Gå til innhold
  • Bli medlem

60 liters tur sekk er den stor nok


skoging

Anbefalte innlegg

skal ha meg en ny sekk skal brukes mest til dags turer og ein og anna overnattings tur med telt av og til og men det lengste blir 3 dagers turer er en 60 liters sekk stor nok eller bør eg kjøpe meg en 80 liters sekk . det står mellom bergans rask 60 liter og 85 literens bergans trollhetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp deg to sekker du :) Har du en sekk på ca 45 liter så har du en flott dagstursekk. Skal du på overnattingsturer er det alltid greit med en stor sekk. 85 liter er sikkert fint!! Ole Brum....ja takk...begge deler :P Dette er nå min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvordan du liker å pakke, hva du liker å ha med...

Om du har normalt greit turutstyr, et telt som er rimelig stort og passelig tungt, en sovepose i normal størrelse, og skal ha med en ullgenser eller andre store klesplagg i sekken... Liker å ha med god mat og drikke å kose deg... Har hobbyer som foto og fiske som du skal ha med utstyr til osv osv...

Eller om du er en "vektfanatiker" med lett og kompakt profutstyr, lett telt, lett sovepose, tynne moderne klesplagg...

Har med havregrøt og 3 poser real turmat som eneste proviant... ol...

Jeg har en 65liters sekk, å sliter litt med å få med alt jeg vil ha med på en 3dagers..

Jeg har et stort 3mannstelt type 4kg... Stor sovepose osv... Men tenker vekt i tillegg (men har ikke råd til prof utstyr) så er også ganske minimalistisk...

Men må ha med speilreflekskamera og hund.. (hunden bærer sitt eget utstyr og mat) fiskestang om området er slik...

Dagstur uten utstyr for overnatting, så må du ha en liten sekk (40liter?) til det nødvendige...

3dagers krever så mye mer utstyr for overnatting osv. 85liter trollhetta er da sikkert en flott sekk til å pakke det man VIL ha med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare du selv som har svaret. Som "TurNerd" sier kommer det an på hva du har med deg. Vil bare tilføye at selv om en er ekstremt vektbevisst betyr det ikke at en sitter med Real Turmat og havregrøt. Personlig ville jeg kalle maten min på tur for avansert. Har til og med med øl, vin og dram!

Selv har jeg flere sekker opp til 85 ltr og har brukt 40 ltrs sekk til tredagerturer. Vanligvis veksler jeg mellom 55 og 62 ltr og har god plass for en ukes tid.

Kjøp den sekken du har mest tro på og deponèr. Dersom størrelsen ikke passer deg etter at du har prøvepakket utstyret ditt bytter du ganske enkelt til den størrelse og type som passer deg bedre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selv kikket jeg litt bredere på hva annet som finnes der ute. Ryggsekken er en av "de tre store" hvor det er mye vekt å spare. (De andre to er soveutstyr og telt.)

Jeg kjøpte meg en ULA Circuit som har ca 68 liter volum og veier 1 kilo.

http://www.ula-equipment.com/circuit.asp

Veldig fornøyd med den så langt og den er akkurat passe stor (noen ganger for stor). Den er ikke den letteste sekken du kan finne heller, men den er stabil og stiv nok hvis resten av utstyret ikke er så lett at man kan gå rammeløst.

Problemet her er import til Norge, men hvis du kjenner noen i USA som kan videresende den så kan du klemme den inn under 1000kr grensa. :)

Mvh,

Tor Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv en 90+30 sekk til nesten alle turer.

Veier så vidt over 3 kilo. Ikke alltid den er breddfull men jeg har som regel med telt, pose, underlag, litt fiskeutstyr, primus og kjeler, ekstra klær, campsko bl.a. Liker pakke alt inne i sekken og ikke ha f.eks både telt og underlag utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker pakke alt inne i sekken og ikke ha f.eks både telt og underlag utenpå.

Samme her! Hadde jeg ikke fått (god) plass i sekken hadde jeg kjøpt en større. Synes det er viktig at sekken er lettpakket og helt grei å finne fram i. Husker mine første turer hvor alt var så finpakket at en grudde seg for å ta ut noe ettersom en knapt fikk det på plass igjen etter bruk.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har alt det andre utstyret utenom sekken; finn en stor pappeske, pakk alt i denne så tett og flatt som mulig inklusiv mat for 3 dager og mål høyde,bredde og lengde.

Dette gir et temmelig unøyaktig mål på volumet du trenger men gir en pekepinn.

Da er det bare å gå i butikken å se på sekker som ligger i ca. samme volum og deponere på den du liker best.

Ikke fjern lapper og reklamemateriell som er festet til sekken. Last opp å gå en tur lokalt. Det er fint hvis sekken ikke må pakkes for stramt men at det er litt ekstra volum.

Dersom sekken blir tung med det utstyret du har, MÅ den passe rygg, skuldre og hofte meget bra.

nb. Hoftebelte skal ikke strammes hardt. Det skal sitte men altså ikke hardt.

Stropp over bryst skal heller ikke være stram, den skal bare hjelpe til å holde skuderreimene på plass, ikke gi pustebesvær.

loadlifters er også lett for å stramme for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.