 (light?) går igjen å det har jeg også stor tro på at er et godt valg for meg.

Men hvor finner du ringtind 2 (light?) til 2800kr? :P

Den lokale vil ha 4200kr for Ringstind Light 2

XXL nettbutikk billigst med 2900? (næmre å trykke kjøp nå)

Euriopris liggeunderlag virker ikke som verdens mest komfortable natt..

Men en vektvinner absolutt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott konkret liste :)

Tusen takk!

oslosportslager får jo ikke inn SynMat 7 virker det som (lite tålmodighet)

får ikke bestilt ting som ikke er på lager?

Ringtind 2 (light?) går igjen å det har jeg også stor tro på at er et godt valg for meg.

Men hvor finner du ringtind 2 (light?) til 2800kr? :P

Den lokale vil ha 4200kr for Ringstind Light 2

XXL nettbutikk billigst med 2900? (næmre å trykke kjøp nå)

Euriopris liggeunderlag virker ikke som verdens mest komfortable natt..

Men en vektvinner absolutt.. :)

www.amfibi.no har Synmat 7 UL. De har og Airmat UL, enda litt lettere men anbefales bare ned til +11 grader. Billigere og bittelitt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.